A testület szerint az európai jogszabályoknak megfelelően az amszterdami reptér zajcsökkentésénél a forgalom korlátozása helyett meg kell vizsgálni az iparági szereplők javaslatait.
A legfelsőbb bíróság ezzel helybenhagyta az amszterdami kerületi bíróság korábbi döntését, amely szerint a Schiphol kapacitásának csökkentésére irányuló kísérleti szabályozás nem felel meg az európai jogszabályok szerinti kiegyensúlyozott megközelítésnek. Ezzel lezárult az évek óta tartó jogi huzavona az ügyben.
A legfelsőbb bíróság döntése szerint az amszterdami Schiphol repülőtér éves forgalmi korlátjának bevezetése előtt meg kell vizsgálni azokat a zajcsökkentési javaslatokat, amelyeket az iparági szereplők, köztük a KLM letettek az asztalra.
A légitársaságok és szakmai szervezetek hosszú ideje küzdenek a korábbi holland kormány általuk diktátumszerűnek minősített forgalmi korlátja ellen. A kabinet 2022 nyarán állt elő azzal, hogy a Schiphol éves gépmozgás-számát a járvány előtti szint alá, 500 000-ről 440 000-re kellene visszavágni már 2024-ben.
Később a környező településeket érő zaj csökkentése érdekében némileg többre, a 2019-es forgalom 90 százalékát kitevő 452 500-ra korlátozta volna idéntől a gépmozgások számát a kormány, ezt végül tavaly ősszel nemzetközi nyomásra elhalasztották, de májusban az éjszakai gépmozgások drasztikus visszaszorítására tettek javaslatot, korábban pedig az üzleti gépek teljes kitiltása is felvetődött.
A mostani bírósági döntést a KLM és a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) is üdvözölte. A holland légitársaság közlése szerint olyan tervet javasolnak, amely a zajszennyezés csökkentését tisztább, csendesebb és üzemanyag-takarékosabb üzemeltetéssel érné el, a le- és felszállások korlátozása nélkül.
Willie Walsh, az IATA főigazgatója pedig kiemelte, hogy a döntés alátámasztja a nemzetközi szinten elfogadott zajkezelési gyakorlatok fontosságát, amelyek egyensúlyt teremtenek a légi összeköttetés előnyei és az ártalmak mérséklése között.