Bár kihívást jelent a korai A380-asok továbbüzemeltetése és bérbe adása, ez segíthet az óriásgéptől eddig idegenkedő légitársaságoknak, hogy kipróbálják, milyen jó ez a típus – mondja az Amedeo lízingcég vezetője. Mark Lapidus szerint szemléletváltás is kell a légitársaságok részéről, és úgy véli, a továbbfejlesztett változat, az A380plus gazdaságosabb lesz, mint a Boeing 777-esének új generációja.

Miután a legelső üzemeltető, a Singapore Airlines kivonja a legkorábbi Airbus A380-asait, kiderült, a portugál wet-lease specialista, a Hi Fly két óriásgépet állít be a flottájába, vélhetően a szingapúri cégtől szerzi be őket, bár konkrétumot nem árult el (a pénzügyi gondokkal küdző Malaysia Airlines saját chartercéget tervez az A380-asaival). Az aero.de az Amedeo lízingcég vezetőjével, Mark Lapidusszal készített interjút ezzel kapcsolatosan, az A380-asok használtpiacának esélyeiről.

Mark Lapidus szerint szemléletváltásra volna szükség az A380-asok üzemeltetéséhez (Fotó: Airbus)

Szerinte bár kihívás a korai A380-asok (a „gyermekbetegségek”, a nagyobb karbantartási igény miatt) továbbüzemeltetése, a Hi Fly jó döntést hozott, mert ezzel meg lehet mutatni a légitársaságoknak, hogy milyen jó a típus, ha megfelelően használják.

Emellett új piacokat is megnyithat szerinte a lépés, olyanokat, amelyekre a hagyományos légitársaságok nem gondolnak – például a hatalmas nyaralóhajókhoz egész csoportokat szállítani.

Utalt arra is, hogy a vallási célú turizmusban is használható, mint ismert, a Malaysia Airlines is ebben gondolkodik.

Lapidus úgy fogalmaz, hogy fontos lenne, ha a légitársaságok rájönnének: ne a közlekedés, hanem az utasok igényei álljanak a középpontban.

E szerint „több Emirates” lehetne, olyan légitársaság, amely kiszolgálja a nagy tömegek mozgását. A szakember azt mondja, nem csak a nagy átszállóreptereken volna bevethető az A380-as, ahogy jelenleg, hanem a kisebbek között is, ha a légitársaságok „nem csak a status quo-hoz ragaszkodnának”. Ehhez persze össze is kellene dolgozniuk – mutat rá Lapidus. Azt vallja emellett, hogy a siker esélye akkor növekszik, ha egy cég merészebb.

Szólt arról is, hogy mérlegelik az A380-asok (az Amedeónak húsz példányra szóló megrendelése van) blokkóránkénti bérbe adását is, de ez még csak előzetes elképzelés.

Hatszázhúsz ülés, ebből ötszáz turista: az Amedeo-vezér szerint verhetetlen kombináció a konkurenciával szemben (Grafika: Airbus)

Kérdezték a számára ideális kabinberendezésről is: Lapidus szerint nagyjából 620 üléssel kell kialakítani egy A380-ast, amelyből ötszáz a fő (alsó) fedélzeten, tizenegy üléses sorokban lenne, turista osztályként (a tizenegyes sorokat az Airbus jó ideje kínálja, de még nem rendelt egyetlen légitársaság sem – a szerk.)

A felső fedélzeten pedig például hat első osztályú fülke, hatvan üzleti osztályú hely, egy bárhelyiség, ötvennégy prémium turista szék lehetne, utóbbi kabinrész utasai használhatnák a bárt is. Ez az összeállítás gazdaságilag verhetetlen volna – hangsúlyozza a szakember.

Az A380plus-ról az Lapidus véleménye, hogy jelentősen kedvezőbb az üzemeltetése, mint az új generációs Boeing 777-9-esé.

Emlékeztet arra, hogy a Leeham elemzőcég tanulmánya szerint az A380plus üzemeltetési költsége 11 százalékkal kedvezőbb a Boeing 777-9-esnél, huszonhattal pedig a 777-300ER-énél.

Mint rámutat, ezt évekkel ezelőtt meg kellett volna lépnie az Airbus-gyárnak, remek ötletnek tartja. Az AIRportal.hu is beszámolt róla, hogy az A380plus programmal az Airbus az újrahajtóművezés irdatlan költsége helyett kettős tollazatú wingletekkel, aerodinamikai finomításokkal, a számítógépes rendszerek korszerűsítésével és a kabin módosításával frissíti fel a típust.