A célegyenesbe érkezett a Boeing és a brazil Embraer megállapodása, mely szerint az amerikai repülőgépgyártó konszern átveszi a brazil gyártó kereskedelmi típuscsaládját, válaszul az európai Airbus és a kanadai Bombardier C Series típuscsaládot érintő együttműködésére. A felek bejelentették, hogy aláírták az együttműködés létrehozásáról szóló szándéknyilatkozatot.
Jelentősen újrarajzolja a kereskedelmi repülőgépgyártók piacát a Boeing és az Embraer megállapodása, mely szerint a brazil gyártó kereskedelmi típusait vegyesvállalati formában gyártaná és értékesítené az amerikai cég.
A Boeing és az Embraer csütörtökön jelentette be, hogy nem kötelező érvényű szándéknyilatkozatot írtak alá arról, hogy a két gyártó egy vegyesvállalatot hoz létre.
A közlés szerint ez az új vegyesvállalat lesz felelős az Embraer kereskedelmi repülőgéptípusainak gyártásáért és értékesítéséért, valamint a kereskedelmi repülőgépekhez kapcsolódó szolgáltatásokat is ez a cég veszi át.
Az Embraer kereskedelmi típusainak fejlesztése, gyártása, marketingje és értékesítése, valamint is a Boeing hatáskörébe kerül.
A nem kötelező érvényű szándéknyilatkozat szerint a létrejövő vegyesvállalat 80%-os részesedését birtokolja a Boeing, a maradék 20%-ot pedig az Embraer.
A tranzakció előkészítése során az Embraer kereskedelmi típusait gyártó divízióját 4,75 milliárd amerikai dollárra értékelték a felek, a vegyesvállalat részvényeinek 80%-ához a Boeing 3,8 milliárd dollárért jut hozzá, ha az üzletet véglegesítik.
A vegyesvállalat irányításának székhelye – beleértve a vállalat elnökét és vezérigazgatóját is – Brazíliában lesz a megállapodás szerint, az új vállalat menedzsmentjét a Boeing nevezi ki, a vezetők közvetlenül a Boeing felé jelentenek.
Az Embraer gyártósora a Boeing egyik gyártó és ügyféltámogató központjává válik és teljesen integrálják a Boeing gyártási és beszállítói rendszerébe.
A Boeing ezzel a 70-450 utas szállítására képes kereskedelmi repülőgépek teljes spektrumát kínálja.
A közlés szerint a két vállalat egy másik vegyesvállalatot is létre kíván hozni a brazil gyártó által kifejlesztett, KC-390 többcélú katonai repülőgéptípus piacainak további fejlesztésére és a típus alkalmazásának további szélesítésére.
A megállapodás véglegesítése a hatósági jóváhagyások függvényében 2019 év végéig történik meg.
Az Airbus elsőként repült rá a kereskedelmi jetek alsó szegmensére
Mint ismert, a világ két meghatározó repülőgépgyártója eddig nem foglalkozott a 100-150 utas szállítására képes (regionális)jetek szegmensével. Ez a tavaly október óta formálódó, de idén július 1-től életbe lépett Airbus – Bombardier megállapodással gyökeresen megváltozott.
Az Airbus a CS100 és CS300-as típus átvételével kiterjesztette termékportfólióját a 100 fős jetek piacára. Ráadásul a kanadai fejlesztésű típuscsalád átvételével az európai gyártó egy technikailag rendkívül fejlett, nem csak hajtóművét tekintve új generációs gépcsaládra tette rá a kezét.
Az európai gyártó jövő kedden mutatja be a C Series-család „Airbusosított” arculatát Toulouse-ban.
A CS100 és CS300 típusok várhatóan új típusjelzést is kapnak, a korábbi információk szerint A210 és A230 néven futnak majd.
(A jövő keddi eseményről az AIRportal a helyszínről tudósít.)
A Boeing és az Embraer stratégiai együttműködése erre lesz válasz, az amerikai gyártó pedig ezzel riválisához hasonlóan hozzájutna az elmúlt hónapokban forgalomba állt E2-es családhoz. Az E2-es a C Seriessel ellentétben nem egy teljesen új fejlesztésű, új generációs típuscsalád, inkább a korábbi E-Jet család újrahajtóművezett és egyéb kisebb-nagyobb fejlesztéseket, aerodinamikai módosításokat felvonultató változatának mondható. A program időben is némi lemaradásban van a kanadai fejlesztésű típussal szemben.
A C Series és az E2-es típusokat ugyanakkor hiba lenne az elődökre használt „regionális jet” kategóriába sorolni, mert bár regionális útvonalakon is megállják a helyüket, alkalmazási lehetőségeik sokkal széleskörűbbek. Nagyobb hatótávjuknak köszönhetően közepes távú, vagy bizonyos feltételekkel rövidebb interkontinentális járatokat képesek teljesíteni.
Az együttműködésnek nem lesz része az Embraer business jet üzletága.
A megállapodást – melyről már december óta folynak a tárgyalások – a felek közötti hosszú huza-vona előzte meg.
A megállapodás létrejöttét az is hátráltatta a korábban ismert részletek szerint, hogy az Embraer hadiipari gyártó is egyben, ezt a ‘divíziót’ pedig semmiképpen nem kívánják kiadni a kezükből a brazilok, így az üzlet létrejöttére ráhatása van az ország hadseregének és törvényhozásának is. Ezt a képet némileg árnyalja, hogy a felek kilátásba helyezték, hogy a KC-390-es szállítógép típusra egy külön megállapodás jöhet létre.
A Boeing és az Embraer együttműködése hosszú időre nyúlik vissza, a brazil gyártó az 1990-es évek óta beszállítója a Boeingnek, kezdetekben a McDonnell Douglas MD-11 típushoz, később azonban számos más területen is közeli kooperáció volt a két gyártó között.