Mindössze egyetlen egy olyan halálos áldozatokkal járó légikatasztrófa történt 2021-ben, amelyben sugárhajtású utasszállító volt érintett. A járvány miatt a járatok száma alacsonyabb volt, de halálos légiközlekedési baleset és az áldozatok száma is kevesebb volt 2021-ben a korábbi évekhez képest.
Míg 2020-ban többen haltak meg légikatasztrófákban a kevesebb járat ellenére, mint 2019-ben, 2021-ben kevesebb volt a halálos légiközlekedési baleset és az ezekben életüket veszítő áldozatok száma is.
Az interneten ilyenkor megjelenő, egymástól eltérő számokra az ad magyarázatot, hogy a repülésbiztonsággal foglalkozó szervezetek más-más szempontok szerint sorolják be a különböző típusokat a kereskedelmi utas- vagy áruszállító repülőgépek kategóriájában. Egyesek a férőhelyek és az érintett járat típusa, míg mások a férőhelyek illetve a gép tömege alapján húzzák meg a határt. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) pedig csak a saját taglégitársaságainak baleseti statisztikáiról szokott hírt adni.
A holland Aviation Safety Network (ASN) a 14 vagy annál több utas szállítására képes repülőgéptípusok kereskedelmi utas- és áruszállító járatainak baleseteit listázza. Nyilvántartásuk szerint 11 halálos kimenetelű balesetben 123 ember veszítette életét tavaly.
A hamburgi székhelyű repülési eseményeket elemző központ, a Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JACDEC) 18 ilyen katasztrófát tart nyilván, amelyekben összesen 168-an veszítették életüket módszertanuk szerint. A németországi szervezet az 5,7 tonnánál nehezebb, legalább 19 fő szállítására képes repülőgépek baleseteit összesíti.
A legtöbb áldozat Indonéziában történt balesetekben veszítette életét, de több katasztrófa történt Afrikában és Oroszországban is, utóbbiak jellemzően kisebb befogadóképességű, regionális, légcsavaros repülőgépeket érintettek.
A legtöbb halálos áldozatot a Sriwijaya Air Boeing 737-500-as, PK-CLC lajstromjelű, 26 éves repülőgépének katasztrófája követelte, amely röviddel a jakartai felszállás után meredek süllyedésbe kezdett, eltűnt a radarokról és a tengerbe zuhant 2021. január 9-én. Az SJ 182-es számú járaton (amelyről az összes hírünk a linkre kattintva érhető el) 62 ember veszítette életét.
Antonov An-26-osok, Let L-410-esek, kisebb légcsavarosok és a statisztikából kimaradt An-12-es
Július elején beszámoltunk a Petropavlovszk-Kamcsatszkoje Aviation Antonov An-26 típusú, 1982-ben gyártott, RA-26085 lajstromjelű repülőgépének balesetéről, amely a PTK 251-es számú belföldi járatot teljesítette. A repülőgép huszonnyolc emberrel a fedélzetén tűnt el a Kamcsatka-félszigeten fekvő Palana repülőterének megközelítésekor, a baleset helyszínét később megtalálták, a repülőgép egy magas partfal sziklájának ütközött, senki sem élte túl a katasztrófát.
Novemberben egy másik, áruszállító An-26-ost ért baleset Dél-Szudánban, amely közvetlenül a felszállás után zuhant le, öt ember életét követelve.
Bár az ASN nem listázza, amint arról beszámoltunk, szeptemberben az LPS Flight Checks & Systems rádiónavigációs rendszereket ellenőrző, 1979-ben gyártott Antonov An-26KPA gépe szenvedett balesetet Habarovszk közelében, a fedélzeten tartózkodó hat fő közül senki sem élte túl a balesetet.
Nem volt jó éve az L-410-eseknek sem, ebből a típusból három polgári üzemeltetésű példány szenvedett halálos balesetet, egy Dél-Szudánban (10 áldozat), egy a Kongói Demokratikus Köztársaságban (3 áldozat), egy pedig Oroszországban (4 áldozat). Emellett mint megírtuk, októberben Tatárföldön egy helyi klub üzemeltetésében ejtőernyősöket szállító, de katonai lajstromozású példány zuhant le röviddel a felszállás után, 14 ember életét követelve.
Az ASN nyilvántartása szerint Indonéziában szeptemberben egy DHC-6 Twin Otter (3 áldozat), októberben pedig egy Cessna 208 Caravan (1 áldozat), az USA-ban decemberben egy Swearingen SA-226AT Merlin IV és egy Cessna 208B Super Cargomaster szenvedett halálos kimenetelű balesetet, utóbbiaknál is egy-egy áldozatot követelve. Szintén decemberben egy Short 360-300 zuhant le a Kongói Demokratikus Köztársaságban, öt ember életét kioltva.
Az ASN adatbázisa nem listázza a fehérorosz Grodno Aircompany Antonov An-12BK típusú, 1968-ban gyártott, EW-518TI lajstromjelű áruszállító repülőgépének balesetét, amely az irkutszki repülőtértől mindössze 4 kilométerre északnyugatra zuhant egy erdős területre novemberben. A fedélzeten tartózkodó kilenc fő életét vesztette.
Az adatbázisok szintén nem tartalmazzák, mert még tesztelés alatt álló, illetve katonai üzemeltetésű gépről van szó:
- a gyakorlórepülés közben kigyulladt, majd lezuhant a még tesztelés alatt álló Iljusin Il-112V turbólégcsavaros katonai szállítógép prototípusának balesetét, amelyben a három fős személyzet veszítette életét, illetve
- az orosz katonai lajstromozású Beriev Be-200 amphíbia katasztrófáját sem, amely tűzoltási művelet végrehajtása közben hegyoldalnak ütközött, és szinte teljesen kiégett Törökországban.
Két súlyos balesetről is beszámoltunk tavaly, amely a helyszíni képek és videók alapján csodával határos módon nem követelt halálos áldozatokat:
- júliusban a Transair légitársaság Boeing 737-200-as áruszállító repülőgépe hajtóműhiba miatt röviddel a felszállást követően hajtott végre a víz felszínre kényszerleszállást Hawaii partjainál,
- októberben a felszállás során túlfutott és teljesen kiégett egy 21 főt szállító MD-87-es Texasban.