Erős nyári utasforgalomra készül a Wizz Air, 21 darab A320neo helyett nagyobb A321neókat kér, öt év múlva pedig már több mint 380 repülőgépe lesz, amelynek 12 százaléka nagy hatótávú XLR-változat.

A 2022. március 31-én zárult pénzügyi évében a Wizz Air 27,1 millió utast szállított, amely 166 százalékos emelkedés az előző időszakhoz képest – olvasható a cég eredményközlésében. A légitársaság bevétele 125 százalékkal 1,66 milliárd euróra nőtt, az üléskihasználtság 14 százalékponttal 78,1 százalékra növekedett, de a cég üzemi eredménye 465 millió eurós veszteséget mutatott. A negyedik pénzügyi negyedévben (2022. január-március) az eredmények kedvezőbbek lettek az előrejelzésnél.

A légitársaság bevételein belül nőtt a jegyáron felül értékesített, hozzáadott szolgáltatásokból származó összeg a járvány előtti arányokhoz viszonyítva. Ezek közül a fontosabb termékek (csomagdíjak, ülőhelyválasztás, elsőbbségi beszállítás) esetében dinamikus árazást alkalmaz, és további termékfejlesztéseket tervez a cég.

A légitársaság közlése kiemeli, hogy erős likviditással rendelkezik, március végével közel 1,4 milliárd euró szabad készpénzállománya volt, a Fitch és a Moody’s kedvező hitelminősítői besorolásának köszönhetően a növekvő kamatkörnyezetben is kedvező feltételekkel tudja finanszírozni lízingelt flottáját.

A cég a járvány előttihez képest rugalmasabb és nagyobb mértékben diverzifikált útvonalhálózattal készül a növekedésre.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: AIRportal.hu

Május végén a dolgozók létszáma meghaladta a hatezret, a nyár végére pedig eléri a 6700-at, mindez jelentős növekedés a járvány előtti négyezerhez képest. A bővítés a tervek szerint halad, az európai légiközlekedésben tapasztalt általános szakemberhiány ellenére.

Az elmúlt időszakban tapasztalt járattörlésekért és késésekért a légitársaság a légiforgalmi irányító szolgálatoknál és a repülőtereken kialakult munkaerőhiányt okolja. Emiatt az áprilisban kezdődött pénzügyi év első negyedévére üzemi szinten veszteséget prognosztizál a Wizz Air, az erős nyári kereslet és a járvány előtti azonos időszakhoz képest 30 százalékos kapacitásnövekedés ellenére. A második pénzügyi negyedévre (július-szeptember) is erős foglalási adatokról és a 2019-eshez képest 40 százalékos kapacitásnövelésről számolt be a cég.

A légitársaság összkapacitásának 7 százaléka repült a háború által érintett országokba, ezt és az ukrán személyzetet sikerült más piacokra áthelyezni, ugyanakkor a négy, Ukrajnában rekedt Wizz Air A320-ast még mindig nem tudták kihozni az országból, bár jelentések szerint a gépek jó állapotban vannak.

A beszállítói és iparági kockázatok, valamint az emelkedő infláció és a kiszámíthatatlanul változó makrogazdasági helyzet miatt egyelőre nem tesz közzé pénzügyi előrejelzést a vállalat, amely augusztusig fedezeti ügyletekkel részben védve van az emelkedő üzemanyagárak ellen, és azon dolgozik, hogy ezt megfelelő feltételekkel az egész évre kiterjessze.

A Wizz Air tavaly három bázisát zárta be, Dortmundban, Oslóban és Szentpéterváron, jelenleg összesen 40-et üzemeltet, de ebben szerepelnek a nem működő ukrán állomáshelyek is. Útvonalhálózata 194 repülőteret fed le, amely 27-tel több az előző időszakhoz képest.

A légitársaság most hozta nyilvánosságra azt is, hogy májusban élt a konverziós jogával, és 21 darab A320neóra vonatkozó rendelését a nagyobb A321neóra változtatta, ezeket 2024 és 2026 között adja át a gyártó.

Fotó: AIRportal.hu

A március végével zárult 12 hónapban 25 új A321neo gépet vett át, és 9 régi A320-asától vált meg a légitársaság, így összesen 153 repülőgéppel rendelkezett, ebből 59 db A320ceo, 41 db A321ceo, 6 db A320neo, 47 db A321neo. A flotta átlagéletkora 5 év alatt van.

A Wizz Air flottája 2027-re 383 repülőgépesre bővül, ekkorra a régebbi A320-asok teljesen kikopnak a flottából, 7 A321(ceo), 40 A320neo, 289 A321neo és 47 A321XLR teljesít szolgálatot a fapadosnál, azaz a nagy hatótávú változat a flotta mintegy 12 százalékát alkotja majd.

Amint korábban megírtuk, a Wizz Air Máltán alapít leányvállalatot, és szándéknyilatkozatot írt alá Szaúd-Arábia kormányának beruházásokért felelős minisztériumával a légitársaság esetleges piacra lépéséről az országban.

A Wizz Air a napokban közölte, hogy szándéknyilatkozatot írt alá az európai gyártóval a zéró emissziós, hidrogénhajtású repülőgépek üzemeltetési és infrastrukturális feltételeinek és ökoszisztémájának kidolgozásáról az Airbusszal közös kutatás-fejlesztési programban.