Újabb távolsági repülési rekordot döntött az Airbus A321LR prototípusa. Az Airbus A321neo nagyhatótávú változatának tesztpéldánya a Seychelles szigetekről közbenső leszállás nélkül repült el a dél-franciaországi Toulouseba.

Forrás: gcmap.com

A csaknem 11 órás, légvonalban 4 100 tengeri mérföldes (7 600 km) távolságot az A321LR olyan terheléssel repülte le közbenső leszállás nélkül, mintha tele lett volna utasokkal.

Mivel tesztelés alatt álló repülőgépről van szó, természetesen utasok nem voltak a repülőgépen, az erre szolgáló szerkezetekkel szimulálták a terhelést.

A repülőgép fedélzetén ötfős személyzet, 11 mérnök tartózkodott, továbbá 162 utasnak megfelelő terhelést szimuláltak.

A két repülőtér közötti távolság légvonalban 4 100 tengeri mérföld, azonban a tesztmérnökök belekalkulálták a szembeszelet és egyéb tényezőket, így a tesztrepülés gyakorlatilag egy 4 700 mérföldes útnak felelt meg.

Az A321LR a repülőgépbe beszerelhető három kiegészítő üzemanyagtartálynak (Additional Centre Fuel Tank – ACT) és a rendkívül takarékos új generációs hajtóműveknek köszönhetően képes ilyen – keskenytörzsű gépek viszonylatában – hatalmas távolságok megtételére.

Az A321LR prototípusát CFM Leap-1A hajtóművekkel szerelték fel, de kérhető lesz a másik Pratt&Whitney Geared Turbofan erőforrásokkal is. Az A321LR idén január végén hajtotta végre szűzrepülését, majd két héttel később teljesítette első transzatlanti útját is. A repülőgép maximális felszállótömege az Airbus eddigi specifikációi szerint 97 tonna.

Azon természetesen lehet vitatkozni, hogy mennyire kellemes utazási élmény egy keskenytörzsű repülőgépen egy 10-11 órás út, de az vitathatatlan, hogy az A321LR képes lesz erre.

A légitársaságok és az utasok pedig majd eldöntik, hogy lesz-e megfelelő kereslet azokra a várospárokra (ún. vékony útvonalak) amiket az új típus technikailag és gazdaságilag lehetővé tesz majd.

Forrás: Airbus