Az Air France-KLM, a Total, a francia repülőtereket üzemeltető Groupe ADP, valamint az Airbus együttműködésének köszönhetően felszállhatott az első olyan hosszútávú járatot teljesítő repülőgép, amelybe fenntartható forrásból származó, francia gyártású üzemanyagot is töltöttek.
Az Air France AF 342-es járatát teljesítő Airbus A350-es Párizs–Charles de Gaulle 2E termináljáról indult el és Montrealba közlekedett – adta hírül közleményében a légitársaság.
Az Air France-KLM, a Total, a francia repülőtereket üzemeltető Groupe ADP és az Airbus közös célja, hogy csökkentsék a légiközlekedés károsanyag-kibocsátását, és fenntartható forrásból származó kerozint állítsanak elő Franciaországban, majd ezt a francia repülőtereken általánosan elérhetővé tegyék. Ez a járat az első kézzel fogható eredménye ennek az együttműködésnek.
A repülőgép üzemanyagtartályába töltött hagyományos kerozinhoz 16 százalékban kevertek alternatív tüzelőanyagot, ezzel 20 tonnával csökkent a járat teljesítése során kibocsátott szén-dioxid mennyisége.
A járat teljesítéséhez használt üzemanyag körforgásos gazdaságból származó hulladékból és maradékokból készült: a Total használt sütőolajból állította elő a terméket a dél-franciaországi La Mède-ben, illetve a Le Havre mellett található Oudalle-ban lévő finomítójában. A folyamat során szűz, növényi alapú olajokat nem használtak.
A fenntartható üzemanyagok tárolásához, felhasználásához vagy elosztásához sem a jelenleg használt infrastruktúrán, sem a repülőgépek hajtóművein nem kell módosításokat végrehajtani. A fokozatos, globális bevezetéssel az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaival megegyezően jelentősen csökkenhet a légiközlekedés szén-dioxid-kibocsátása.
A francia törvények értelmében 2022-től az országból induló járatokhoz legalább 1 százalékban fenntartható forrásból származó kerozint kell használni, az arány 2025-re 2, 2030-ra pedig 5 százalékra emelkedhet az uniós előírásokkal összhangban.
Ezen célok elérése érdekében a Total 2024-ben a Párizs melletti, grandpuits-i finomítóját is átállítja az újfajta üzemanyag gyártására.
Az Air France montreali járata a légiközlekedés karbonsemlegességéhez használt jelenlegi megoldásokat is egyesítette. Az Airbus A350-es az elődmodellhez képest 25 százalékkal alacsonyabb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett üzemeltethető, az emissziót a fenntartható forrásból származó kerozin tovább csökkentette. Emellett a repülőgép földi kiszolgálásakor használt járművek is mind elektromos üzeműek voltak, köztük a Franciaországban, a Total közreműködésével tervezett első elektromos tartálykocsi.
Az Air France-KLM-nek úttörő szerepe van a fenntartható üzemanyag használatában, az első, újfajta kerozinnal teljesített járat a KLM nevéhez fűződik, erre 2009-ben került sor. Azóta a csoport számos innovatív projekten kezdett el dolgozni: 2014 és 2016 között a Total egyik leányvállalatával 78 olyan járatot teljesítettek, amely során a hagyományos kerozinba 10 százalékban fenntartható üzemanyagot kevertek.
Ezek a tesztek megmutatták, hogy a fenntartható kerozin használatának nincs negatív kihatása a repülőgépek üzemeltetésére és megbízhatóságára. Az Air France-KLM célja, hogy megerősítse vezető szerepét a fenntartható üzemanyagok területén, és eközben részt vesz az új generációs repülőgépek fejlesztésében is.
Az Airbus a mostani járat mellett több olyan tesztet is végez, amelynek célja, hogy a légitársaság 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal használják a repülőgépeket.
A gyártó a telephelyein már kiépítette az újratöltéshez szükséges infrastruktúrát, így a tesztrepülésekhez, és az újonnan átadott gépek hazarepüléséhez is használhatják a fenntartható kerozint.