Bár nem szokatlan a megrendelések lemondása, az Airbus 2018 év végén közzétett, összesített állományát tekintve néhány érdekes változás is látható. Az Air Serbia flottamegújítására rendelt tíz A320neót törölte az Etihad, de eltűnt tíz A380-asra és négy A330-900neóra szóló szerződés is, ami viszont jobban fájhat az európai gyártónak.
A két legnagyobb repülőgépgyártó, a Boeing és az Airbus egymás után hozta nyilvánosságra a 2018-as átadási és értékesítési eredményeit.
Bár nem szokatlan, hogy vevők elállnak akár korábbi kötelező érvényű vásárlási szándékuktól, érdekesség, hogy míg az amerikai gyártó 197 gépet törölt 2018-ban a megrendelések közül, az Airbus csak 84 példányt „veszített”. Igaz, a Boeing egy év alatt így is jóval több gépet adott el riválisánál.
Az összesített megrendelésállományt tekintve az Airbusnál további különlegességek is szerepelnek, még az amúgy népszerű új generációs keskenytörzsűjéből is töröltek szerződéseket a Flightglobal egyik cikke szerint.
Az Etihad Airways elállt mind a tíz megrendelt A320neo átvételétől, amelyekkel a résztulajdonában álló Air Serbia flottáját újították volna meg.
Az abu-dzabi székhelyű arab holding 49 százalékot birtokol az átnevezett, felfrissített arculatú szerb légitársaságban. Mint megírtuk, még 2013-ban rendelték meg az új generációs Airbus-keskenytörzsűeket az Air Serbia számára, és elvileg 2018 végén kellett volna megkezdődnie az átadásoknak.
Az Etihad azonban súlyos pénzügyi gondokkal küzd az utóbbi időszakban, pletykálják, hogy további repülőgép-megrendeléseket mondhat le, Boeing- és Airbus-gyártmányokat is.
Viszont az Airbus könyveiből az most kiderült, hogy a 26 darab A321neóra, a 22 A350-1000-asra és a 40 A350-900-asra szóló szerződését egyelőre megtartotta az öböl-menti légitársaság.
Az Airbus pedig emellett maga törölt a megrendelések közül tíz A380-ast és négy A330-900neót is.
Ezek mindegyike magát megnevezni nem kívánó ügyfelekhez tartozott. Azonban az A380-asok lemondásáról szóló cikkében a Flightglobal úgy véli, ez eredetileg a Hainan Airlinest is tulajdonló HNA-csoporthoz tartozó Hong Kong Airlines megrendelése lehetett.
A cég 2011-ben rendelt meg tíz óriás-Airbust, ám 2014 márciusában eltűnt a neve mellől, és ugyanennyi példány névtelen ügyfélhez rendelve szerepelt azóta is.
Az A380-asok megrendelésállományából még hátra lévő, legyártandó gépek száma csupán 87, a gyártó régóta küzd, hogy újabb példányokat adjon el, idén már csak nyolcat készítenek belőle. (A piaci szegmens szűkösségét jelzi, hogy a Boeing továbbfejlesztett 747-eséből már nincs több utasszállító változatra megrendelés, áruszállítóból pedig csupán 24 darabot kell még készítenie.)
Az A330neókról a Flightglobal harmadik cikke felidézi, hogy eddig tizennégy A330-900-as volt névtelen ügyfélhez rendelve, ebből törölte a gyártó a négy példányt.
Az év végi statisztikában ezek közül másik négy példány már a libanoni Middle East Airlines megrendeléseként szerepel, hiszen mint megírtuk, a szerződést december közepén véglegesítették. Így tehát jelenleg 6 géphez nincs ügyfél rendelve.
Az új generációs szélestörzsű két változatára a négy példányos lemondás után 238 darabra van megrendelése az Airbusnak, amely szintén nem hatalmas mennyiség, így vélhetően minden egyes darab elvesztése fájhat a gyártónak (bár, összehasonlításképp, a Boeing továbbfejlesztett 777X típuscsaládjából is csupán 326-ot kértek eddig).