A Budapest Airport regionális légiáru-szállító központ szerepe a járvány idején is folyamatosan erősödik, az idén akár a 150 000 tonnát is elérheti a légiáru-forgalom, a vállalat megkezdte a repülőtéri cargo környezet és a BUD Cargo City további bővítésének vizsgálatát – közölte lapunkkal a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője.

2020 utolsó negyedéve után 2021 első negyedévében tovább emelkedett a kezelt légiáru mennyisége a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren; a január és március közötti időszakban kezelt 39 529 tonna árumennyiség 19,3%-os növekedést jelent az előző év azonos periódusához képest, és a repülőtér történetének legerősebb negyedévét jelenti. A márciusban regisztrált 14 904 tonna légiáru pedig a valaha volt legerősebb havi cargo forgalomként vonul be a repülőtér történetébe.

A koronavírus-járvány által előidézett, világszerte tapasztalható logisztikai kihívások a Budapest Airport cargo forgalmán nem hagytak nyomot.

Minden idők legerősebb első negyedéve után idén akár az évi 150 000 tonnás légiáru-forgalom is elérhető – Kossuth József, a vállalat cargo vezetője szerint.

(Fotó: Budapest Airport/Baranyi Róbert)

A kiemelkedő cargo teljesítmény motorját Budapesten elsősorban a BUD Cargo City, az 50 millió eurós beruházással 2020-ban átadott ultramodern cargo bázis jelenti, ami dinamikus növekedést generált a dedikált áruszállító járatok forgalmában, beleértve a különböző integrátor vállalatok járatait is, miközben a közúton szállított légiáru mennyisége is erős növekedést mutat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az utasszállító járatok alsó fedélezén szállított, úgynevezett belly cargo forgalom a 2020-as hosszabb szünet után idén már az év elején biztató mértékű növekedést mutatott, ám – a rekord összesített cargo forgalom ellenére – a korábbiakhoz képest továbbra is alacsony szinten van.

A Budapest Airport, mint regionális légiáru-szállító központ szerepe a járvány idején is folyamatosan erősödik. A budapesti repülőtérre érkező légiáru végállomása nem feltétlenül Magyarország; az itt kezelt áru számos esetben más, kelet-közép-európai országok ellátását is biztosítja.

Magyarország „légi híd” funkciója tehát egyre jelentősebb, különös tekintettel a távolkeleti országok, például Kína vonatkozásában.

Forrás: Budapest Airport

A légi szállítás rendkívül fontos szerepet tölt be a gazdaság és a kereskedelem, és ezáltal a magyar társadalom ellátásában; sőt, sokszor az egyetlen biztonságosan kivitelezhető megoldást jelenti. Elengedhetetlen szerepe az olyan logisztikai zavarok esetén is megmutatkozik, mint például a márciusban a Szuezi csatornában elakadt szállítóhajó okozta fennakadás.

A BUD Cargo City átadása óta biztos pontot jelent a légiáru-kezelés számára, és jó úton halad afelé, hogy Kelet-Közép-Európa légi kapujaként funkcionáljon.

A légiáru-kezelő komplexum esetleges második fázisának előzetes vizsgálata már meg is kezdődött.

(Fotó: Budapest Airport/Baranyi Róbert)

Emellett a BUD Cargo fejlesztési munkája további air cargo létesítmények megvalósítására, és – a cargo közösséggel, illetve a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ) Légi Szállítmányozási Munkabizottságával közösen – a cargo környezet fejlesztésére is kiterjed; a partnerek igényeire, elvárásaira összpontosítva.

A légiáru-szállítás – gyorsaságából, hatékonyságából és megbízhatóságából adódóan – kulcsszerepet játszik a járvány elleni küzdelemben is; a „normál” légi szállítmányok kezelése mellett a légi szállítás hazánk vakcina- és kritikus egészségügyi felszerelés-ellátásában is kritikus szerepet tölt be, amelyre a Budapest Airport, cargo közösségi partnereivel együtt, kiemelt figyelmet fordít. 2021 első negyedévében a Magyarországra érkező több mint 4,5 millió adag védőoltás 85%-a légi úton, a budapesti repülőtéren keresztül érkezett az országba.

Részben ezért a Budapest Airport 2021 elején a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szakmai iránymutatásával Magyarországon is megkezdte a CEIV Pharma gyógyszerlogisztikai sztenderd bevezetését. A minőségbiztosítási folyamathoz – amely által a logisztikai láncban részt vevők könnyebben nyomon követhető módon garantálhatják az gyógyszerek biztonságos kezelését – az MSZSZ Légi Szállítmányozási Munkabizottsága és a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) Gyógyszeripari Tagozata nyújtott kiemelkedő támogatást.

A repülőtér 2020-ban 134 459 tonna légiárut kezelt; az előző év vége óta töretlen fellendülés, illetve a 2021-es év eddigi alakulása pedig akár újabb éves rekord elérését vetíti előre.