A China Southern Airlines Boeing 737 MAX 8-as gépe Kanton és Csengcsou között teljesített belföldi utasszállító járatot pénteken, ezzel úgy tűnik, véget ért a típus 2019 márciusa óta tartó repülési tilalma az országban.
A légitársaság B-1206 lajstromjelű példánya 2023. január 13-án, pénteken Európai idő szerint a hajnali órákban szállt fel CZ 3960-as járatszámmal Kantonból Csengcsou irányába. Nem sokkal később pedig a légitársaság B-1127-es lajstromjelű gépe Kantonból Vuhanba teljesített járatot, és a 737 MAX-okkal üzemeltetett járatok a következő napokban is szerepelnek a légitársaság tervezett menetrendjében.
A kínai hatóság és a gyártó sem kommentálta hivatalosan a típus forgalomba történő visszatérését, így nem tudni, végleges vagy alkalmi engedélyezésről van-e szó.
Míg a világ legtöbb országában már jóváhagyták, hogy a gyártó által kidolgozott szoftveres módosításokkal a 737 MAX-ok visszatérjenek, sőt a mongol légitársaság már tavaly októberben lerepülte a globális tilalom fennállása óta az első, Kínába tartó kereskedelmi járatot az új generációs típusváltozattal, Ulánbátor és Kanton között, a kínai üzemeltetők számára a helyi hatóság eddig nem adott engedélyt az újbóli üzemeltetésre. A késlekedés háttérben az Egyesült Államok és Kína közötti politikai és gazdasági feszültségek is meghúzódtak az elemzők szerint.
A repülési tilalom elrendeléséig közel száz 737 MAX-ot vettek át a kínai légitársaságok, az egyik legnagyobb üzemeltető köztük a China Southern, amely a megrendelt 50 példányából 24-et állított forgalomba 2019 márciusa előtt.
A légitársaság foglalási rendszerében már tavaly októberben megjelentek olyan járatok, amelyeket az új változattal terveztek, ám végül rendre kivették a típust a menetrendből.
Úgy tűnik, az is kellett az engedély megszerzéséhez, hogy az ország zéró-covid politikájának feloldása és a közelgő holdújév miatt jelentősen meglóduljon az utazási kereslet az országban, mert a gyártó tavaly augusztusi, sikeresnek minősített kínai berepülései ellenére eddig eredménytelennek bizonyultak a típus ottani visszatérése iránti erőfeszítések.
A típus Kínában történő újbóli üzembe állítása azért is jó hír a Boeing számára, mert a repülési tilalom elrendelése óta az újonnan legyártott példányokat sem adhatta át a helyi megrendelőknek. A gyártó egy tavaly októberi nyilatkozata szerint már közel 140, a kínai légitársaságok részére legyártott MAX várta sorsát, és akkor kilátásba is helyezte, hogy megkezdi ezek eladását más vevők részére.
Az amerikai gyártó mindössze 8 repülőgépet adott át kínai megrendelőknek a tavalyi évben, míg európai versenytársa az A320 családból száz feletti példányt. Emellett a Boeing 2017 óta nem is nagyon kapott új megrendelést az országból, miközben az Airbushoz a kínai állami légitársaságoktól 2022-ben egy közel 300 darabos óriásmegrendelés is érkezett – emlékeztet a hír kapcsán a Reuters.