Elállt az Embraer kereskedelmi, illetve katonai részlegével közös vegyesvállalat létrehozásától a Boeing, a brazil gyártót okolva az üzlet meghiúsulásáért. Az Embraer szerint viszont az amerikai cég szegett szerződést, és ezért perrel fenyeget.

A Boeing lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írta, április 24. volt az ügylet lezárásának határideje, amelyet bizonyos feltételek mellett bármelyik fél meghosszabbíthatott volna. Azonban az amerikai cég élt a jogával, és a brazil fél „elégtelen teljesítésére” hivatkozva elállt a tranzakciótól.

Forrás: Boeing

Marc Allen, az Embraerrel való partnerségért felelős vezető azt mondta, a Boeing több mint két évig teljes erőbedobással dolgozott azon, hogy véglegesítsék a szerződéseket.

„Nagyon sajnáljuk, de elértünk egy pontra, ahol az ügyletről kötött megállapodásban már nem tudjuk rendezni a vitás kérdéseket” – mondta Marc Allen.

Az elmúlt hónapokban szerinte produktív, de végül eredménytelen tárgyalásokat folytattak a szerződés feltételeiről.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Később az Embraer is reagált, a cég honlapján elérhető közleményben azt írták, a Boeing jogtalanul lépett ki a tárgyalásokból, és hamis vádakat fogalmazott meg az Embraerrel kapcsolatban, hogy kihátráljon a 4,2 milliárdos üzletből.

Közölték továbbá, hogy az amerikai vállalat szerintük folyamatosan késedelembe esett és többször is megszegte az ügylet alapjául szolgáló szerződést.

Ennek okát a brazilok abban látják, hogy a Boeing a saját anyagi helyzete és a 737 MAX ügye miatt végül egyszerűen nem akarta végrehajtani a tranzakciót.

Az Embraer jogi úton fogja a Boeingtől követelni a szerződés felmondásából fakadó anyagi veszteségeket.

A Boeing és az Embraer 2018 decemberében jelentette be, hogy megállapodtak a szoros együttműködés létrehozásáról.

Az Embraer kereskedelmi gépek gyártásával és értékesítésével, illetve a karbantartással foglalkozó részlegét vitte volna az egyik vegyesvállalatba, amelyben a Boeing 80 százalékos részesedést szerzett volna, 4,2 milliárd dollárt fizetve. A brazil cég katonai divíziója pedig, a C-390 Millenniumra átkeresztelt multifunkciós szállítógép programjával 51-49 százalék arányú Embraer-többséggel egy másik közös cégbe került volna.

Forrás: Boeing

Az egyesülés tervét a szakszervezetek is megtámadták, illetve a korábbi brazil kormánynak is voltak fenntartásai, de a később hatalomra kerülő Jair Bolsonaro és kabinetje zöld utat adott a projektnek. Ezt követően az Embraer részvényesei is rábólintottak az ügyletre, az Európai Bizottságon viszont fennakadt a terv. A testület tavaly októberben kezdte vizsgálni a Boeing Brasil létrehozásával kapcsolatos dokumentumokat, mert illetékes hatóságként utána kellett járnia, hogy a versenyhelyzetet tekintve elfogadható-e a két cég egyesülése. Februárban egyébként a brazil helyettes főügyész is megtámadta az ország versenyjogi hatóságának engedélyező határozatát.