Két évvel korábbra hozta az Airbus A380-asok kivonását az Air France, a típus nem tér már vissza az aktív flottába. Július 4-én újraindulnak az Aegean Airlines budapesti járatai, a berlini Tegel ideiglenes nyári bezárásáról pedig hamarosan döntés születik. Leépítéseket jelentett be a Rolls-Royce, a Finnair és az Air New Zealand, a Norwegian többségi tulajdonosai pedig lízingcégek lettek, ez az ára a norvég kormány segítségének.
Az Air France honlapján publikált közlemény szerint a légitársaság ugyan már döntött az A380-asok végleges kivonásáról, de az eredeti terv szerint az utolsó példány a lízingszerződés kifutásával, 2022-ben távozott volna a flottából.
Mivel már távozott egy példány korábban, a jelenleg meglévő 9 gép most kényszerpihenőn van, Párizsban, Teruelben és Tarbes-ban várják sorsuk jobbra fordulását.
Az Air France viszont a járvány hatásai miatt úgy döntött, egyetlen A380-ast sem vesz vissza az aktív flottába, idő előtt felbontja a lízingszerződéseket.
A meglévők közül 5 saját tulajdonú vagy pénzügyi lízing révén van a cégnél, 4 pedig operatív lízinggel. Ezek felmondása 500 millió eurós büntetést von maga után, amelyet az Air France-KLM Group a második negyedéves pénzügyi mérlegében egyszeri költségtételként fog szerepeltetni.
Szintén az A380-assal kapcsolatos a hír, hogy a Lufthansa minden tárolásból visszaérkező Superjumbója Münchenbe kerül majd, a frankfurti bázisra egy sem.
Az Airliners szerint a cég azzal indokolta, hogy az új helyzetben gazdaságilag nem éri meg két bázison tartani a típust. Ismert, 14 A380-asa közül a légitársaság már 7 példányt állomásoztatott Münchenben, a legnépszerűbb ottani járataira állítva be az óriásgépet.
Angela Merkel az Aero.de szerint szerdán bejelentette, hamarosan megállapodás születik a Lufthansa megmentésével kapcsolatban. Erről a szövetségi kormány folyamatosan tárgyal a céggel és az Európai Bizottsággal. A DPA német hírügynökség szerint már megszületett a megállapodás a kormányon belül, bejelentés később várható.
Az Aegean Airlines lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint július 4-én indulnak el újra a társaság járatai Athén és Budapest között, hetente kétszer.
A tervek szerint kedden és szombaton közlekednek majd a légitársaság gépei a görög és a magyar főváros között.
Újabb légiipari cégek jelentették be, hogy jelentős létszámleépítést hajtanak végre. A Rolls-Royce a visszaeső kereslet miatt 9 ezer dolgozójától kénytelen megválni az Egyesült Királyságban, jelentős részben a légiipari szegmensből.
A Reuters jelentése szerint a társaság a munkavállalók hatodának elbocsátása mellett gyárbezárásokat is kilátásba helyezett. Ez a legnagyobb leépítés a cég 1987-es privatizálása óta.
A légitársaságok közül az Air New Zealand és a Finnair jelentett be leépítést. Az új-zélandi légitársaság az RNZ közszolgálati rádió híre szerint 1300 légiutas-kísérőt és 300 műszaki dolgozót bocsát el.
A Finnair a honlapján közölte, hogya 2019-es szinthez képest 80 millió euróval akarja csökkenteni az állandó költségek szintjét 2022-re. Ennek érdekében csökkentik az ingatlan- és repülőgépbérleti kiadásokat, az értékesítéshez, informatikai szolgáltatásokhoz, adminisztrációhoz kapcsolódó költségeket is.
A finn légitársaság júliustól emeli a járatszámot és korábbi kapacitása 30 százalékára visszaáll, de az év végéig is csak 70 százalékra tudja majd növelni a teljesítményét a becslés szerint.
A Finnair ehhez fogja igazítani a humánerőforrás-igényét, ami azt jelenti, hogy elbocsátásokra kell számítani, a tárgyalásokat a napokban kezdik meg a szakszervezetekkel.
A légitársasági dolgozókkal kapcsolatos hírről számolt be Belgium francia közösségének rádiója is, az RTBF.
A Brussels Airlines B-United szakszervezet által képviselt pilótái felajánlották a cégvezetésnek munkaidejük és fizetésük 45 százalékos csökkentését 2023-ig.
Ezzel a lépéssel számításaik szerint a társaság a következő három évben 100 millió eurót spórolhat meg.
A Ryanair a napokban fenyegette meg a Lauda osztrák dolgozóit, hogy bezárja a bécsi bázist, ha nem sikerül megállapodni a fizetéscsökkentésekről és elbocsátásokról. Úgy tűnik, O’Leary tervezheti a következő lépést, mert az Austrian Wings szerint a Vida szakszervezet elutasította az ajánlatot.
Az érdekképviselet álláspontja szerint a fizetéscsökkentéssel az alapvető megélhetéshez szükséges 900 euró alá, 850 euró környékére esne a légiutas-kísérők alapbére, ez pedig elfogadhatatlan.
Berlinben régóta vitatkozik egymással a szövetségi kormány, illetve Berlin és Brandenburg kormányzata a tegeli repülőtér nyitva tartásáról. Utasok nélkül ugyanis a főváros vezetése szerint semmi értelme üzemeltetni az Otto Lilienthalról elnevezett légikikötőt.
A legfrissebb fejlemény, hogy a képviselők megegyeztek, és június 15-ével ideiglenesen bezárhatják Tegelt, erről a következő hetekben születhet hatósági döntés.
Az Aero.de cikke szerint egyelőre két hónapra állhat le a repülőtér, de a forgalom függvényében az üzemeltető dönthet a végleges lezárásról is.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Norwegian fő hitelezői beleegyeztek abba, hogy a hiteleket tőkévé és ezáltal részesedéssé konvertálják. Ez volt a norvég kormány feltétele az állami támogatásért cserébe.
A Flightglobal szerint a folyamat lezárult, 1,27 milliárd USA-dollár értékű adósságot konvertáltak tőkévé, és a cég napokon belül megkapja a 300 millió dollár értékű kormányzati segítséget.
A folyamat hatásaként a Norwegian fő tulajdonosai a repülőgépeket tulajdonló lízingcégek lettek.
Az egyik legnagyobb szeletet az AerCap Holdings szerezte meg, 16,9 százalékos részesedéssel, de a szingapúri központú, a Bank of China által irányított BOC Aviation is közel 13 százalékot szerzett a cégben, mivel a Norwegiannek csaknem 400 millió dollár értékű kötelezettsége van felé. A dublini Avolon 5,5 százalékra tett szert.
Néhány cég örökjáradék-kötvényeket is megszerzett, amelyeket 7,2 százaléknyi részesedéssé fognak konvertálni.