Eddig tisztázatlan körülmények között, röviddel az Addisz-Abebából végrehajtott felszállást követően lezuhant az Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX 8-as utasszállítója. A hatóságok közlése szerint a balesetet senki nem élte túl.
A katasztrófáról szóló összes hírünk itt olvasható!
Az ET-AVJ lajstromjelű, alig négy hónapja kereskedelmi forgalomban lévő repülőgép helyi idő szerint reggel 8 óra 38 perckor szállt fel Etiópia fővárosából (05:38 UTC), Addisz-Abebából, és a kenyai Nairobiba tartott ET 302-es járatszámmal.
A repülőgépet röviddel az etiópiai főváros repülőteréről végrehajtott felszállást követően érte a baleset, vasárnap reggel helyi idő szerint 08:44-kor.
A légitársaság közlése szerint a járat fedélzetén 149 utas és 8 fős személyzet tartózkodott.
A légitársaság kiadott utaslistája szerint magyar utas nem volt a fedélzeten.
Az adatok szerint 32 kenyai mellett 18 kanadai, 9 etióp, 8-8 kínai, orosz, amerikai, 7 francia és brit, 6 egyiptomi, 5 német, 4 indiai és szlovák, 3 orosz, svéd és osztrák, 2 marokkói, lengyel, spanyol és izraeli, 1-1 belga, ugandai, dzsibuti, indonéz, ír, mozambiki, norvég, ruandai, szaudi, szudáni, szomáliai, szerb, togói, ugandai, jemeni, nepáli és nigériai utazott a gépen. Egy utas ENSZ-útlevéllel utazott.
A Boeing 737 MAX 8 az Addisz Abeba-i Bole Nemzetközi Repülőtér 27R jelű futópályájáról szállt fel.
Az internetes repülőgép követő oldalak – nem hivatalos – adatai szerint a Boeing 737 MAX 8 8600 lábas magasságig emelkedett (2621 méter) mielőtt eltűnt volna a radarokról. A repülőgép utolsó ismert pozíciójánál található hegy magassága körülbelül 2500 méter. A flightradar24.com virtuális radarjelének megszűnése után a repülőgép még 2-3 percig a levegőben volt, a becsapódás helyszíne az utolsó ábrázolt pozíciótól dél-keletre található.
A virtuális radarok adatai alapján a repülőtérről felszálló gépek ebben a pozícióban már jóval magasabban, 12-13 ezer láb körüli magasságon repülnek. Az egyelőre nem ismert, hogy a szerencsétlenül járt 737 MAX 8 miért nem tudott megfelelő tempóban emelkedni, illetve ha nem tudott, akkor a pilóták miért nem fordultak vissza az alacsonyabban fekvő város irányába.
Szintén a virtuális radarok tanúsága szerint a repülőgép emelkedési sebessége és magasságának változása a rendelkezésre álló adatok szerint rendkívül hektikus képet mutat, az emelkedés közben többször süllyedésbe fordult át a 737-es.
Tewolde Gebre Mariam, a légitársaság vezérigazgatója a baleset után sajtótájékoztatón azt mondta, a pilóták jelezték a légiforgalmi irányításnak, hogy gondjaik vannak a gép irányításával és megkapták az engedélyt a repülőtérre való visszatéréshez.
A baleset helyszínéből, annak elhelyezkedéséből viszont egyelőre nem tudnak következtetni arra, hogy megkezdték-e a visszafordulást.
Elmondása szerint a gépet Yared Geatchew kapitány vezette, aki 2010 júliusa óta repült az Ethiopian Airlines-nál és 2017 októbere volt kapitányi beosztásban Boeing 737-eseken, 8 ezer repült órája volt. Az első tiszt Mahmed Nur Mohammod volt, aki 200 repült órával rendelkezett.
Az első képek és videó a katasztrófa helyszínéről:
#EthiopianAirlineCrash video from the crash scene. #ET302 pic.twitter.com/v1XYhA1Jlw
— 🇮🇳अभिषेक द्विवेदी🇮🇳 (@dwivedi344) March 10, 2019
Accident Bulletin no. 2
Issued on march 10, 2019 at 01:46 PM pic.twitter.com/KFKX6h2mxJ— Ethiopian Airlines (@flyethiopian) March 10, 2019
A baleset időpontjában az időjárás megfelelő volt a repüléshez, a látástávolság több mint 10 kilométer volt, kevés felhő volt 2500 láb magasságban.
A Boeing baleset után kiadott közleményében részvétét nyilvánította a balesetben elhunytak és hozzátartozóik számára. Emellett jelezték, egy műszaki szakemberekből álló csapat Etiópiába tart, hogy a helyi hatóságokkal és az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) szakembereivel együtt megkezdjék a baleset kivizsgálását.
New images released from the crash scene of Ethiopian Airlines flight #ET302. https://t.co/VE1x9xfEWE pic.twitter.com/lM9pvRrpHV
— Breaking Aviation News (@breakingavnews) March 10, 2019
A balesetben érintett ET-AVJ lajstromjelű Boeing 737 MAX 8 típusú repülőgép 2018. október 30-án hajtotta végre első felszállását, az internetes flottakövető adatbázisok szerint a légitársaság 2018. november 15-én állította forgalomba a repülőgépet.
A vezérigazgató beszámolója szerint azóta mintegy ezer órát repült a flottában,
legutóbb vasárnap reggel Johannesburgból repült Addisz Abebába és semmilyen rendellenességet nem tapasztaltak a pilóták. A flottába vétele óta nem volt baj a géppel, február elején járt karbantartáson, és a repülést megelőző ellenőrzésen sem találtak hibát.
Közölte továbbá: egyelőre nem tudnak párhuzamot vonni a Lion Air tavaly októberi balesetével, az okokat a balesetvizsgálóknak kell kiderítenie. Jelenleg 6 ilyen gépük repül a flottában, egyelőre nem született döntés arról, hogy a földre parancsolják a típust.
Az etióp légitársaság a típus első afrikai üzemeltetője, a szerencsétlenül járt példánnyal együtt hat darab 737 MAX 8 repülőgépe volt a flottájában.
Az Ethiopian Airlines az egyik legdinamikusabban fejlődő afrikai légitársaság, a Star Alliance tagja. Flottájában 2018 év végén 108 repülőgép teljesített szolgálatot, a cégnek közel tizenkétezer alkalmazottja van. A légitársaságot 1946-ban alapították, 100%-ban állami tulajdonban van. A cég utasszállító járatainak útvonalhálózata 125 reptérre terjed ki, a légitársaság áruszállító repülőgépei további 44 repteret kötnek össze.
A fentebb említett Boeing 737 MAX 8-asokon kívül az Ethiopian Airlines flottájában mindkét gyártó legmodernebb szélestörzsű típusaiból repülnek példányok, Airbus A350-900-asból kilencet, Boeing 787-8 Dreamlinerből 19-et, 787-9 Dreamlinerből további hármat üzemeltet a légitársaság. Továbbá 9 db Boeing 767-300ER, 6 db Boeing 777-200LR, 4 db Boeing 777-300ER, 10 db Boeing 737-700, 16 db Boeing 737-800, 23 db Bombardier Dash 8 Q400, 6 db Boeing 777F, 2 db Boeing 757-200PCF és egy Boeing 737-800BCF is repül a flottában.
A Boeing új generációs keskenytörzsű típusának második katasztrófája
Ez volt a Boeing új generációs hajtóművekkel felszerelt 737 MAX típusának második katasztrófája rövid időn belül, az első példány 2017 májusi forgalomba állítása óta.
Az indonéziai Lion Air Boeing 737 MAX 8 repülőgépe 2018. októberében, szintén röviddel a felszállást követően zuhant tengerbe. A Lion Air MAX 8 repülőgépének balesete után pilótaszervezetek hevesen támadták a repülőgépgyártót azért, mert a típuson olyan automatikus rendszereket alkalmaztak, amelynek működéséről nem tájékoztatták megfelelően a pilótákat.
A JT 610-es járat katasztrófájáról szóló összes cikkünk itt olvasható.
Accident Bulletin no. 1
Issued on march 10, 2019 at 11:00am
Ethiopian Airlines will release further information as soon as it is available. Updated information will also be on Ethiopian Airlines website at https://t.co/Je7pXoKxHh pic.twitter.com/07wKZHPVPl— Ethiopian Airlines (@flyethiopian) March 10, 2019
A hírt szerkesztették: ifj. Kotulyák Tamás, Körtvélyes Tivadar, Samu Ádám