Közel egy évre nyúlhat a Boeing 737 MAX globális repülési tilalma, a két legnagyobb amerikai üzemeltető ugyanis közölte, hogy 2020 márciusáig nem tervez a típusváltozattal. A döntést azt követően hozták nyilvánosságra, hogy a hatóságok további változtatásokat kértek a MAX módosított repülésirányító szoftverének dokumentációjában.
A Southwest Airlines 2020. március 6-ig, az American Airlines pedig március 4-ig törölte menetrendjéből a Boeing 737 MAX típusváltozattal tervezett járatait.
Ezzel a 2019. március 13-án, az indonéziai és etiópiai légikatasztrófa után elrendelt globális repülési tilalom csaknem egy éves időtartamra nyúlhat.
Az üzemeltetők azért közlik jó előre a törléseket, mert így nekik és az érintett járatokra repülőjeggyel rendelkezőnek is van idejük áttervezni és átfoglalni az utazásokat.
A döntést azt követően hozta meg a két legnagyobb amerikai légicég, hogy az USA és az EU légügyi hatóságai visszadobták a Boeinghoz a MAX új repülésirányító szoftverének dokumentációját.
A Reuters a napokban hozta nyilvánosságra, hogy forrásaik szerint az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) tisztviselői számos problémát jeleztek a gyártónak, miután ellenőrizték a módosított repülésirányító szoftver dokumentumait.
A Boeing szóvivője szerint a szoftver validációs folyamata részeként adta át a hatóságoknak a dokumentációt, amely teljes volt, és a korábban alklamazott formátumnak megfelelően készült. A hatóságok viszont eltérő formátumban igényelték az anyagot, amelyet a Boeing ennek megfelelően módosít.
A Reuters forrásai szerint viszont a Boeing dokumentumaiban hiányosságok találhatók, és nem voltak megfelelő kidolgozottságúak.
Az FAA nem nyilatkozott az ügyben, az EASA vezetője annyit közölt, hogy még további tennivalók vannak az ügyben: ez megerősítheti, hogy valóban vannak problémák.
A gyártó és a hatóságok nem közölték, hogy az auditot mikor tudják folytatni. A gyártó szerint napokat, míg a hírügynökség forrásai szerint akár heteket is igénybe vehet, amíg a Boeing az elvárt módosításokkal át tudja adni a dokumentációt.
Frissítés: A Boeing 2019. november 11-én közleményt adott ki, amelyben 2020. januárt jelölte meg a repülési tilalom feloldásának céldátumaként és levezette, hogy ehhez milyen öt fontos lépést kell teljesítenie a hatósági engedélyezési folyamatban, amelyből az első már le is zárult. A közlemény nem említi a Reuters által nyilvánosságra hozott ügyet a dokumentációkkal kapcsolatban. A gyártó tervei szerint a típus átadásait már decemberben újraindítanák.
Bár erről konkrétumokat nem közöltek, az audit eredményei alapján vélhetően magán a szoftveren nem kell módosítani, csak a dokumentáción kell még tovább dolgoznia a gyártónak.
Ugyanakkor ez kritikus lépés, a sikeres dokumentációs auditnak meg kell előznie a végleges hatósági berepülést, amely így tovább csúszhat.
A Technical Advisory Board elnevezésű, a U.S. Air Force, a Volpe National Transportation Systems Center, a NASA és az FAA kötelékében dolgozó, kormányzati repülésbiztonsági szakértőkből álló csapat a napokban adta ki jelentését a 737 MAX szoftverének módosításairól. A szakértői csoport azt jelentette az FAA és amerikai kongresszus felé, hogy a módosításokat rendben találták, a repülőgép biztonságos és visszatérhet a forgalomba.
A repülési tilalom feloldása a korábbi információk szerint a sikeres berepülés után mitegy egy hónappal várható az USA-ban és az EU-ban is, bár mint korábban megírtuk, a hatóságok követelményei némileg eltérnek egymástól. Az FAA és az EASA decemberre tervezték a berepülés időpontját.
Lion Air-katasztrófa: a Boeing, a pilóták és a karbantartók is hibáztak