Immár hatodik alkalommal halaszthatja el a Mitsubishi Aircraft Corporation a SpaceJet (korábban MRJ) típusának forgalomba állítását japán sajtóértesülések szerint.
A gyártó legutóbbi bejelentése szerint 2020. derekán tervezte a típus kereskedelmi forgalomba állítását, amelynek az első üzemeltetője az All Nippon Airways (ANA) lesz.
A japán gyártó azonban továbbra sem tudja tartani a tervezett ütemezést SpaceJet kereskedelmi forgalomba állításhoz szükséges légialkalmassági típusbizonyítvány megszerzését illetően.
A Mitsubishi várhatóan novemberben bejelenti, hogy újabb hat hónappal halasztja el a típus első példányának átadását.
A Mitsubishi Aircraft 2008-ban indította el a Mitsubishi Regional Jet (MRJ) fejlesztési programját, az eredeti célkitűzés szerint a típus első példányának 2013-ban kellett megkezdenie a kereskedelmi járatok teljesítését.
A Mitsubishi Heavy Industries (MHI) 2009-ben, majd 2012-ben, 2013-ban, 2015-ben és 2017-ben különböző okok miatt halasztotta el a program határidőit. Át kellett tervezni a szárnyakat, később a gép kábelezésénél merültek fel problémák.
A prototípus végül 2015. novemberében hajtotta végre első felszállását, de számos probléma derült ki a tesztelési program során is, amelyet több alkalommal meg is kellett szakítani, később a repülési teszteket Észak-Amerikába helyezték át.
A Mitsubishi idén nyáron jelentette be, hogy átnevezi SpaceJetre a típust és röviddel ezt követően be is jelentette az elsősorban az amerikai ráhordó légitársaságoknak szánt háromosztályos elrendezésben 76 utas szállítására képes M100 változatot. Ebből a típusból az arizonai központú MESA Airlines ötven példányt rendelt és még ötvenre szerzett opciót.
A Mitsubishi a nyár közepén megállapodott a kereskedelmi repülőgépgyártás piacáról teljesen visszavonuló, kanadai Bombardier céggel a CRJ regionális gép programjának átvételéről. A japánok nem tartják gyártásban a kanadai típust, de annak globális támogató infrastruktúráját átveszik (pl. szervizközpontok, alkatrészellátás, folyamatok, know-how), amelyet a SpaceJet ügyfelek kiszolgálására használnak majd.
A SpaceJet típusból eddig 213 példányra szerzett kötelező érvényű megrendelést a gyártó és további 234-re rendelkezik opciós kötéssel – döntően japán és amerikai vevőktől.