Nemsokára az USA, az EU és több más ország légügyi felügyelete közösen megkezdi a két balesetben érintett Boeing 737 MAX módosított repülésirányító rendszerének áttekintését, várhatóan július végéig tart a folyamat.
Az Egyesült Államok szövetségi légügyi hatósága, az FAA a minap nyilvánosságra hozta, hogy április 29-én ül először össze az a nemzetközi testület, amely a két katasztrófában érintett Boeing 737 MAX repülésirányító rendszerének gyártói módosításait vizsgálja.
A közlemény szerint várhatóan 90 napig, tehát július végéig tart a hatósági folyamat.
Ez tehát azt jelenti, hogy valóban nyár végéig elhúzódhat a 737 MAX globális repülési tilalma: mint ismert, több légitársaság legalább augusztus elejéig nem tervez a típusváltozattal a menetrendjében.
Az FAA és a NASA mellett a nemzetközi testület munkájában a korábbi információknak megfelelően részt vesz Ausztrália, Brazília, az Európai Unió, Kanada, Kína, Japán, Indonézia, Szingapúr és az Egyesült Arab Emírségek hatósága is.
A vizsgálat az alapján indulhat meg, hogy a Boeing a minap befejezte a berepüléseket, amelyeken a 737 MAX első, tavaly őszi katasztrófája óta kidolgozott módosításait vizsgálták. A Flightglobal szerint összesen 120 tesztrepülésen és több mint 200 órán át zajlottak a tesztek.
Mint arról többször beszámoltunk, a tavalyi Lion Air- és az idei Ethiopian-baleset előzetes jelentései alapján a 737 MAX repülésirányító rendszerének hibája lehetett a lezuhanások oka. Főként az MCAS-nak nevezett, tulajdonképpen átesésvédelemként működő eleme, amelynek kockázatot jelentő hiányosságairól maga a Boeing-vezér is beszélt, és amelynek a forgalomba vezetés előtti vizsgálata épp a gyártóhoz lett delegálva.
Több forrásból is kiderült, hogy világszerte a pilóták nem, vagy alig kaptak erről értesítést, neves érdekképviseletek szerint a gyári dokumentumok sem voltak megfelelők.