Az indonéz állami légitársaság közölte, hogy egyeztetést kezdeményeztek a Boeing-gyárral, mert lemondanák a 737 MAX-ra szóló megrendelésüket. Hírek szerint a hátra lévő 49 példány helyett más típusra váltanának, és a már átvett egy géptől is meg akarnak szabadulni.

A korábbi pletykákat beigazolva az indonéz állami légitársaság, a Garuda bejelentette, hogy le akarja mondani a Boeing 737 MAX-okra szóló megrendelését – írja az ATW Online.

Bár több helyütt az jelent meg, hogy már megtörtént a szerződés törlése, a cég egyelőre annyit közölt, hogy egyeztetést kezdeményeztek a gyártóval, a rendelés átkonvertálásáról más típusra.

A megrendelt 50 példányból még csak egyet vett át a légitársaság (Grafika: Boeing)

A Garuda szóvivője azzal indokolta a lépést, hogy az utasok elvesztették a bizalmat az új generációs Boeing-keskenytörzsű iránt. A típusváltozatból alig fél év alatt két példány zuhant le, előbb tavaly ősszel a Lion Air, majd nemrég az Ethiopian Airlines egy-egy gépe.

Az indonéz állami légitársaság vizsgálja azt a lehetőséget, hogy a 737 MAX-ok helyett a gyártó más típusára módosítaná a szerződést. Jelenleg a cégnek egyetlen ilyen gépe van, amely a globális tiltás miatt a földön parkol. A szerződésben hátra lévő 49 példány törlése mellett a cég a hírek alapján ezt a gépet visszaadná, vagy eladná. A két vállalat képviselői március 28-án találkoznak a részletek megbeszélésére.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A 2014-ben megrendelt ötven gép a Boeing új generációs keskenytörzsűjére szóló összes igény nagyjából 1 százaléka, listaáron csaknem 5 milliárd USA-dollár értéket képvisel. A Garuda ugyanakkor nehéz pénzügyi helyzetben van, korábban több évvel el is halasztotta a 737 MAX-ok tervezett átvételi időpontjait, legközelebb 2020-ban kapna újabb példányt.

Nemrég a Lion Air felől érkeztek olyan hírek, hogy egyre valószínűbb a típusváltozatra szóló hatalmas, több mint kétszáz darabos megrendelésének törlése.

Mint megírtuk, az új generációs típusváltozat két, a fedélzeten tartózkodó összes ember halálát okozó balesete ügyében az új átesésvédelmi rendszer, az MCAS került reflektorfénybe, mint vélhető ok.

Maga a Boeing is jelentős, alapvető módosításokat készít elő ezzel kapcsolatosan, valamint az előírt pilótaképzésben és az üzemeltetési dokumentumokban. Ezt az új rendszert többek közt amerikai pilóták is kritizálták, arról beszámolva, hogy semmilyen forrásban nem szerepelt a működése, esetleges hibáinak elhárítása.