Az indonéz hatóságok csütörtökön lezárták a január 9-én bekövetkezett katasztrófa áldozatainak földi maradványai utáni kutatást, de a kivizsgáláshoz kritikus fontosságú hangrögzítő berendezés memóriaegységét tovább keresik a tengerfenéken. Eközben a hajtóművek teljesítményét szabályzó automatika működése került a balesetvizsgálók figyelmének középpontjába.

Az indonéz kutató-mentő egységek csütörtökön, 12 nappal a katasztrófa után befejezték a Jáva-tengerbe zuhant Sriwijaya Air Boeing 737-es repülőgép fedélzetén tartózkodó áldozatok földi maradványai utáni kutatást.

A pilótafülkében zajló kommunikációt és hangjelzéseket felvevő hangrögzítő berendezés (CVR) memóriaegységének keresése folytatódik. Mint megírtuk, a hangrögzítő tokját és jeladóját már korábban megtalálták, ám a memóriaegység vélhetően a becsapódáskor leszakadt, így csak a tengerfenék tüzetes átkutatásával lehet ráakadni. Robot-tengeralattjárók segítségével búvárok már éjszakánként is folytatják a kutatást, mert ekkor kedvezőbbek a látási viszonyok a vízben.

A január 12-én kiemelt repülési adatrögzítőből kinyert adatok és a Boeing 737-es karbantartási naplója alapján
a kivizsgálók figyelme a Boeing 737-500-as hajtóműveinek teljesítményét szabályzó automatika működésére irányult.

Forrás: Basarnas/Twitter

A Reuters híre szerint a vizsgálatot vezető, indonéz Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (KNKT) nyomozója, Nurcayho Utomo azt nyilatkozta, hogy a szerencsétlenül járt repülőgép automatikus tolóerő-szabályzó rendszerével kapcsolatban néhány nappal az eseményt megelőzően hibát jelentettek. Ezt a repülőgép karbantartási naplójába feljegyezve jelezték az akkori pilóták a karbantartó-személyzetnek, azonban a probléma részletei nem ismertek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Utomo elmondása szerint nem tisztázott, hogy ez hozzájárulhatott-e az esemény bekövetkezéséhez, de más technikai problémát nem találtak a gép karbantartási naplójában.

Fontos megjegyezni, hogy a repülőgép teljesíthet járatot a rendszer hibája vagy működésképtelensége esetén is, azonban ilyenkor a pilótáknak kézzel kell szabályozniuk a hajtóművek teljesítményét.

Ezzel kapcsolatban az amerikai Wall Street Journal (WSJ) a vizsgálatra rálátó forrásaira hivatkozva arról számolt be, hogy a repülési adatrögzítőből (FDR) kinyert adatok arról tanúskodnak, hogy az automatikus tolóerő-szabályzó rendszer nem működött megfelelően a Jakartából végrehajtott felszállást követően.

Az információk szerint a pilóták azonban ahelyett, hogy lekapcsolták volna a hibás rendszert, és a továbbiakban kézzel szabályozták volna a hajtóművek teljesítményét, megpróbálták működésre bírni az automatikát.

A pilótafülkében lezajlott események pontos felderítéséhez ezért is lenne kulcsfontosságú a pilóták közötti kommunikációt rögzítő hangfelvevő berendezés kiemelése.

Az indonéz hatóság várhatóan február elején, a nemzetközi szabályoknak megfelelően 30 nappal a katasztrófa után adja majd ki az előzetes vizsgálati jelentést.