Többrendbeli csalás miatt emeltek vádat az Egyesült Államokban a Boeing 737 MAX volt fő tesztpilótája ellen, mert a gyanú szerint elhallgatta a hatóságok és a légitársaságok előtt a katasztrófák okaként azonosított átesésvédelmi rendszer valódi működését.
A Reuters jelentése szerint Mark Forknert hatrendbeli repülőgép-alkatrészekkel kapcsolatos csalással és az ezzel összefüggő csalárd levelezéssel vádolták meg, így ha elítélik, akár 20 évet is kaphat. A 49 éves főpilóta ügyét egy texasi bíróságon tárgyalják.
A vádirat szerint a férfi még 2017-ben, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) jóváhagyási folyamata során hamis, pontatlan adatokat, részinformációkat osztott meg a hatósággal a 737 MAX átesésvédelmi rendszerével kapcsolatban.
A tárgyaláson Mark Forkner nem vallotta bűnösnek magát, ügyvédje szerint védence nem hazudott, nem hallgatott el semmilyen információt a hatóságok elől, így magát a vádemelést is kifogásolta.
Mint ismert, az új generációs, nagyobb és erősebb hajtóművek miatt beépített repülési karakterisztikát javító rendszer (MCAS) jelentősen hozzájárult az összesen 346 áldozattal járó két légikatasztrófához, és ennek feltárt hibás működése miatt közel két évre a földre parancsolták a típusváltozatot.
Az ügyész tájékoztatása szerint Forkner több fontos információt is elhallgatott a hatóság elől, hogy ezzel pénzt spóroljon a Boeingnek. Döntése, hogy félrevezeti a hatóságot, megakadályozta az FAA-t, hogy megvédje az utasokat, pilótákat a légikatasztrófától.
A dokumentumok szerint a nyomozók semmilyen utalást nem találtak az FAA eredeti típusvizsgálati anyagában az átesésvédelmi rendszer valódi működéséről, így az amerikai légitársaságoknak összeállított pilótaképzési anyag sem tartalmazhatta ezt.
Ennek alapján a hatóság nem is írt elő szimulátoros képzést, amellyel több száz millió dollárt spóroltak a légitársaságoknak, mivel csak egy elméleti oktatást kellett tartani az érintett pilótáknak.
Később, a MAX-ok átesésvédelmi rendszerének kijavítása után már kötelezően előírta a hivatal a szimulátorozást.
Az ügyhöz kapcsolódik, hogy a Boeing januárban megállapodást kötött az igazságügyi minisztériummal, amelynek lényege, hogy 2,5 milliárd dollár büntetést és kompenzációt fizet, és elismerték, hogy felelősségre vonhatók a jóváhagyási folyamatban történtekért.
A hírügynökség megkeresésére sem a Boeing, sem az FAA nem kívánt reagálni.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Boeing az Airbusszal való versengésben lépéskényszerben, hátrányban volt, ezért döntött úgy, hogy bizonyos információkat elhallgat.
A Boeing azt erőltette a hatóság felé, hogy ez a már NG-n is meglévő, a gép kézi irányítását könnyítő trimkerékvezérlő rendszer kiegészítése, holott ez nem így volt. A gyártónak dolgozó FAA-alkalmazottak is ezt kommunikálták a hatóságnak.
Mark Forknert a közlekedési minisztérium egyik albizottsága is meghallgatta, a nyilvánosságra hozott jegyzőkönyvek szerint a tesztpilóta a szimulátoros repülések alapján “fékezhetetlennek” és “elképesztően rossznak” ítélte az átesésvédelmi rendszert, amelynek megfelelő leírását állítása szerint a kézikönyvekből ki kellett vetetnie.