Optimizmusának adott hangot Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója szerint 2022-ben már ismét a korábbiakhoz hasonló, 150 milliós éves utasforgalmat érhet el légitársasága. Riválisával, a Wizz Airrel együtt a slotszabályok visszaállítását sürgeti az ír fapados.
A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa európai divíziójának (ACI Europe) online megtartott éves közgyűlésén Michael O’Leary, a Ryanair vezére is beszélt az Aero.de tudósítása szerint. Derűlátásának adott hangot, mondván, 2022-ben légitársasága 150 millió utast szállít majd. Ezt elsősorban azokra a minapi hírekre alapozta, amelyek több vakcina 90 százalék feletti hatásosságáról szóltak.
Addig azonban a Ryanairnek is nagyon nehéz hónapokat kell átvészelnie. O’Leary világossá tette: az első félévben 400 millió eurót meghaladó veszteséget jelentett a cég, és az egyébként is alacsonyabb forgalmú téli hónapokban a járvány második európai hulláma miatt ennél is rosszabb pénzügyi eredményekre számít.
Ezt az időszakot szigorú költségkontrollal, a repülőterekkel kialkudott kedvezményekkel próbálja átvészelni.
Több nagy légiközlekedési szervezet, így az Eurocontrol és a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) is azzal számol, hogy 2024-nél korábban nem áll vissza a járvány előtti szintre az utasforgalom. Michael O’Leary azonban nem osztja ezt az álláspontot.
Bár az utasok száma hamarabb visszaáll majd, a vezérigazgató szerint a jegyárak csak később stabilizálódhatnak, de azt nem mondta meg, hogy mikor.
O’Leary azt is fontosnak nevezte, hogy a repülőterek is támogassák az utasforgalom újraindulását, például a légitársaságoknak biztosított kedvezmények formájában.
Ezzel kapcsolatos a hír, hogy a két nagy ellenfél, a Ryanair és a Wizz Air – amely már korábban is követelte ezt – egymásra talált, O’Leary és Váradi József a Routes Online cikke szerint a közgyűlésen együtt kérte, hogy a nyári időszakra állítsák vissza a 80/20-as slot szabályt. Ennek értelmében a légicégeknek a birtokukban lévő résidők legalább 80 százalékát fel kell használniuk, különben elveszítik őket.
A szabály alkalmazását az unió meg márciusban függesztette fel annak érdekében, hogy a járvány alatt a légitársaságoknak ne kelljen üres gépekkel is repülnie, ezzel megőrizve a résidőiket a forgalmasabb légikikötőkben. Később ezt a 2020/2021-es téli menetrendi időszakra is meghosszabbították.
A két fapados vezetője szerint viszont ez a hagyományos légitársaságok érdekeinek védelmét szolgálja, és hátráltatni fogja a forgalom visszaépülését jövő nyáron. Álláspontjuk szerint ugyanis a gyenge üzleti modellel és rossz költséggazdálkodással működő légitársaságok nem tudják majd nagy ütemben visszaállítani a járatokat.