Tíz évvel ezelőtt, 2015. március 24-én történt a Germanwings 4U 9525 járatszámmal Barcelonából Düsseldorfba közlekedő Airbus A320-as repülőgépének katasztrófája, a fedélzeten 144 utas és 6 fős személyzet utazott, senki nem élte túl a szerencsétlenséget.

A légitársaság D-AIPX lajstromjelű repülőgépe a felszállás után 27 perc alatt a megadott utazómagasságra emelkedett.
Ezt követően mintegy 9 perc alatt süllyedt 38 000 lábról (11 582 méter) 11 000 lábra (3 352 méter), ami átlagosan percenkénti 3 375 láb süllyedést jelentett.
A gép az Alpok vonulatának ütközött, az első adatok is arra utaltak, hogy kontrollált becsapódás (CFIT) történt.
A francia hatóságok nem sokkal később beazonosították az esemény helyszínét, amely körülbelül 8 kilométerre található attól a ponttól, ahol a repülőgép jeleit utoljára érzékelték a radarok.
Szándékos, kontrollált becsapódás
A személyzet nem adott le vészjelzést, a repülőgép válaszjeladójába beprogramozott squawk is végig a járat számára kiosztott 5512-re volt beállítva, nem állították át a pilóták az általános vészhelyzetet jelző 7700-as értékre, sem a 7600-as, kommunikációs problémát vagy a 7500-as, gépeltérítést jelző kódra.
A hatóságok másnap megtalálták a pilótafülkében zajló kommunikációt és hangjelzéseket rögzítő egységet (CVR), ennek elemzésekor derült ki, hogy a süllyedés megkezdésétől a hegynek ütközésig egy pilóta volt csak a fülkében.
Pár nappal később, április elején a repülési adatokat rögzítő fekete dobozt (FDR) is megtalálták, a vizsgálatok pedig viszonylag hamar kiderítették, hogy a gépet az első tiszt, Andreas Lubitz szándékosan irányította az Alpoknak, miután kizárta a gép kapitányát a pilótafülkéből, amikor az kiment a mellékhelyiségbe.
Lubitzról később az is kiderült, hogy pszichiátriai kezelés alatt állt, ám betegségét eltitkolta a munkáltatója elől, és az állapotát ismerő orvosok sem jelentették ezt a személyiségi jogok, illetve az orvosi titoktartás miatt.
Az elsőtiszt családja és egyes szakértők vitatják a hivatalos vizsgálat végkövetkeztetéseit, illetve azt, hogy Lubitz a becsapódásig az eszméleténél volt, álláspontjuk szerint a repülőgép esetleges műszaki hibáját nem vizsgálták ki megfelelően.
A katasztrófa után a hatóságok ajánlást adtak ki, amelynek lényege, hogy a pilótafülkében mindig két főnek kell lennie.
A végleges vizsgálati jelentés nyilvánosságra hozatalakor a francia hivatal (BEA) két biztonsági ajánlást fogalmazott meg a pilóták repülési képességégének szűrésére, elsősorban a pszichológiai és pszichiátriai problémák tekintetében. Az összes hírünk a katasztrófáról és az azt követő vizsgálatról itt olvasható.