A módosított ajtókiosztással már 240 utas szállítására alkalmas A321neo-változat hamarosan 244 üléssel is felszerelhető lesz, de akár 250 főig is bővíthető lehet. A gyár egyre konkrétabban gondolkodik azon is, hogy növeljék a törzs hosszát.
Miután teljesítette szűzrepülését az A321LR, azaz az A321neo módosított ajtókiosztással és póttartályokkal készülő változata, az Airbus mérnökei a további lépésekről is beszámoltak.
Az Airbus Cabin Flex (ACF) program eredményeként megszületett új törzs egyébként 2020-tól standard lesz az A321neo-nál, tehát az eddig ismert, az új generáción is továbbvitt 8 ajtós megoldás a múlté lesz.
További kabinmódosításokon dolgoznak a mérnökök, így a 240 fős maximális utaskapacitást 244-re növelik, de elképzelhető a 250 utasülés is.
Az Aviation Week (csak regisztrációval olvasható) cikke szerint az A320-as típuscsalád programjának főnöke, Klaus Röwe beszélt erről a szűzrepülés után. Pierre-Henri Brousse főmérnök pedig magyarázatként azt mondta: az új ajtókiosztással a hivatalos vészkiürítési limit 250 utasra szól, ezért látnak erre lehetőséget.
Elhangzott az is, hogy a további utasférőhely-növelést például a légiutas-kísérők üléseinek mosdófalakba integrálásával érnék el, de számos más ötleten is dolgoznak.
A főmérnök tájékoztatása szerint a póttartályos A321LR eddig ismert, 7400 kilométeres hatótávja nagyjából 200 utassal értendő, azonban valamivel kisebb terheléssel akár 9200 kilométert is megtehet a gép.
Benne van a pakliban a törzs meghosszabbítása is
Röwe pedig arról beszélt, hogy „új lehetőségeket” is keresnek az A321neo továbbfejlesztésében, folyamatosan dolgoznak a típus korszerűsítésén.
A programfőnök emellett lényegében hivatalosan is elismerte, hogy tervben van az A321neo törzsének meghosszabbítása.
Mint az Aviation Week másik írása szerint rámutatott, „nem elérhetetlen” egy ilyen fejlesztés, de nem sietnek a megvalósításával.
Ahogy arról beszámoltunk, ez az esetleges A321neo-plus-plus, avagy az internet népe által már A322-ként emlegetett típusváltozat a bennfentes források szerint már egy ideje a tervezőasztalokon lehet, de az Airbus eddig hivatalosan nem közölt róla semmit. Röwe nyilatkozata azonban most már tekinthető a hír konkrét megerősítésének.
A Reuters egy meg nem nevezett forrásra hivatkozva azt írta, hogy az Airbus által vizsgált verziók egyike szerint a repülőgép maximális felszállótömegét (az LR változat jelenlegi 97 tonnájáról) 100 tonnára növelnék. A gépen erősebb futóműveket alkalmaznának, módosítanák a szárnyakat és nagyobb tolóerejű hajtóművekkel szerelnék fel. Egy másik változat szerint pedig könnyebb (vélhetően kompozit) és nagyobb szárnyakkal spórolnának a gép saját tömegén – de ennek a fejlesztésnek magasabbak lennének a költségei.
Röwe arról is beszélt a flightglobal.com szerint, hogy tisztában vannak azzal: a törzshosszabbítás növelné a tail-strike veszélyét (a farokrész futópályához ütközése). Ezért alapos elemzés szükséges ehhez, és kérdéses még az is, hogy egy másfajta, nagyobb teljesítményű hajtóművel, eltérő rendszerekkel sérülne-e a hasonlóság a típuscsalád többi tagjával. Szavai szerint az A321neo közel jár a továbbfejlesztési lehetőségek végéhez.
A nagyobb felszállótömegű, és esetleg új, kompozit szárnyakkal ellátott verzió további hatótávolság-növekedést és még több utasülést jelentene.
Az Airbus azonban vélhetően arra vár, hogy a Boeing mit lép: ismert, az amerikai gyártó egy ideje lebegteti egy új közepes méretű típuscsalád kifejlesztését.
A hivatalosan nem, de már szakértők által is Boeing 797-esnek nevezett, kompakt, kis szélestörzsű, két tagúnak elképzelt repülőgépcsalád az elvesztett piaci részesedést lenne hivatott visszaszerezni.
Ugyanis a 757-es gyártásának beszüntetése óta az Airbus az A321-essel már uralja a 200-230 utasférőhelyes, középteljesítményű gépek szegmensét. Az A321neo például a megrendelések tekintetében négy az egyhez arányban kiütötte a Boeing 737 MAX eddig legnagyobb verzióját, 9-est.
A rangos légiipari portál, a Leeham News tavaly, az A321neo esetleges törzshosszabbításáról szóló hírek megerősödésekor elemzésében azt írta:
A még hosszabb törzsű Airbus „A322-es” már a megszületése előtt „megölné” a Boeing elképzelt új típusát.
Hiszen az A321neo esetében a továbbfejlesztés kisebb költséggel megoldható, mint a Boeing teljesen új géptípusának megalkotása. Ezért kétséges az is, hogy a Boeing képes lenne-e a légitársaságok, lízingcégek által kívánt viszonylag olcsó vételárat meghatározni (70-80 millió dollár gépenként).
Mivel pedig előbb piacra dobhatja az Airbus a meghosszabbított A321-est, továbbá kétséges, hogy a Boeing szerinti ötezer darabos piaci igény létezik-e, az egész 797-es program megalapozatlanná válhat.
Flying farther, with unrivalled efficiency & comfort. Our #A321LR takes to the sky for the 1st time – able to fly passengers on Transatlantic routes in the widest cabin in its category. pic.twitter.com/a0AVP3LvH0
— Airbus (@Airbus) 2018. január 31.