Bár a Boeing és akkori vezetője tudott a 737 MAX hibájáról, nyilvánosan mégis biztonságosnak minősítette a típusváltozatot, ezért az USA tőzsdefelügyelete 200 millió, illetve 1 millió dollár büntetést szabott ki rájuk.

A SEC (Securities and Exchange Commission) friss közleménye szerint azért szabták ki a bírságot, mert a gyártó és Dennis Muilenburg akkori vezérigazgató félrevezette a befektetőket – írja a Reuters. Ezért maga a cég 200 millió dollárt, a korábbi vezető pedig 1 milliót fizet, az összegből a részvényárfolyam miatt kárt szenvedett befektetőket segítő alapot hoz létre a szervezet.

Az indokolás szerint a 737 MAX két katasztrófája idején már tudott a gyártó és a vezetőség arról, hogy az új variáns repülésvezérlő rendszere kockázatot jelent, mégis biztonságosnak mondták a típusváltozatot.

Dennis Muilenburg (Forrás: Boeing)

A Boeing közleményében kifejtette: a SEC-kel kötött megegyezésben nem ismeri el, de nem is tagadja, hogy bűnt követett el, azonban az esetek óta alapvető változtatásokat eszközölt biztonsági kultúráját érintően.

A MAX ügyében, mint korábban megírtuk, a gyártó megállapodott az Igazságügyi Minisztériummal egy 2,5 milliárd dolláros büntetésben, amelyet a típusváltozat hanyag tervezése és szabályellenes engedélyeztetése, valamint a két halálos baleset miatt fizetett a cég. Ebben benne volt a 346 áldozat családjának megítélt félmilliárd dollár, továbbá 1,7 milliárd dollár az ügyfeleknek, vagyis a légitársaságoknak és lízingégeknek, valamint a közigazgatási bírságként pedig 246 millió dollár.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Boeing

Ahogy beszámoltunk róla, a vizsgálatok szerint a Boeing szakemberei több információt is elhallgattak a hatóságok elől az átesésvédelmi (MCAS), valamint a repülésirányító rendszerrel kapcsolatban, sőt a pilóták képzési anyagában sem szerepelt minden információ.

A Boeing 737 MAX repülési tilalmát 600 nappal a típus földre parancsolása után oldotta fel az FAA. A Boeing több milliárd dollárt költött a gép áttervezésére, az MCAS-t úgy alakították át, hogy egyetlen helyett kettő, később egy harmadik állásszög-jeladóból is kap majd adatot. Frissítették a veszélyhelyzeti eljárásrendet és ellenőrzőlistákat is, a pilóták képzése pedig szintén módosult, szimulátoros és elméleti oktatáson is át kell esnie a személyzetnek.