Hat év alatt megnégyszerezte bevételét az Aeroplex, amely hangárkapacitása megduplázásával és többi üzletága fejlesztésével szintet lépett, és immár Európa élvonalbeli repülőgép-karbantartó cégei között száll versenybe. A nemzeti stratégiai vállalat tavalyi eredményeiről és idei célkitűzéseiről Demény Árpád ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.
-Térségünk egyik legnagyobb független repülőgép-karbantartó (MRO) vállalatának vezetőjeként hogyan látja az iparág helyzetét, a régió piacának kilátásait?
-A légiközlekedésben, beleértve az MRO ágazatot is, komoly fellendülést látok, amely tartós trendnek ígérkezik a háború okozta gazdasági hatások és a magas energiaárak ellenére is.
Ugyanakkor átrendeződési folyamat tapasztalható mind a légitársaságok, mind az MRO-cégek és egyéb iparági szereplők között. Azok a vállalatok, amelyek a járvány éveit nehezebben vészelték át, belerokkanhatnak a mostani válságba az éles nemzetközi versenyben.
Ez a folyamat a környező országokban is kézzelfogható, és egyfajta konszolidációt indíthat el, hiszen a kínálkozó üzleti és növekedési lehetőségeket a piac hamar betölti. Az Aeroplex azok közé tartozik, amelyek képesek a növekedésre, gyorsan és rugalmasan tudnak reagálni ezekre a folyamatokra.
-Az Aeroplex milyen pályát írt le az elmúlt években, és mi a célkitűzése a következő időszakra?
-A cég a reorganizáció végrehajtása óta a folyamatos növekedésre helyezi a hangsúlyt, erről a pályáról, illetve a stratégiánk következetes végrehajtásától az elmúlt évek válságai sem tudtak eltéríteni minket.
Piaci adottság, hogy a nagy légitársaságok igyekeznek a karbantartási tevékenységüket megfelelően diverzifikálni, ugyanakkor nem érdekük szétaprózni sem, ezért jellemzően 2-3 stabil partnerre építenek. Emiatt is kulcsfontosságú az MRO cégek esetében az üzemméret, mert egy bizonyos szint alatt a nagy légitársaságoknál nem lehet labdába rúgni.
Ezért az elmúlt évek legfontosabb eredménye, hogy létszámban, képességben és kapacitásban elértük azt a méretet, amellyel már bármely légitársaság karbantartási tenderén el tudunk indulni. Jelenleg akár 10-12 repülőgép karbantartási (termelési) vonalat is tudunk vinni. (Egyidejűleg ennyi repülőgépen végezhető karbantartás a hangárakban – a szerk.)
Az Aeroplex ezzel szintet lépett, és immár Európa élvonalbeli ligájában száll versenybe.
-Hogyan alakult a cég 2022-es teljesítménye, mik voltak az év legfontosabb eredményei?
-Tavaly folytatni tudtuk a korábbi évek növekedési trendjét, az árbevételünk meghaladta a 21 milliárd forintot, amely négyszerese a hat évvel azelőttinek. Ezt a trendet követi a vállalat eredményessége is, amely szintén rekordot ért el 2022-ben.
Az egész cég életében hatalmas lépés volt tavaly tavasszal az új hangár átadása, amelyet az eredeti határidő előtt sikerült üzembe állítani, és megkezdeni benne a munkát. A hangár-kapacitásunk megduplázása mellett ez képesség- és portfólióbővülést jelentett.
Tavaly el is végeztük az első olyan komoly projekteket, amelyhez elengedhetetlen volt az új hangár jelentette kapacitás: a Ryanairt egyszerre négy termelési vonalon szolgáltuk ki folyamatosan, emellett a magyar állam tulajdonában lévő Airbus A330F áruszállító repülőgép időszakos karbantartását is elvégeztük, amely az első szélestörzsű gép hangár-karbantartása volt a cégnél.
-És a többi üzletág szintjén miként alakult az év?
-A berendezés-karbantartási üzletágunk bővülése messze a tervek felett teljesített, a hajtóműalkatrész-javítás árbevételben és eredményben is másfélszeresen meghaladta az elvárásokat.
A kerék- és fékagyjavítási területen az eszközök és berendezések fejlesztése érdekében végrehajtott beruházásunk is időszerű volt, ezen a területen is jelentős bővülést és ügyféligényt tapasztalunk.
Az új festőkabin átadásával megdupláztuk a festőműhelyünk kapacitását is, de a beruházásnak köszönhetően a korábbinál komplexebb és jobb minőségű munkát tudunk végezni ezen a területen.
A forgalmi karbantartási üzletágban a járvány alatti szinte teljes leállás után nagyon gyors felfutást tapasztaltunk, ezen a területen stabil növekedés látható, amely olyan megállapodások megkötésének is köszönhető, mint az IAG-csoporthoz tartozó összes légitársaság forgalmi kiszolgálása a budapesti repülőtéren.
-Az operatív területek fejlesztésén túl milyen beruházásokat, fejlesztéseket hajtott végre a vállalat?
-Hatalmas előrelépés volt a jelen kor legmagasabb technikai követelményeinek megfelelő tanműhely és oktatóközpont létrehozása, amely még csak az első lépése a korábbi célkitűzéseink között szereplő, országos jelentőségű oktatási létesítmény kialakításának.
Továbbá, több műhelyünk is megújításon, bővítésen esett át, új irodahelyiségeket alakítottunk ki, az idei beruházásaink között az étkező felújítása is szerepel.
Ezek mind szükségesek ahhoz, hogy ne csak kapacitásban tudjunk növekedni, hanem a minőségi munkakörnyezet megteremtése területén is előrelépjünk.
Fontos eredmény az is, hogy végzett az első évfolyam a Budapesti Műszaki Egyetemmel közösen indított repülőgép-szerelő mérnök duális képzésünkön, ennek köszönhetően a létszám gyarapodott, az átlagéletkor pedig jelentősen csökkent a mérnökségi területen.
-Milyen tényezők jelentették a tavalyi év legnagyobb kihívásait a vállalat számára?
-A légiközlekedés az utazási korlátozások eltörlését követően nagyon gyorsan újraindult, ami az egész iparágat rendkívüli kihívások elé állította, ehhez jött hozzá a 2022 elején Ukrajnában kezdődött háború.
Ennek gazdasági hatásai, különösen az energiaár-növekedés és az ellátási láncok akadozása az Aeroplex működésére is hatással voltak, és komoly kihívást jelentenek, csakúgy, mint a piac összes szereplője esetében.
Az iparágban európai szinten tapasztalható kritikus szakemberhiány miatt a létszámunkat nem tudtuk az előzetes terveinknek megfelelően növelni. Az is hatalmas eredmény, hogy egyes területeken szinten tudtuk tartani a létszámot, illetve a közelmúltban elértük a 700 főt. A hiányzó munkaerőt szerződéses dolgozók alkalmazásával tudtuk pótolni.
Az elmúlt évek hatalmas kapacitás-, létszám- és portfólióbővülése a munkaszervezés és a folyamatok terén is célirányos változásokat követel.
Ezt egy komoly dedikált csapattal, a Lean-kultúra szerint valósítjuk meg. Ugyan még az út elején haladunk, de sok jó kezdeményezés elindult már, célunk az összes termelési folyamat beillesztése ebbe a rendszerbe.
Nem kérdés számunkra, hogy a vállalat gyors bővüléséhez a menedzsmentnek is nagyon gyorsan alkalmazkodnia és fejlődnie kell, tisztában vagyunk az ezzel járó hatalmas kihívással és felelősséggel.
-Mik a három fő üzletág legfontosabb célkitűzései az idei évre?
-A hangárkarbantartás területén a legfontosabb feladatunk a helyzetünk stabilizálása, hogy fel tudjunk nőni a megduplázódott fizikai kapacitáshoz, amit létszámban és megfelelő know-how-val is le kell tudnunk fedni. Ehhez a repülőgép-szerelő szakemberek felvétele mellett elengedhetetlen a bővülés és a továbbképzés a mérnöki, logisztikai, adminisztratív és egyéb támogató területeken is.
A meglévő és az új ügyfeleinkkel folytatott tárgyalások alapján már most joggal bízhatunk abban, hogy az idei évre meghatározott növekedési célok teljesíthetők, de még számos projekt és tender van, amelyen versenyzünk.
Az idei év jelentős eseménye lesz az első Airbus A300-as karbantartása is.
Forgalmi karbantartás terén az idei év legnagyobb kihívása a Wizz Air megtartása. A következő tenderen a több pályázó miatt éles versenyre számítunk, ezért már most elkezdtük a felkészülést.
A berendezés-karbantartási üzletágakban hatalmas növekedési potenciált látunk, ezért annak kapacitásait nemcsak bővítjük, hanem új, repülőtéren kívüli telephelyre költöztetjük. Így a reptéri létesítményünkben olyan tevékenységek számára nyerünk helyet, amely nem vihető a hangáron kívülre.
-Hosszabb távon milyen további területeken lát növekedési lehetőségeket az Aeroplex?
-Keressük az új üzleti lehetőségeket a hajtómű- és futóműjavítási, nagyjavítási szegmensben és a védelmi szektorban is, ezek mellett távlati terveink között szerepel a teljes repülőgép-festési képesség megszerzése is.
Ha mindezt elérjük, akkor a repülőgép-karbantartás teljes spektrumát le tudjuk majd fedni.
Markáns növekedési lehetőségeket látunk a forgalmi karbantartás területén is, amelyet Budapest mellett Debrecenben is nyújtunk, valamint hosszabb távon országon kívüli terjeszkedést is tervezünk ezzel az üzletággal.
-Az eddigi és a tervezett jelentős bővülés milyen kihívásokat támaszt a cégkultúra alakítása területén?
-Egy nemzeti légitársaság leányvállalatából vált nemzetközi piacon is helytálló önálló repülőgép-karbantartó vállalattá az Aeroplex. Vannak évtizedek óta nálunk dolgozó, pályakezdőként a közelmúltban csatlakozó, a konkurens cégektől átigazolt, külföldet is megjárt vagy más iparágakból érkezett munkatársaink. Ennek megfelelően nagyon sokféle, különböző háttérrel érkező kolléga dolgozik nálunk. A rendkívül gyors expanziót csak tudatos HR-stratégiával lehet kezelni. Célunk, hogy ezt a sokszínűséget egy egységes ACE-kultúra részévé tegyük, és ezzel dinamizáljuk a vállalatot.
A vezetői csapatommal fontosnak tartjuk a proaktív és hatékony kommunikációt a vállalaton belül, hogy a szervezet minden szintjére el tudjuk juttatni az információkat a vállalat célkitűzéseiről, és sok esetben bevonjuk a munkatársakat a döntéshozatalba. Mindezek érdekében nagy hangsúlyt fektetünk az állomány szakmai képzése mellett a közép- és felsővezetők képzésére is.
Ezt az építkezést nem csak befelé, de kifelé is végezzük. Nagy hangsúlyt fektetünk a munkáltatói márkánk építésére, valamint a toborzási területünk fejlesztésére is, az Aeroplex neve egyre több helyen jelenik meg, amelyhez a hagyományos eszközök mellett a közösségi médiát is használjuk.
-A juttatások és szakmai előmenetel területén milyen perspektívát kínál dolgozóinak az Aeroplex?
Az elmúlt évek sikeres növekedését munkatársaink támogatásával értük el, és nem kérdés, hogy a megtermelt vállalati eredményt a lehető legnagyobb mértékben fejlesztésekre forgatjuk vissza, melynek része a munkakörnyezet és a dolgozói juttatások fejlesztése is.
Európai kitekintésben is jelentős előrelépést tettünk a bérfelzárkóztatásban, 2022 és 2024 januárja között 60 százalékkal növekednek a bérek. Gondoskodó vállalatként egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk a béren kívüli juttatásokra, az élet számos területén igyekszünk segíteni a kollégáinknak, legyen szó év végi bónuszról, emelt összegű munkába járási támogatásról, vagy a hamarosan induló kedvezményes dolgozói étkezésről.
Az anyagi biztonság mellett legalább ennyire fontos a szakmai érvényesülés is. Kialakítottuk a különböző munkakörökre és szintekre vonatkozó karriermodelleket, így a szakszolgálati engedéllyel rendelkező, több típusra is jogosítást szerző dolgozók szakmai és juttatásbeli előmenetele mellett a háttérműhelyekben és egyéb támogató területeken dolgozók számára is perspektívát kínálunk.
-Az utánpótlásképzés terén milyen meglévő és új kezdeményezésekben vesz részt a vállalat?
Fontos pillére a stratégiánknak a közép- és felsőfokú légiipari oktatás támogatása. Duális együttműködést alakítottunk ki a Csonka János Szakiskolával fényező és karosszérialakatos képzésekről, valamint a BKIK felnőttképzési programjában repülőgép-kerék és -fékagy javító, valamint repülőgépfestő átképző tanfolyamokat is indítunk, emellett csatlakoztunk a Milton Friedman Egyetem és az Óbudai Egyetem által indított közös képzési programokhoz.
Bővítjük a házon belüli és a nemzetközi szintű képzési programunkat, az idén szeretnénk elindítani egy csereprogramot is, amelyben a szakembereink egy légitársasági ügyfelünknél szerezhetnek tapasztalatot és viszont.
-A hazai légiipar egyik alappilléreként milyen célkitűzéseik vannak a következő időszakra?
-Az Aeroplex életét meghatározza, hogy nemzeti stratégiai vállalat, az ebből fakadó kihívásoknak és feladatoknak állunk elébe. A stratégiánk alapja, hogy a nemzetközi piacon folytatott exporttevékenységünk növekedésének és eredményességének biztosítása mellett részei vagyunk a nemzetgazdaságot és a hazai védelmi ipart meghatározó projekteknek.
Középiskolai és egyetemi képzést támogatunk, azon dolgozunk, hogy több generációra előre biztosítsuk magyar légiipar jövőjét. Emellett részt veszünk a modern mintaüzem, modern gyárak éjszakája kezdeményezésekben, minden lehetőséget megragadunk, hogy nyitottá tegyük ezt a szakmát és az egész iparágat az emberek számára.
Segítjük a kisebb légiipari szereplők tevékenységét, támogatjuk az iparági innovációt. Együttműködünk az AerinX magyar csapattal a virtuális valóság alapú repülőgép-sárkányszerkezeti átvizsgálásokat forradalmasító megoldás fejlesztésében.
-Az Aeroplex milyen előnyöket tud kínálni ügyfelei részére az igen éles versenyhelyzetben működő MRO-piacon? Mik a vállalat legfontosabb erősségei?
-A mi egyik legfőbb előnyünk, hogy a fő üzletágak mellett komoly háttérműhelyekkel, laborokkal, mérnökséggel, logisztikával rendelkezünk, de említhetjük az NDT (roncsolásmentes anyagvizsgálat) vagy a kompozit, lemezes, kabinbelsős, festő, oxigénes képességeket.
Európában ritkaságnak számít, hogy egy független MRO-vállalat ilyen széles háttértámogatással és nagy kapacitással rendelkezik.
Ügyfeleink visszajelzései alapján hatalmas előny, hogy komplex, integrált szolgáltatást kínálunk, és házon belül minden kapcsolódó feladatot el tudunk látni. Ennek köszönhetően az Aeroplex igazi erősségét azok a nagy karbantartások jelentik, amelyek a sárkányszerkezet vagy a kompozit elemek javítását is igénylik.
Másik nagy előnye az Aeroplexnek a rugalmasság és a gyors reakcióidő, amelyet 700 fős cégként is sikerült megőriznünk, és az is a célunk, hogy ezt megtartsuk. Átlátható rendszereink vannak, proaktívak vagyunk, kiemelt figyelmet fordítunk a vevői elégedettségre, a „meg tudjuk csinálni” attitűd a jellemző az Aeroplexre. Ügyfeleink visszajelzései alapján a karbantartás folyamán felmerülő olyan összetett problémákat is megoldjuk, amire máshol nem képesek.
Ezekkel az erősségekkel, valamint az európai MRO-világ legjobb szakembergárdájával kimagasló ár-érték arányt tudunk nyújtani az ügyfeleknek, a kitűzött rövid és hosszú távú növekedési céljainkat pedig csapatmunkával megvalósítjuk.