A Boeing új szélestörzsű típusának a gyártó által vártnál szigorúbb és mélyrehatóbb vizsgálatokon kell átmennie, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) a gép több rendszerével is elégedetlen. Eközben az Emirates 777X rendelései harmada helyett inkább Dreamlinereket venne át.

Az ügyet jól ismerő forrásaira, illetve egy 777X-et megrendelő légitársaság névtelenséget kérő vezetőjétől származó információkra hivatkozva az Aviation Week számolt be arról, hogy mi okozza a típus kereskedelmi forgalomba állításának elhalasztását.

Az uniós hatóság, az EASA e szerint nemcsak egy-két rendszer elemeit tekinti át, hanem az egész gép kialakítását vizsgálja. Ennek eredményeképp olyan nagy arányú változtatásokat kért a Boeingtől, hogy nem volt már lépés, mint az első példány átadásának eltolása, amely a járvány miatt kapóra is jött az amerikai gyártónak.

Fotó: Boeing

Az EASA több olyan biztonságkritikus rendszert is kifogásolt, amelyek az álláspontja szerint nem megfelelő módon vannak biztosítva, emellett minden olyan elemet tüzetesen átnéznek, amelyet a 777-300ER-hez képest módosítottak.

Ez az átvizsgálás a források szerint azért is szükséges, mert a Boeing ugyanazt a korábban kifogásolt tervezési és engedélyeztetési módszert kívánta követni, mint a 737 MAX-nél, amellyel két halálos baleset is történt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ennek lényege, hogy a Boeing nem új típusként, hanem az előző verzió továbbfejlesztéseként kezelte a gépet, ekként is adták be jóváhagyásra a hatóságokhoz, így csak a megfelelő mértékben módosított elemeket nézték át. Ennek a folyamatnak a hiányosságaira is fény derült a MAX-ek tanúsítását intéző Szövetségi Légügyi Hivatallal (FAA) szemben indított vizsgálatokból.

A légitársasági forrás a lapnak azt mondta, nem lepődtek meg, hogy a MAX-ügy után ilyen tüzetesen nézik át a 777X-et is, elkerülhetetlen volt ez a lépés, mert utóbbinál is ugyanazt a jóváhagyási procedúrát akarta végigvinni a Boeing, amely a MAX esetében katasztrófákhoz vezetett.

A hírek szerint az EASA a repülésirányító rendszer több elemének átdolgozását kérte, mert hiányol egy második, úgynevezett redundáns rendszert, így többféle meghibásodás fordulhat elő, emellett a lehajtható szárnyvégeket mozgató mechanikánál is talált hiányosságokat.

Forrás: Boeing

A Boeing vezeték nélküli, fly-by-wire rendszerével sincs megelégedve az európai hatóság, bár források szerint ez is inkább a MAX-ügyre, illetve arra vezethető vissza, hogy az európai szerv az Airbus rendszerét jobban ismeri.

A Boeing hármas biztosítású fly-by-wire rendszert használ, amely így egyszerre két meghibásodás után is üzemképes marad, míg az Airbus több különböző, egymástól független számítógépet és szoftvercsomagot futtat. Az FAA mindkét megoldást biztonságosnak ismeri el.

A lap forrása szerint egyetlen 777X-vásárló sem kérte eddig a Boeinget, hogy változtasson a gépen, és a légitársaságok, lízingcégek számára egyelőre inkább előny, mint hátrány, hogy a tervezettnél jóval később, csak 2023 végén állhat forgalomba a szélestörzsű típus újabb generációja.

A Bloomberg gazdasági hírügynökség a múlt héten az ügyet ismerő forrásai alapján arról számolt be, hogy az Emirates, mint a típus indító légitársasága a flotta átalakítása miatt a megrendelt 777X-ek harmada, 30-40 példány helyett inkább 787-10-es Dreamlinereket kérne.

Amint korábban megírtuk, a Boeing arról tájékoztatott, hogy 118 darab 777X megrendelését a saját gyakorlata szerint bizonytalannak sorolt be, bár valamilyen szerződés továbbra is van e példányokról. A kötelező érvényűen megrendelt darabszám így 309-ről 191 példányra csökkent a gyártó saját könyvelési technikája szerint.