Az üzletkötések szempontjából csendesen indult az idei szingapúri légi szalon, a fókuszba az utasszállítókból átalakított cargo-gépek kerültek, de természetesen mindkét nagy gyártó bemutatja a legfontosabb típusait. 

A show első napján kötött egyetlen új repülőgép-megrendelést az ATR jelentette be, az indiai Alliance Air két darab ATR 42-600-as megvételéről írt alá szerződést a TrueNoord lízingcégen keresztül.

A légitársaság korábban az Air Indiához tartozott, jelenleg 18 ATR 72-600-ast üzemeltet.

A két új francia-olasz turbólégcsavaros gép az idei év közepétől áll forgalomba, a nehezen megközelíthető himalájai régióban fekvő települések, rövid futópályával rendelkező, magasan fekvő és forró éghajlatú repülőtereire teljesítenek majd járatokat.

Forrás: ATR

Az Airbus még a rendezvény kezdete előtt bejelentett két üzletkötést, egészen pontosan már korábban nyilvánosságra hozott szándéknyilatkozatok véglegesítését. Az Aviation Capital Group (ACG) lízingcég húsz A220-as kötelező érvényű megrendeléséről írt alá szerződést, a kuvaiti Jazeera Airways pedig a tavaly novemberi 20 A320neo és 8 A321neo gépre szóló szándéknyilatkozatát véglegesítette.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Harminc A220-300-ast rendelt a Jetblue

 

Nem kapcsolódik a szingapúri rendezvényhez, de az Airbus éppen ma jelentette be, hogy az amerikai Jetblue Airways lehívta 30 darab A220-300-asra szóló opcióját.

 

A légitársaság még 2018-ban rendelt 60 darab A220-300-ast és további 60 darabra opciós jogot szerzett, amelyből 2019-ben tíz darabot, most pedig még 30-at hívott le. Így már összesen száz példányra rendelkezik kötelező érvényű megrendeléssel. Ez lehetővé teszi az Embraer E190-esek kivonásának felgyorsítását.

Az Airbus közlése szerint az ázsiai-csendes-óceáni régióban 2040-ig 17 620 új utas- és áruszállító repülőgépre lesz szükség. Az európai gyártó évente 5,3 százalékos utasforgalom-növekedéssel számol a térségben, de szerinte a keresletet a kiöregedő repülőgépek cseréje vezérli majd, amely hozzájárul az iparág károsanyag-kibocsátási céljainak eléréséhez is.

Nagy az igény áruszállítóvá alakított gépekre

Az utasszállításból kiöregedett, cargo-változattá átépített példányok iránt továbbra is nagy kereslet mutatkozik, az ST Engineering öt Airbus A320P2F lízingjéről állapodott meg a Vaayu Grouppal, amely a kenyai Astral Aviationnak adja majd bérbe az első két példányt. Az első A320P2F átalakítása már folyamatban van, az idei második negyedévben állhat fogalomba a nairobi központú cégnél, amely ezzel a változat első üzemeltetője lesz a világon.

Szintén utasszállítóból átalakított A330P2F cargogépekre szerződött az Airbus és a szingapúri ST Aerospace közös vállalata, az Elbe Flugzeugwerke GmbH (EFW) a CDB Aviation lízingcéggel, amely további 12 példány megrendelésével 14 darabosra növeli flottáját ebből a típusváltozatból. Az EFW szerint így már mintegy 80 darab A330P2F-re van valamilyen szerződésük.

Látványos bemutatóval készült, de gépet nem adott el a Boeing

Bár a Boeing nem kötött új repülőgépre szerződést a show első napján, az amerikai gyártó bejelentette, hogy az ST Engineeringgel közösen az év második felében egy újabb átalakító-gyártósort indít az utóbbi cégnek a kínai Kantonban működő üzemében, ahol 767-300BCF (Boeing Converted Freighter) átalakításokat végeznek majd.

A Boeing látványos légibemutatóval készült a szingapúri rendezvényre is, ahol a legnagyobb típusa, a 777-9X egyik tesztpéldányának repülését tekinthetik meg a résztvevők.

Vétel helyett lízingel a Malaysia Airlines

A szingapúri rendezvényhez köthető bejelentés, hogy az Air Lease Corportaion lízingcég megállapodott a Malaysia Airlines Grouppal 25 Boeing 737 MAX lízingjéről. A repülőgépek 2023 és 2026 eleje között érkeznek a légitársasághoz. Ezzel a szerződéssel a légitársaság kiváltja a Boeinggel még 2016-ban kötött megállapodását 25 darab MAX kötelező érvényű, közvetlen megrendeléséről, amelyet azóta már többször módosítottak a felek.

Nagy igényt lát turbólégcsavaros gépekre a régióban az Embraer

Az Embraer Commercial Aviation elnök-vezérigazgatója, Arjan Meijer a Flightglobalnak azt nyilatkozta, hogy még idén vagy 2023 elején elindíthatják az új turbólégcsavaros típusuk fejlesztését. A programindítás és az időzítés az üzleti terv elfogadásának, valamint a megfelelő hajtómű megtalálásának függvénye.

Forrás: Embraer

Az Embraer több hajtóműgyártóval is tárgyal annak érdekében, hogy az E2-es típuscsalád törzsének paramétereivel megegyező törzsű, 70-90 utas szállítására képes turbólégcsavaros típushoz megfelelő teljesítményű, alacsony üzemanyag-fogyasztású és károsanyag kibocsátású hajtóműtípust találjanak, amely képes alternatív (SAF) tüzelőanyaggal is működni.

A brazil gyártó fontos szempontnak tartja a leendő típus emelkedési képességeit és sebességét is, hogy könnyen beilleszthető legyen a légikikötők forgalmába, és ne akadályozza a gyorsabb sugárhajtású gépek közlekedését.

A következő 20 évben az Embraer szerint 2260 új turbólégcsavaros repülőgépre lesz szükség ebben a kategóriában, amelyből jelentős rész, 900 példány kerülhet az ázsiai-csendes-óceáni régióba.