Bejelentette az indonéz fapados, hogy felfüggesztette az idei évre tervezett 737 MAX-átvételeit az etióp katasztrófa miatt. Újabb hírek szerint egyre biztosabb, hogy a többit is törli, és teljesen az Airbus A320neo típuscsaládra áll át.

A már átvett tíz példány után egyre valószínűbb, hogy a hátralévő több mint 200 Boeing 737 MAX-ra szóló megrendelését lemondja a Lion Air – írja a Bloomberg hírügynökség az ügyre rálátó forrásra hivatkozva.

Az indonéz fapados cég ügyvezetője bejelentette, hogy felfüggesztették az idei évre tervezett négy 737 MAX átvételét, az Ethiopian Airlines minapi katasztrófája miatt.

Grafika az indonéz fapados leendő 737 MAX 10-eséről (Forrás: Boeing)

Ismert, az etióp nemzeti légitársaság Addisz Abeba – Nairobi járatát teljesítő Boeing 737 MAX 8-as vasárnap reggel nem sokkal a felszállás után lezuhant, a balesetet senki sem élte túl.

Egyelőre korai még kijelenteni a hasonlóságot, de a Lion Air ugyanilyen típusváltozatú gépe tavaly október végén, szintén nem sokkal az indulás után zuhant a tengerbe, a balesetben ugyancsak minden fedélzeten tartózkodó ember meghalt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Lion Air társalapítója már tavaly decemberben jelezte, hogy előkészítik a Boeing 737 MAX-megrendelésük lemondását, mert feldühítette őket, hogy a gyártó mintha rájuk akarná tolni a felelősséget.

Most pedig az ügyre rálátó forrás a Bloombergnek azt mondta, továbbra is napirenden van a szerződések törlése, amely listaáron számolva igen jelentős, 22 milliárd USA-dolláros üzlet.

Ha a Lion Air lemondja a 737-eseket, helyettük az A320neo típuscsaládot fogja választani, amelyből amúgy is már van megrendelése.

A hírügynökségnek a légitársaság és a Boeing sem kívánta kommentálni az értesülést. A Lion Air 230 darab 737 MAX-ra és emellett 234 A320neóra is rendelkezik szerződéssel.

Bár az etióp 737-es katasztrófájának okai még nem ismertek, és az indonéz esettel való hasonlóság sem bizonyított egyelőre (bár a radar és ADS-B adatok szerint volt hasonlóság a két MAX repülési profiljában). A Lion Air katasztrófájánál az előzetes vizsgálatok eredményei alapján, az új generációs hajtóművekkel szerelt MAX átesésvédelmi rendszere (MCAS) került reflektorfénybe.

Több pilótaszervezet tájékoztatása szerint ennek működéséről, az esetleges rendellenességek kiküszöböléséről – ha hibás állásszög-adatokat kap a rendszer, süllyedésbe irányíthatja a gépet – nem kaptak megfelelő információt a Boeing hivatalos dokumentumaiban. Az USA légügyi hatósága ki is adott sürgősségi direktívát, és maga a gyártó is jelezte, hogy változtatásokat eszközölnek.