Végrehajtotta szűzrepülését a Boeing 777X második, WH002 jelű prototípusa is, a járvány és a kezdeti csúszás ellenére halad a tesztprogram. Az új generációs szélestörzsű – a 737 MAX-hoz hasonlóan – régebbi széria változataként kaphatja meg a légialkalmassági bizonyítványát. Az értékesítési kilátások nem túl fényesek, így a gyártás is lassabb lesz.
Április 30-án (magyar idő szerint május elsejére virradó éjjel) hajtotta végre első repülését a 777X második példánya, amely közel három órát töltött a levegőben problémamentesen. Fedélzetén számos szenzort és teszteléshez szükséges berendezést, munkaállomást is kialakítottak – közölte a Boeing.
Ez nagy előrelépés a tanúsítási programban, mert az első példány eddigi repülésein csak a pilóták tartózkodtak a fedélzeten, mérnökök nem.
A szenzorok adatait eddig a szakemberek telemetrikus adatkapcsolaton keresztül, földi számítógépekről figyelték. Az első prototípus száz órányi, különféle konfigurációban, valamint különböző sebesség és magasság értékek mellett végrehajtott repülései után viszont a szakemberek már biztonságosnak ítélik a típust ahhoz, hogy több mérnök is a fedélzetről kísérje figyelemmel a tesztelést, és valós időben elemezze a mért értékeket.
Ha minden a tervek szerint alakul, a tesztrepülések nagy részét már le lehet ilyen módon bonyolítani. Ezen kívül a tanúsítás későbbi fázisaiban már egy teljes értékű utaskabinnal felszerelt példányra is szükség lesz.
A korábbi kételyek ellenére minden jel arra mutat, hogy a Boeing típusba vetett bizalmában az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) is osztozik.
A 777X-et a 777-es típuscsalád új változataként tanúsítják majd, így a tesztprogramot az eredeti tervek szerint lehet végrehajtani, azonban a forgalomba állítás így is egy évvel később, csak 2021-ben várható.
Ezt a gyártó szakemberei erősítették meg az első negyedév pénzügyi eredményeiről szóló online konferencián.
Korábban a 737 MAX-szal kapcsolatos problémák miatt az FAA vezetője közölte, átgondolják a „leszármazott gépek”, azaz a korábbi típusok új generációs változatainak tanúsítását, hogy ne ismétlődhessenek meg azok a hibák, amelyek két katasztrófához is vezettek rövid időn belül a 737 MAX esetében.
A Boeing nem számít arra, hogy rövid időn belül sok repülőgépet értékesít, mint a napokban már megírtuk, jelentősen visszavágja a kibocsájtási rátákat: 787-esből is jelentősen kevesebb készül majd, de 2021-től a „normál” 777-es széria és a 777X egyesített gyártási üteme mindössze 3 gép lesz havonta.
A tanúsítás előtt álló szélestörzsű még egy fontos megrendelőt is elveszíthet a South China Morning Post szerint.
A hongkongi Cathay Pacific vizsgálja a 777X-ei átvételi időpontjának módosítását vagy a rendelése 787-10-esekre konvertálását.
A cég 2013-ban az elsők között rendelt az új generációs 777-esből, de a koronavírus-járvány miatt költségcsökkentésbe kezdett. A várhatóan évekre visszaeső utasforgalom miatt pedig pénzügyi szempontból kedvezőbb lehet a kisebb, könnyebb, a kevesebb férőhellyel rendelkező típus. A légitársaság spekulációnak nevezte, és nem kívánta kommentálni az értesüléseket, az ügyhöz közel álló források szerint a módosítások tervéről még hivatalosan nem értesítette a Boeinget.
A Boeing összefoglaló-videója a második példány szűzrepüléséről
The Second 777X Test Jet – First Flight
The second of four Boeing #777X test airplanes took to the skies for the first time yesterday. The jet will now start testing handling characteristics as part of our rigorous test program.
Közzétette: The Boeing Company – 2020. május 1., péntek