Európán kívüli, főleg kínai befektetők célpontjává válthatnak az öreg kontinens beszállító cégei, amivel veszélybe kerülhet az iparág biztonsága és szuverenitása egy érdekképviseleti szervezet szerint.
A problémára az ASD iparági csoport beszállítókat képviselő tagja, Arndt Schoenemann hívta fel a figyelmet a Flightglobal cikke szerint. Amint jelezte, európai forrásból kellene még pénzeket bevonni és támogatni az érintett vállalatokat, amelyek az elmúlt időszakban hatalmas összegeket fektettek be, hogy kielégítsék a repülőgépgyártók igényeit.
Az ellátási láncban keletkezett nehézségek ugyanis vonzzák a kontinensen kívüli, főleg kínai tőkét, két-három esetben már korábban is volt példa ilyen befektetésre. Ez nem minden esetben rossz, de a repülőgépgyártás és a védelmi cégek stratégiai ágazatok, így szuverenitásukat meg kell őrizni meglátása szerint. Külső szereplők már korábban is próbáltak teret nyerni az ágazatokban, például az ukrán Motor Szics esetében.
Ezeket állami befektetésekkel ki lehetne küszöbölni, amire német tervek már készültek, de ezt nem preferálják a fontosabb szereplők, például a Schoenemann irányította Liebherr Aerospace sem.
Alessandro Profumo, az olasz Leonardo vezérigazgatója szerint azt szeretnék, ha irányított konszolidáció menne végbe a beszállítók között, azaz a kisebb cégek összeolvadva állnának talpra és hárítanák el a külső szereplők ajánlatait.
Guillaume Faury Airbus-vezérigazgató, egyben az ASD alelnöke átfogóbb megoldást javasol: szerinte a kormányoknak el kell fogadniuk hitelesként a percek alatt eredményt hozó COVID antigén-gyorsteszteket, amelyek széleskörű alkalmazásával újraindulhatna a légiközlekedés világszerte. Most a legtöbb helyen csak az utazás előtt elvégzett körülményes és drága PCR-teszt jelent felmentést a karatén alól.
A forgalom újbóli növekedése közvetve segítené a gyártókat és beszállítóikat, számukra az jelenti a bevételt, ha a légitársaságok a hosszútávú bővülésben bízva újabb repülőgépeket rendelnek.