Közel 8000 dolgozójától kénytelen megválni a TUI német turisztikai konszern, de eközben készül a nyári időszakra is. Az unió repülőjegy-visszatérítéssel kapcsolatos friss döntésén kiakadtak a légitársaságok. A Ryanair felmondja a Lauda Airbus A320-asainak lízingszerződését, az Emirates 9 városba indítja újra járatait, de elhalasztja a prémium turista osztálya bevezetését. 

A német TUI a BBC szerint éppen azon igyekszik, hogy újra beindítsa a nyaralást, de addig is reorganizáción kell a vállalatnak átesnie.

A cég vezetése szerint közel 8 ezer dolgozót kell elküldeni, mert a túléléshez 30 százalékkal csökkenteni kell a költségeket, és átszervezést szükséges végrehajtani.

A TUIfly Boeing 787-8 Dreamlinere Amszterdamban (Forrás: Wikimedia Commons)

A TUI azonban nem tett le arról, hogy az idei főszezonban szolgáltatást nyújtson, terveik szerint „újra feltalálják a nyaralást 2020-ban”, bár ennek részletei egyelőre nem ismertek. Annyit tudni, hogy néhány németországi hotel megnyílik, de az utaztatásokat júniusig, a hajóutakat júliusig lemondták.

Eközben az európai légitársaságokat tömörítő szervezetek közösen adtak hangot elégedetlenségüknek az unió pénzvisszatérítéssel kapcsolatos ajánlása miatt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mint megírtuk, az Európai Bizottság 12 tagország kérésére sem függeszti fel azokat a szabályokat, miszerint a törölt légijáratok teljes árát 7 napon belül készpénzben vissza kell adni az utasnak, ha az utalványt nem fogadja el az érintett.

Fotó: AIRportal.hu

Az Airlines for Europe (A4E), a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), az Európai Regionális Légitársaságok Szövetsége (ERA) és a Nemzetközi Légitársaságok Európai Képviselete (AIRE) honlapunkhoz eljuttatott közleményében elítélte az unió lépését. Szerintük ez a megoldás sem az utas, sem a légitársaság érdekét nem szolgálja, az országonként eltérő alkalmazás miatt mások lehetnek a szabályok, és az utas sem tudja, mire számíthat a cégektől.

Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója a szervezet mai videokonferenciáján ezzel kapcsolatban azt mondta,

május végéig 9,2 milliárd euró értékben kellene a légitársaságoknak visszautalniuk a jegyek árát.

Mindezt olyan szabály alapján, amely nem arra lett kitalálva, hogy tömegesen tegyenek eleget a kártérítési igényeknek.

Fotó: Fraport

Brian Pierce, az IATA vezető közgazdásza az AIRportal.hu kérdésére válaszolva azt mondta, ezzel a döntéssel még rosszabb anyagi helyzetbe kerülnek a légitársaságok, és fel fog gyorsulni a konszolidáció, tehát hamarabb mennek csődbe a cégek.

Szintén ezen a konferencián a szakember arról is beszámolt, hogy míg a globális gazdaság 2021-re már visszaér a válság előtti szintre, addig a légiközlekedésben erre csak két évvel később, 2023-ban van esély. Ennek oka az utazóközönség bizalmatlansága, az oltás hiányában bevezetett egészségügyi és korlátozó intézkedések, valamint az, hogy a gazdaságba számolatlanul öntik a pénzt a jegybankok és a kormányok.

Fotó: AIRportal.hu

A mostanság pereskedős hangulatban lévő Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója a Reutersnek nyilatkozott arról, hogy a cégcsoport teljes egészében Boeing 737-esekre áll át, mivel nem veszik át a lízingszerződésekkel a Laudának szánt további Airbus A320-asok „java részét”.

Ezzel O’Leary egyúttal fel is függesztette az Airbus-gépek megvásárlásáról folytatott tárgyalásokat is, amelyen száz A321neót vásárolt volna, mert szerinte „időpocsékolás” volt ez.

A cégvezető közölte, amíg az európai repülőgépgyártó nem kezdeményez tárgyalást, ők sem fognak.

Kifejtette továbbá, hogy ha sikerül „jó kompenzációt” kialkudni a Boeingtől a 737 MAX-ok késlekedéséért, akkor lecserélik a Lauda Airbusait is Boeing-gépekre.

Mindez egyébként azt is jelenti egyelőre, hogy a bécsi központú, a Fly Niki romjain felhúzott cég üzemmérete jelentősen kisebb lehet a járvány után, mint előtte.

Forrás: Emirates

Az Emirates honlapján jelentette be, hogy május 21-én kilenc városba újraindítja a légiközlekedést. A dubaji központú cég London-Heathrow, Frankfurt, Párizs, Milánó, Madrid, Chicago, Toronto, Sydney és Melbourne repülőterére fog ismét közlekedni, és az emírségekben biztosítja az átszállást is az Egyesült Királyság és Ausztrália között utazóknak.

Ezeken a járatokon csak azok utazhatnak, akik jogosultak a fogadó országba való belépésre.

Az Emirates lapértesülések szerint elnapolta a prémium turista osztály bevezetését. Az Executive Travellernek a légitársaságok szóvivője elismerte, hogy bizonytalan időre elhalasztották az új kabinrész és szolgáltatás bevezetését.