Kiadta az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) az Airbus új generációs közepes helikoptere, a H160-as polgári változatának tanúsítását, így a típus már idén szolgálatba állhat az első megrendelőknél.
Az európai hatóság július 1-én, 1500 órányi tesztelést követően adta ki a típus tanúsítását. Ezzel már nincs akadálya annak, hogy az először 2011-ben, X4 néven bemutatott, már akkor forradalminak kikiáltott helikopter kereskedelmi forgalomba kerüljön kontinensünkön, ahonnan több ország vállalatai is részt vettek a fejlesztésében.
Rachel Daeschler, az EASA tanúsítási igazgatója kiemelte, az új forgószárnyas nem csak a marketinganyagok szerint jobb elődeinél, hanem valóban minden téren megelőzi vetélytársait, és kedvező kialakításának hála széles körben alkalmazható biztonsággal.
Eközben környezetbarát, üzemanyag-fogyasztása kedvező, és működés közben az egyik legcsendesebb.
A Helionix által szállított fedélzeti rendszerek a pilóták közvetlen támogatása mellett több automatikus biztonsági funkcióval is rendelkeznek.
Hasonlóan nagy segítséget kap az üzemeltetéshez a kiszolgáló személyzet is, az ügyfélközpontú karbantartási szisztémán túl a H160-asok alapfelszereltsége az intuitív, háromdimenziós ábrákkal kiegészített dokumentáció, amely az előző generációs helikoptereknél egyáltalán nem volt jellemző.
Mindez a biztonságot szolgálja, így a forgószárnyasok bármilyen, civil helikoptereknél megszokott feladatra alkalmasak lehetnek: tengeri olajfúró tornyok személyzetének szállítására, VIP- és védett személyek szállítására, egészségügyi feladatokra, és közszolgáltatásokra is.
A fejlesztés ugyanakkor még korántsem ért véget, az amerikai tanúsítás még hátra van a civil változat esetében, várhatóan még idén megérkezik. Ezután a program fókuszába a fegyveres erőknek szánt H160M kerül, amelynek 2026-ban kellene szolgálatba állnia, elsőként Franciaországban.
Az Airbus Helicopters grafikája a H160 fő előnyeiről