Az olasz kormány és az EU között elakadt az egyeztetés arról, hogy az új nemzeti légitársaság (ITA) milyen formában működjön, eközben a régi Alitalia már bért is alig tud fizetni.

Az Aerotelegraph beszámolója szerint az éppen aktuális olasz kormányok három hónapja tárgyalnak az unió vezetésével arról, hogy milyen formában lehetséges támogatni az új, ITA – Italia Trasporto Aereo néven emlegetett légitársaságot.

Az egyeztetések azonban most elakadtak, pedig a megegyezés enélkül is elég messzinek tűnt.

Fotó: Alitalia

A központi kérdés a Milánó-Linate repülőtéren lévő résidők sorsa, ahol az Alitalia jelenleg a legnagyobb szereplő, hiszen az összes slot 70 százalékát birtokolja.

Az unió viszont azt szeretné, ha az Alitalia lemondana a résidők feléről, és a versenytársaknak adná.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ez az eszköz nem ismeretlen az uniós tárgyalási technikában, a Lufthansa 9 milliárdos állami támogatását is müncheni résidők visszaadásához kötötték, de az Air France-nak és a KLM-nek is le kell mondania pár slotról, bár erről még nem született végleges megállapodás.

Az Alitaliával kapcsolatban azonban az EU nem csak az egyenlő versenyfeltételek miatt kéri ezt, hanem azért is, mert az új légitársaság 45 gépes flottával és 4500-5000 dolgozóval indulna el az olasz tervek szerint, tehát fele akkora lesz a cég mérete, mint a mostani Alitaliának, korábbi hírek alapján a nemzetközi mellett a belföldi hálózat is jelentősen kisebb volna a régihez képest.

A La Repubblica szerint ugyanakkor az olasz kormány nem szeretné, ha résidőket kellene visszaadni, azzal védekeznek, hogy sem a Lufthansának, sem az Air France-nak nem kellett több résidőt visszaadnia, csak mert a flotta jelentős részét letárolták.

Emellett vita van még a Mille Miglia törzsutasprogram áthozataláról, valamint a földi kiszolgáló és karbantartó leányvállalatban való részvétel mikénjéről is.

Az idő eközben fogy, és az olaszok a nyári főszezonban már szeretnének repülni, de az unióval való megállapodás hiányában nem indulhat el a társaság, az üzemelési engedélyeket sem kaphatják meg. 

Eközben a régi Alialia már a béreket sem tudja rendesen fizetni, a Corriera della Sera szerint a márciusi fizetést is késve, két részletben kapják meg a dolgozók, amint a kormány átutalja az unió által jóváhagyott 24,7 millió eurós támogatást.