Részletes versenyjogi vizsgálatot indított az Európai Bizottság az Air Europa spanyol légitársaság Iberiát és Vuelinget is irányító IAG-csoport által tervezett megvétele ügyében.
A versenyhatósági feladatokat is ellátó uniós testület előzetes értékelése szerint az összefonódás csökkentheti a versenyt számos belföldi járaton, valamint a Spanyolországba tartó és onnan induló rövidtávú, az EU-n belüli és a hosszú távú, különösen a latin-amerikai útvonalakon.
A brüsszeli versenyhatóságnak 90 munkanap áll rendelkezésére a részletes vizsgálatra, azaz június 7-ig kell meghozniuk a döntést az eredetileg még 2019-ben elindított, majd 2021-ben leállított, aztán felélesztett ügyletről.
Eszerint az IAG 400 millió euróért venné át a spanyol Globalia csoporttól az Air Europa fennmaradó 80 százalékát, így a korábban már megvett 20 százalékkal együtt kizárólagos tulajdonossá válna a British Airways, az Iberia, a Vueling, az Aer Lingus és a Level légitársaságokat is irányító holding.
A korábbi közlés szerint az Air Europa márka fennmaradna, de az Iberia irányítása alatt működne tovább.
Az ügylettel az IAG célja, hogy megerősítse piaci pozícióit a Madrid-Barajas repülőtéren, amelyre stratégiai csomópontként tekint, és hogy bővítse az Európa és Amerika közötti légi összeköttetések kínálatát, különösen Dél-Amerikával és a Karib-térséggel, ahol az Air Europa erős jelenléttel és márkaismertséggel rendelkezik. Ezzel a madridi légikikötő jelentősége is megnőne az amerikai kontinenst Ázsiával és a Közel-Kelettel összekapcsoló átszállóközpontként.
A héten az Európai Bizottság – mint megírtuk – hasonló eljárást indított az olasz ITA Airways Lufthansa-csoport által tervezett részleges felvásárlása ügyében.