Az idén január-márciusi összesítés szerint több kereskedelmi repülőgépet adott át a Boeing, mint az Airbus, de megrendelésekben az európai gyártó teljesített jobban.
A nyilvánosságra hozott 2023. január-márciusi adatok alapján ezen időszakban az Airbus 127 kereskedelmi repülőgépet adott át 54 vevője részére.
Ebből 116 keskenytörzsű (10 az A220-asból és 106 darab az A320 család változataiból), hat A330-as és csupán öt A350-es.
Az átadott példányok száma összességében 11 százalékkal marad el a tavalyi azonos időszakétól, az új generációs A350-esnél viszont annak alig harmadát sikerült elérni.
A Reuters iparági forrásai szerint az első negyedéves teljesítmény alatta van a gyártó szándékainak, ugyanis az idei évre meghirdetett 720 darabos átadási cél eléréséhez közel 140 példány átadását tűzte ki a gyártó az első három hónapra.
A Boeing lapunkhoz eljuttatott közlése szerint összesen 130 kereskedelmi repülőgépet adott át az első negyedévben, ezzel hajszálnyival megelőzve európai riválisát, a tavalyi évhez viszonyítva 27 százalékkal növelve kibocsátását.
Az amerikai gyártó 113 darab 737-est, tizenegy 787-est, négy 777-est, hosszú szünet után egy 767-est és egy, az utolsó 747-est szállított le a megrendelőinek.
Amint korábban megírtuk, a Boeing februárban néhány hétre kénytelen volt ismét felfüggeszteni a 787-esek átadásait egy dokumentációs hiba miatt, amit aztán március közepén indított újra a hatóság jóváhagyását követően, és március végéig még 7 példányt adott át.
A Boeing a teljes évre jóval szerényebb célkitűzésekkel rendelkezik európai versenytársához képest: amint korábban megírtuk, 400-450 darab 737 MAX és 70-80 darab 787-es átadásával számol az idén.
Az eladási versenyt az Airbus nyerte
Ami az értékesítést illeti, az Airbus az év eddigi részében 156 repülőgép eladásáról állapodott meg a vevőkkel, az időközben törölt megrendeléseket leszámítva (nettóban) 142 példánnyal tudta növelni állományát.
Az új szerződések között szerepel a Delta Air Lines 12 A220-300, a Azerbaijan Airlines 6 A320neo és 6 A321neo, az Uzbekistan Airways 8 A320neo és 4 A321neo, a British Airways 7 A320neo és 3 A321neo, a Lufthansa 5 A350-900 és 10 A350-1000, a DAE Capital 1 A320neo, egy meg nem nevezett vevő 15 A320neo és két magán vásárló 1-1 A319neo gépre szóló szerződése. Beleszámít még a Qatar Airways 50 darab A321neóra és 23 darab A350-1000-esre szóló megrendelése is, amelyet a gyártó és a légitársaság közötti jogvita lezárásának eredményeként állítottak vissza.
A negyedéves értékesítési adatokból derült fény arra is, hogy a gyártó négy további Airbus A350F áruszállítóról állapodott meg egy meg nem nevezett vásárlóval, így 39-re bővült az új generációs áruszállító változat rendelésállománya.
Az amerikai gyártó az első negyedévben 120 kereskedelmi repülőgépre szerzett vevőt, a törléseket leszámítva (nettó) 107 példánnyal tudta növelni rendelésállományát.
Ebben benne van az amerikai légierő légiutántöltő programja számára januárban megrendelt 15 darab 767-es típuson alapuló tankergép, valamint a tajvani Eva Air öt 787-9 Dreamliner, a hongkongi Greater Bay Airlines 15 Boeing 737-9 MAX, a Japan Airlines (JAL) 21 737-8 MAX, a Lufthansa hét 787-9 Dreamliner, a Luxair két 737 MAX 8, a japán Skymark Airlines négy 737 MAX, három meg nem nevezett ügyfél összesen 32 darabos 737 MAX, és egy-egy nem nevesített vevő nyolc 787-8 és hét 787-10 Dreamlinerre vonatkozó megrendelése is.
Az Airbus és a Boeing rendelésállományában a szándéknyilatkozatok nem, csak a kötelező érvényű rendelések és véglegesített szerződések szerepelnek, így egyelőre például az Icelandair közelmúltbeli A321XLR szándéknyilatkozata, az Air India összesen 470 darabos óriásrendelése, valamint a szaúdi légitársaságok összesen 121 Dreamlinerre szóló rendelése sem került még be a gyártók könyveibe.
Tavaly az Airbus 661, a Boeing 480 kereskedelmi repülőgépet adott át 2022-ben, a lemondások után az európai cég 820, az amerikai pedig 774 példánnyal növelte megrendeléseit.