2012. szeptemberében először egy internetes álláshirdetésben tűnt fel a BUDPORT Handling Kft. neve. Akkor a cégadatokon és egy domain név bejegyzésen kívül még csak nagyon kevés információ állt rendelkezésre az új vállalkozásról. A BUDPORT a Wizz Air földi kiszolgálásában történő szolgáltatóváltásakor, 2012. november 1-jén kezdte meg működését a budapesti repülőtéren.

A cég munkatársai alapvetően plusz szolgáltatások értékesítésével foglalkoznak a Wizz Air utasai számára, valamint azt ellenőrzik, hogy a Wizz Air utasai a légitársaság poggyász-szabályzatának megfelelő méretű és darabszámú kézicsomagokat vigyenek fel a járatok fedélzetére.

Az új céggel kapcsolatban rengeteg kérdés, pletyka és összeesküvés-elmélet kering a repülőtéren, a Facebookon és néhány netes cikkben is. A BUDPORT Handling Kft. ügyvezetőjével és tulajdonosával, Galgóczy Ferenccel ezekről a kérdésekről és a cég működésének első tapasztalatairól beszélgettünk.

AIRportal.hu: A céget 2012. szeptember 20–án bejegyezték és már az első napon elkezdték keresni a munkatársakat a nagy álláshirdető portálokon. Miért nem kommunikáltak eddig semmit a cég létezéséről? Miért lehet csak ilyen keveset tudni a cégről?

Galgóczy Ferenc: Első körben azt tartottuk a legfontosabb feladatnak, hogy megtaláljuk a lehető legjobb munkatársakat egy olyan üzleti vállalkozás megvalósításához, ami nem csak Budapesten, de Európában is egyedülálló. Nyilvánvalóan a legnagyobb álláshirdetési portál volt a legésszerűbb választás, ahol egy markáns arculattal megtervezett hirdetésnek köszönhetően, számtalan alkalmas jelölt közül válogathattunk. A cég magalukálása és a tényleges tevékenység megkezdése közötti viszonylag rövid időt pedig az operatív tervezésre és a munkatársak szakmai felkészítésére fordítottunk.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Milyen feladatköröket, munkaköröket látnak el a BUDPORT munkatársai jelenleg a repülőtéren?

A BUDPORT kizárólag kereskedelmi és marketing feladatot lát el, ami azt jelenti, hogy az utasok körében megpróbálja eladni az általa képviselt légitársaság alapvető és többletszolgáltatásait, továbbá a Budapest Airport egyes termékeit. Ezen kívül, még a check-in előtt ellenőrzi az utasok poggyászainak méretét és darabszámát a képviselt légitársaság vonatkozó szabályainak figyelembevételével. Ez hatékonyabbá, kényelmesebbé és gyorsabbá teszi a check-in folyamatát.

Ezeket a feladatokat milyen jogi keretek közt végzik?

A BUDPORT a Malév Ground Handling alvállalkozójaként, a check-in kivételével olyan utasokkal kapcsolatos tevékenységet végez, ami jellemzően kereskedelmi és marketing szakértelmet igényel.

Sikerült gyorsan beilleszkedni az utaskiszolgálás folyamatába? Az utasokkal, a reptéri cégek dolgozóival milyen a kapcsolat?

A BUDPORT mellett, partnercégünk a GO 4 TRAVEL közel 6 éve foglalkozik – egyebek közt – Wizz Air jegyek és kiegészítő szolgáltatások értékesítésével a repülőtéren. Ezt a tapasztalatot építettük be a BUDPORT-ba. Pontosan ismerjük a piacot, a helyi viszonyokat, a piaci résztvevőket, és ami a legfontosabb, az utasok igényeit. Ezen kívül, sikerült egy nagyszerű csapatot összeállítani, így nem okozott gondot a beilleszkedés.

A BUDPORT működése az utaskiszolgálás folyamatában

Az AIRportal.hu szerkesztősége a hétvégén élesben tekintette meg a BUDPORT működését. Stábunkat Tegze Tünde, a BUDPORT Handling Kft. operatív igazgatója kalauzolta végig a repülőtéren, az utaskiszolgálás főbb állomásain.

A BUDPORT munkatársaival két ponton, az indulási csarnokban a check-in előtt, valamint a beszállókapuknál, a tranzitban találkozhatnak az induló Wizz Air utasok.

Az indulási csarnokban a check-in előtt

A Wizz Air Budapestről induló utasait a 2B terminál indulási csarnokában a megszokott repülőtéri check-in pultok elérését megelőzően a BUDPORT munkatársai fogadják.

A BUDPORT check point-jai a repülőgépeken használt cateringes trolik kreatívan átalakított “office” változatai. Az egyes check point-ok vezeték nélküli hálózati eléréssel ellátott laptopokkal, bankkártya olvasó (POS) terminálokkal, LCD reklámhordozókkal vannak felszerelve.

A BUDPORT-os munkatársak mindössze néhány kattintással, közvetlenül a Wizz Air rendszerében tudják ellenőrizni az utasok által online megvásárolt szolgáltatásokat és helyben további extrákat is tudnak értékesíteni számukra. Ezen kívül a repülőtéren elérhető kényelmi szolgáltatásokat is kínálnak, mint például a gyorsított utasbiztonsági áthaladást segítő kártyát, ismertebb nevén Fast Track Lane-t.

Az egyes BUDPORT check point-oknál, a supervisior-ok irányítása alatt dolgozó agentek a Wizz Air kézipoggyász-szabályzata szerint megvizsgálják, hogy az utas a repülőgép fedélzetére ingyenesen felvihető kis kézipoggyásszal (SMALL), vagy a csak térítés ellenében felvihető nagy kézipoggyásszal (LARGE) utazik-e, illetve ellenőrzik azok méretét. Amennyiben az utas jelzi, hogy van feladandó poggyásza, akkor egy másodperc alatt ellenőrzésre kerül, hogy ennek a szolgáltatásnak az ellenértéke ki van-e fizetve.

Ha az utas bármelyik standard szolgáltatásért nem fizetett előre, akkor ezt a BUDPORT check point-oknál meg tudja tenni készpénzzel (elfogadott valuták: HUF, EUR, GBP) vagy bankkártyával.

Minden ellenőrzött kézipoggyász biztonsági címkét kap, amely már messziről jelzi, hogy az utasnak kicsi (SMALL), vagy nagy (LARGE) kézipoggyásza van-e, illetve igazolja a BUDPORT ellenőrzési protokoll elvégzését.

Az utasok ezt követően jutnak el a “klasszikus” check-in-hez, ahol a feladhatják a csomagjaikat és megkapják a beszállókártyájukat a járatra, ugyanúgy, mint a többi légitársaság esetében. A check-in-t már természetesen a MGH munkatársai végzik (mint ismeretes november 1-től az MGH látja el a Wizz Air utasainak és járatainak földi kiszolgálását a Celebi helyett).

A check-in folyamata során – más légitársaságok gyakorlatával ellentétben – azonban nem fordulhat elő, hogy az utasokat vissza kell küldeni az adott légitársaság jegyeladó irodájához/pultjához, mert a BUDPORT munkatársai már előzetesen ellenőrizték, hogy az utas megvásárolta-e pl. a Wizz Air esetében külön díj ellenében igénybe vehető feladott poggyász szolgáltatást.

A beszállókapunál a tranzitban

A BUDPORT munkatársai a Wizz Air járatok beszállításánál is jelen vannak, mert előfordulhat, hogy például az online check-in-t igénybe vevő utasok, amennyiben nem volt feladandó poggyászuk, direktben az utasbiztonsági ellenőrzéshez mennek, kikerülve a BUDPORT pultjait és a normál check-in-t.

A beszállítást megelőzően a BUDPORT munkatársai ismét ellenőrzik, hogy a várakozó utasok rendelkeznek-e a náluk lévő kis és nagy kézipoggyászokon azok ellenőrzésének megtörténtét igazoló biztonsági címkével. Ahol ez hiányzik, úgy a fentiek szerint végrehajtják a BUDPORT ellenőrzési protokollt.

Hatékony értékesítés és ellenőrzés

Tapasztalataink alapján a Wizz Air és a BUDPORT által Ferihegyen alkalmazott megoldással nagyságrendekkel hatékonyabban tudnak eladni az utasok számára plusz szolgáltatásokat, mint más légitársaságok, sokkal gyorsabb és kényelmesebb a járatkiszolgálás folyamata.

A check-in-nél és a beszállításnál a MGH agentek már ellenőrzött, “kész” utasokat kapnak, így semmi nem vonja el a figyelmüket a munkájukról. A BUDPORT rendszerének köszönhetően az utasok nem tudnak “átcsusszanni” a megengedettnél nagyobb méretű kézipoggyásszal vagy nem tudnak igénybe venni olyan szolgáltatásokat amelyekért nem fizettek.

A szolgáltatás, amit nyújtanak a Wizz számára, beemelhető lenne a kiszolgálócég (Malév GH) szerződésébe, hiszen korábban a Celebi ellátta ezeket a feladatokat, miért érdemes erre most mégis külön céget indítani?

A BUDPORT létrejöttét az motiválta, hogy az elmúlt közel 10 évben jelentősen megváltozott a légiközlekedés Európában és Magyarországon. A low cost légitársaságok piaci feltörekvése megváltoztatta a repülőtér működését és az utazási szokásokat is. Az elmúlt évek folyamán egyre több olyan igény jelent meg a légitársaság illetve az utasok részéről, amit a földi kiszolgáló cég nem tudott hatékonyan kielégíteni. Ez teremtett számunkra lehetőséget. Mi sokkal hatékonyabban tudjuk ezeket az igényeket kielégíteni, hiszen mi ebben vagyunk profik.

Végeznek-e feladatokat jelenleg a Wizz Air-en kívül más légitársaságok, illetve más légitársaságok utasai számára? Ha nem, akkor tervezik-e a bővülést és milyen irányba?

Büszkén mondom, hogy ilyen rövid idő alatt már kaptunk új megkeresést. Azonban első körben a Wizz Air felé vállalt kötelezettségeinknek szeretnénk maximálisan eleget tenni, korai lenne még más légitársaságokkal szerződést kötni. Ugyanakkor a bővülés iránya jól meghatározható, hiszen a BUDPORT szolgáltatásai az új megrendelők igényeihez könnyen igazíthatóak. A szolgáltatásainak a partnerek irányába szélesíteni szeretnénk, a végzett tevékenység kapcsán mélyítésben nem gondolkozunk.

Hány dolgozója (beleértve az összes foglalkoztatási formát, pl. kölcsönzött munkaerő is) van jelenleg a Budport-nak?

A BUDPORT közel harminc munkatársat alkalmaz. Ezen kívül külsősként több olyan szakemberrel dolgozunk, akik a kommunikációs, kereskedelmi, marketing és pénzügyi területeken jártasak.

A cég honlapján, a budport.hu-n a logójukban ez olvasható: „The ground handling experts”. Ennek szellemében egy év múlva hol képzeli el a Budport helyét a repülőtéri kiszolgálócégek közt?

Most legfontosabb célunk, hogy a vállalt kötelezettségeinknek maximálisan eleget tegyünk, megerősítsük piaci pozíciónkat és bebizonyítsuk, hogy egy olyan üzleti modellt hoztunk létre, amely hatékonyan és nyereségesen működtethető. Egyelőre kizárólag ezzel foglalkozunk.

Önök a negyedik cég akik részt vesznek a földi kiszolgálásban bármilyen szinten is. A BUDPORT megjelenése, gyors bejutása a repülőtér emelt biztonságú munkaterületeire bizonyos félelmeket táplál a többi vállalat dolgozóiban. A feszült, átpolitizált helyzetben felvetődött a handlingpiac újrafelosztásának gyanúja, illetve a BUDPORT ebben való majdani részvételének kérdése. Mi erről a véleménye? Igazak-e azok a repülőtéri pletykák, hogy a Budport azért jött létre, hogy rövidesen a MGH helyébe lépjen, annak esetleges csődje vagy megszűnése esetén?

Mi nem foglalkozunk az egyes piaci résztvevők „átpolitizált és feszült helyzetével”, és a jövőben sem fogunk. A BUDPORT tevékenységével egy piaci rést tölt ki, és örülünk, hogy elsőként tudtunk lépni. A piac folyamatosan változik, új lehetőségek nyílnak, régiek szűnnek meg. Ebben véleményem szerint nincsen semmi meglepő. Az igazi kérdés, hogy, ki hogyan reagál, és milyen gyorsan alkalmazkodik. Én ezt tartom szem előtt és nem foglalkoztatnak a találgatások és a pletykák. Ezt meghagyom másoknak.

Fotók: Kovács Gábor / AIRportal.hu

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!