A beszállítói láncban tapasztalható nehézségek, főként a vártnál kevesebb rendelkezésre álló hajtómű miatt mérsékli ezévi gyártási és átadási kilátásait az Airbus és a Boeing is.
A két nagy repülőgépgyártó vezetői az első féléves gyorsjelentés kapcsán adtak friss tájékoztatást az ezévi várható teljesítményükről.
Az Airbus a 2022-es kereskedelmi repülőgép-átadási célszámát 720-ról „700 körülire” csökkentette, és az ellátási lánc problémái miatt 2024 elejére halasztotta az A320neo-család gyártásának havi 65 darabra történő felfuttatását, amelynek elérését korábban 2023 nyarára tervezte az európai cég.
Ugyanakkor az Airbus 2025-re változatlanul szeretné elérni a havi 75 példányt az A320 családnál, emellett vizsgálja a szélestörzsű repülőgépek gyártásának növelési lehetőségeit is, a bővülő kereslettel összhangban.
Az ellátási láncban tapasztalható problémák hangsúlyosan érintik az új generációs hajtóművek rendelkezésre állását is, az első félév végén az európai gyártó telephelyein 26 elkészült repülőgép várt ezekre, ugyanakkor az Airbus bízik abban, hogy az A320neo hajtóműveit gyártó Pratt & Whitney és CFM cégeknek az év végére sikerül utolérniük az igényeket.
Hasonló gondok érintik az amerikai rivális teljesítményét is, januárban a Boeing még 500 darab 737-es idei átadására számított, a friss előrejelzés szerint ez azonban inkább 400 körül lesz majd, a 737 MAX repülési és átadási tilalma alatt felhalmozódott mintegy 450 darabos raktárkészletéből is több példány átadása 2024-re csúszik, ezekből jelenleg még 290 példány vár üzemeltetőre. A Boeing kitettségét fokozza, hogy a MAX családhoz csak egyetlen gyártó, a CFM szállít hajtóművet.
Az amerikai repülőgépgyártó a beszállítói hiányosságok mellett a MAX bizonytalan kínai helyzetével indokolja a vártnál alacsonyabb teljesítményt, ugyanis a típusváltozat repülési tilalmát az ottani hatóságok még nem oldották fel.
Amint megírtuk, a Boeing 2022 első félévében 189 darab 737-est adott át, a beszállítói gondok mellett munkaerőhiánnyal is küzdő gyártó azon dolgozik, hogy havi 31 darabon stabilizálja a típus havi kibocsátását, amelyet korábbi közlés szerint a jövő év első felében havi 38-ra kíván növelni, de ennek elérésére a gyártó most nem tudott pontosabb céldátumot meghatározni.
A Boeing közlése szerint a cég közel áll a 787-es átadások újraindításához, bár határidőt erre sem kívánt megadni a vállalat.
Az Airbus az első félévben 297 kereskedelmi repülőgépet adott át, az üzletág 24,8 milliárd eurós bevétel mellett 2,6 milliárd eurós adózás előtti eredményt jelentett. A Boeing az első félévben 216 kereskedelmi repülőgépet adott át, amelyből 10,16 milliárd eurónyi bevétele keletkezett 1,08 milliárd eurónyi veszteség mellett.