Nagy valószínűséggel csak egy jól kitervelt trükk volt, hogy a kirgiz Sky KG Airlines Tu-204-es utasszállítókat állítana forgalomba. A cégen keresztül valójában Észak-Korea játszhatja ki a nemzetközi embargókat, és szerezhet új gépeket az állami légitársaság, az Air Koryo számára.
Alig két hónapja a nemzetközi sajtóban is nagy meglepetést váltottak ki orosz lapértesülések, majd a hivatalos bejelentés, miszerint a kirgiz Sky KG Airlines a szovjet éra végén született, nem túl sikeres Tupoljev Tu-204-es típus újabb kereskedelmi üzemeltetője lesz, saját országában elsőként.
Az Aerotelegraph egy orosz nyelvű repülőgépfotós fórumon felbukkant képekre hivatkozva viszont azt írja, ez a két gép éppen a Minyeralnije Vodi melletti repülőtéren áll az észak-koreai állami légitársaság, az Air Koryo színeire festve, ahol a Sky KG Airlines papíron már EX-20401 és -20402 lajstromjelű gépei is vannak, illetve lenniük kellene. A 64046 és 64049 gyári számú példányok korábban az orosz Red Wings flottájában repültek.
A gépek tulajdonosa az orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) égisze alatt működő Iljusin tervezőiroda leányvállalata, az Ilyushin Finance Corporation lízingcég volt, mielőtt a kirgiz cég megvásárolta őket.
A két gép egyértelműen az észak-koreai légitársaság színeit viseli, csak a felirat és a logó hiányzik, így valószínű, hogy a Sky KG-nek esze ágában sem volt forgalomba állítani őket.
Ehelyett Észak-Koreába kerülhetnek, kikerülve a nemzetközi embargót, amelynek alapján számos terméket, főleg ipari termékeket, így repülőgépeket és azok alkatrészeit sem lehetne a kommunista diktatúrának értékesíteni.
Az ilyen trükközés nem példátlan, Kirgizisztánból már Iránba is szállítottak Airbus A319-eseket, miután Donald Trump amerikai elnök újból szankciókat hozott az ország atomprogramja miatt.
Az Észak-Korea elleni gyanút tovább erősíti, hogy Oroszország egyes vélemények szerint nem zárkózik el az üzleteléstől a távol-keleti diktatúrával, Kirgizisztán pedig ideális köztes állomás ezekhez.
Ezen felül az Air Koryónak égető szüksége lehet a gépekre: hiába közelednek üzemidejük végéhez, az országban lévő többi példányt is bevonva még sokáig használható utasszállítókat is össze lehet „legózni”.
Ehhez a szakmai ismeretek helyben rendelkezésre állnak, a Phenjanban megfordult külföldiek beszámolói szerint az Air Koryo koros repülőgépeinek mindegyike jó műszaki állapotban van.