Az Airbus dolgozik az A350-es áruszállító változatának üzleti tervein, de ennél többet nem árultak el a gyártó vezetői a sokak által várt fejlesztésről, valamint lehűtötték a kedélyeket az A321neo törzshosszabbítása és kompozit szárnyakkal felszerelése ügyében is.

Toulouse-ból tájékoztatta a sajtót az Airbus programjaival kapcsolatos friss információkról kedden a vállalat kereskedelmi vezérigazgató-helyettese, Christian Scherer, illetve a programokért és szolgáltatásokért felelős ügyvezető alelnöke, Philippe Mhun.

Az előzetes várakozásokkal ellentétben sem az A350-es áruszállító változatának megvalósítását, sem sikerterméke, az A321neo továbbfejlesztését nem jelentette be a gyártó.

Forrás: Airbus

Az A350-es alkalmas platform egy áruszállító kifejlesztésére

Az A350-es korábban kiszivárgott cargo-variánsával kapcsolatban újságírói kérdésre válaszolva az Airbus vezetői megerősítették, hogy dolgoznak a típus üzleti tervein, amint azok készen lesznek, és döntés születik a típus megvalósításáról, megteszik a bejelentést.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Megjegyezték, hogy a légiáru-szállítási piac előtérbe került a járvány miatt, ezzel együtt az is nyilvánvaló, hogy a cargo-repülőgépek körében az Airbus alulreprezentált, sokkal kisebb a részesedése, mint azt a gyártó mérete és típuspalettája indokolná.

Az A350-es részben hagyományos, részben kompozit szerkezeti felépítése, a típus hatótávolsága, üzemeltetési költségei optimális platformot biztosítanak egy áruszállító változat kialakításához, ennek köszönhetően az Airbus képes reagálni a vásárlók ezzel kapcsolatos igényeire.

Fotó: AIRportal.hu

A korábban kiszivárgott információk szerint a Boeing 777F konkurenciájának szánt típus jelzése A350-950F lenne, és az A350-900-as és -1000-es szerkezeti elemeinek kombinálásával hoznák létre, a -950F törzshossza 70,1 méter lenne, amely 3,35 méterrel hosszabb a kisebb, és 3,7 méterrel rövidebb a nagyobb változatnál. A gépre az -1000-es nagyobb teljesítményű és a szigorúbb károsanyag kibocsátási szabályoknak is megfelelő Rolls Royce Trent XWB-97 hajtóműveit szerelnék fel, valamint megkapná a hosszabb változat háromtengelyes főfutóműveit is.

Kényelmes pozícióban van az Airbus az A321neóval

A A321neo megnyújtása és kompozit szárnyakkal történő felszerelése kérdésében – amely évek óta foglalkoztatja a sajtót – ugyanakkor lehűtötte a kedélyeket az Airbus: mint elhangzott, egyelőre nem érzik szükségét ezeknek a módosításoknak, és nem gondolkodnak az “A322” néven emlegetett változaton.

Az A320-család mostani szárnyaival elégedett a gyártó, hangsúlyozta Philippe Moun, de folytatják az ennek megújítását célzó Wing of Future programjukat, és demonstrátor gépeket hoznak létre.

Vélhetően az európai gyártó tervei már készen vannak, vagy legalábbis készülnek az A321neo továbbfejlesztésére, de a bejelentéssel kivárhatják a Boeing lépését.

Nem csúszik az XLR, felpörög a sikertípus gyártása

Az Airbus dolgozik a gyártási ráták korábban bejelentett felpörgetésén, hogy mind a beszállítók, mind a házon belüli üzemek és folyamatok készen álljanak a kibocsátás növelésére. A tervek szerint az A320-as családból 2021 negyedik negyedévében havonta 45 példányt készít az Airbus, 2023 második negyedévére pedig a 2018-as szintnél több, havi 64 darab legyártására vállal kötelezettséget az Airbus.

Továbbá, vizsgálják, hogy 2024 első negyedévére már 70-re, 2025-re pedig akár 75-re növeljék a típuscsalád havi gyártási rátáját. Mindezek érdekében Toulouse-ban egy modernizált A320-gyártósor jön létre, illetve Hamburgban dedikáltan az A321XLR számára készítik fel az egyik részleget, és dolgoznak a szerkezeti elemek gyártásának teljes átszervezésén is.

Forrás: Airbus

Az XLR első felszállása jövőre várható, forgalomba állítása pedig az eredeti terveknek megfelelően 2023-ban esedékes, a típus hátsó részébe beépített törzstank kialakításával és tanúsításával kapcsolatban – a rivális gyártó aggodalmai ellenére – nem számít komplikációkra az Airbus.

A vállalat nagy hangsúlyt fektet a repülőgépei károsanyag-kibocsátásának csökkentésére, ennek érdekében már fejlesztik azokat a technológiákat, amelyek alkalmazása nem 15-20 százalékos javulást, hanem jelentős előrelépést hoznak majd annak érdekében, hogy 2050 és 60 között elérhető legyen a nettó zéró károsanyag kibocsátás. Emellett dolgoznak a fenntartható forrásból előállított repülőgép-üzmanyagok akár száz százalékos alkalmazhatóságán a széles- és keskenytörzsű típusokon is, amely önmagában 80 százalékkal csökkenti a károsanyag kibocsátást.