Szoftvermódosítás áll az Airbus A220 típust érintő sorozatos hajtóműhibákat vizsgáló amerikai csoport vizsgálatának középpontjában.

A Pratt & Whitney új generációs hajtóműve (Fotó: AIRportal.hu)

A Swiss október 15-én soron kívüli ellenőrzést hajtott végre a teljes A220-as flottáján miután sorozatos problémák adódtak a PW1500G hajtóművekkel.

Augusztusban, szeptemberben és október elején is hibásodott meg az egyik hajtómű a Swiss különböző A220-as repülőgépein, az erőforrásokat repülés közben le kellett állítani és a járatok kényszerleszállást hajtottak végre.

Különös egybeesés, hogy az első két esemény a légitársaság Genf – London, a harmadik pedig London – Genf járatok teljesítése közben történt.

A kivizsgálók figyelme egy új – a hajtómű működését vezérlő – szoftververzióra irányul a Reuters információi szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kivizsgálók feltételezései szerint az új szoftververzió úgy vezérli a hajtómű részegységeit, hogy az nem várt és a hajtóműben kárt okozó vibrációt idéz elő.

A gyártók és a hatóságok sem az A220-as típus, sem a PW1500G hajtóműváltozat esetében nem rendeltek el repülési tilalmat, de Pratt & Whitney soron kívüli átvizsgálást javasolt a típust üzemeltető összes légitársaságnak.

Az Airbus és a Pratt & Whitney emellett az tanácsolja az üzemeltetőknek, hogy ne növeljék a hajtómű tolóerejét 95%-os teljesítménynél magasabbra FL290-es repülési szint (kb. 8800 méteres magasság) fölött.

Ezt a teljesítmény-beállítást, ezen a magasságon a típus üzemeltetői közül eddig egyedül a Swiss használta, a Reuters forrásai szerint ez magyarázatot adhat arra, hogy miért a svájci légitársaság gépei érintettek első sorban.

A problémák egy szoftverfrissítés után kezdődtek, erre a következő hajtóművezérlő-szoftver módosítás adhat megoldást, de ennek kiadása csak 2020 első negyedévében várható. Addig marad a már bevezetett teljesítmény-korlátozás.

Fontos azonban megjegyezni, hogy ez csak az egyik lehetséges oka az eseteknek, mivel korábban több esetben is anyaghiba okozott hasonló problémát, amelyet a vizsgálat ezen szakaszában még itt sem zártak ki.

A Reuters értesüléseit egyelőre sem az Airbus, sem a hivatalos vizsgálatot vezető amerikai NTSB nem kommentálta. A Pratt & Whitney a sorozatos – teljesítménybeli és megbízhatósági – hibák ellenére is kitart a hajtómű koncepciója mellett. Az elterjedtebb A320neo család egy része is ezt a hajtóműtípust használja, ám azok nem érintettek a kérdéses szoftvermódosításban.

Fotó: AIRportal.hu