Híreink az indonéziai Lion Air low-cost légitársaság, JT 610-es számú, Jakartából induló járatát teljesítő Boeing 737 MAX 8 repülőgép katasztrófájáról.
Több mint 600 nappal a globális földre parancsolása után az FAA visszavonta a Boeing 737 MAX repülési tilalmát, így a típusváltozat az átalakítások és pilótaképzés után újra repülhet, bár egyelőre csak az USA területén.
A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szerint az eddig javasoltnál komolyabb képzésen kellene a 737 MAX-pilótáknak átesnie, mert egy szimulátoros teszten súlyos hibákat vétettek gyakorlott pilóták.
A vállalati kultúrát, a vezetőséget, saját kikényszerített mulasztásaikat ostorozó üzeneteket váltottak a 737 MAX-ról a Boeing dolgozói, akik szerint az új generációs típusváltozat "borzasztóan szegényes" tervezésű lett.
Idén már biztosan nem oldják fel a 737 MAX repülési tilalmát, ezt a Szövetségi Légügyi Hivatal vezetője erősítette meg szerdán, ha tovább húzódik az ügy a Boeing akár le is állíthatja a gyártósort, az FAA még az etióp katasztrófa előtt további balesetekkel kalkulált.
Közel egy évesre nyúlhat a típusváltozat repülési tilalma: a két legnagyobb amerikai üzemeltető 2020 márciusáig törölte menetrendjéből a velük teljesített járatokat, mivel a hatóságok további változtatásokat kértek a MAX módosított repülésirányító szoftverének dokumentációjában.
A katasztrófáról kiadott végleges jelentés szerint a Boeing az amerikai hatóságok megfelelő felügyelete nélkül járt el, és elmulasztotta a repülésirányító szoftverben rejlő kockázatok felfedezését, de a katasztrófához hozzájárult a járat pilótáinak nem megfelelő felkészültsége és a légitársaság karbantartóinak hibája is.
Az amerikai gyártó akkori fő tesztpilótája 2016-ban, a forgalomba állítás előtt fékezhetetlennek értékelte az átesésvédelmi rendszert, és utalt arra, hogy az MCAS magyarázatát felsőbb nyomásra ki kellett venni a dokumentumokból – derül ki hivatalos nyilatkozatokból.
A Hudson folyóra kényszerleszállt világhírű kapitány miután szimulátoron többször megismételte a két 737 MAX-katasztrófához vezető utat, kijelentette: nem lehet a pilótákat hibáztatni, a típusváltozatot nem lett volna szabad forgalomba engedni ezzel az átesésvédelmi rendszerrel.
Tovább húzódhat a 737 MAX repülési tilalmának feloldása, az EASA többek közt a robotpilóta működésével, a trim-kerék manuális mozgatásával, a pilóták képzésével kapcsolatban fogalmazott meg kérdéseket.
A felajánlott százmillió dolláros összeggel az indonéziai és etiópiai Boeing 737 MAX 8-katasztrófák áldozatainak családtagjait és az érintett közösséget kívánja segíteni az amerikai repülőgépgyártó.
Újabb potenciális kockázatot tárt fel az FAA a 737 MAX típussal kapcsolatban, amelyet a Boeingnek ki kell vizsgálni és javítania kell, mielőtt a típus globális repülési tilalmát feloldanák
A Boeing vezérigazgatója szerint az év végéig oldhatják fel a 737 MAX típus repülési tilalmát, az Emirates vezére sem számol a típusváltozattal karácsony előtt, az IATA főnöke pedig gyors és összehangolt lépéseket sürget a bizalom helyreállításáért.
Elkészült a Boeing a 737 MAX-ek repülésirányító rendszerének szoftverfrissítésével, a gyártó befejezte a szimulátoros teszteket és a tesztrepüléseket. A típust érintő repülési tilalom globális és az egyes országokban történő feloldásának dátuma továbbra is bizonytalan.
Talán soha nem használjuk többé a 737 MAX-eket, ha mégis, akkor mi leszünk az utolsók, akik újra forgalomba állítják - mondta Tevolde Gebremariam, az Ethiopian Airlines vezérigazgatója.
A The Wall Street Journal értesülései szerint a Boeing egy évvel a Lion Air repülőgépének katasztrófája előtt már tudott a MAX jelző rendszerének egyik hibájáról, de nem változtattak semmin. A Boeing szerint a hiba nem biztonságkritikus.
Nemsokára az USA, az EU és több más ország légügyi felügyelete közösen áttekinti a Boeing új generációs keskenytörzsűjének módosításait, előreláthatóan július végéig tart majd a folyamat.
A két légikatasztrófában érintett Boeing-típus szoftvermódosítását 96 alkalommal, mintegy százhatvan órában vizsgálták már, de a cégvezető közlése szerint is még hetekig folytatódnak a tesztrepülések.
Közösen vizsgálja át a Boeing 737 MAX-ek módosításait több ország légügyi hatósága a Szövetségi Légügyi Hatósággal (FAA) együtt, a folyamat április végén indulhat és 90 napot vehet igénybe.
Havi 52-ről 42-re csökkenti április közepétől a 737 MAX gyártósor termelését a Boeing, a döntés azt jelzi, hogy az eredetileg reméltnél hosszabb ideig tarthat az átadások szüneteltetése, és tovább maradhat a földön a MAX-flotta.
Dennis Muilenburg szerint a pilóták visszajelzése alapján túl nagy terhet jelentett az MCAS esetleges hibája, ezért mindent megtesznek az emiatti kockázat megszüntetéséért. Közben a gyártó elismerte, hogy a légügyi hivatal ehhez kapcsolódóan egy másik szoftverhibát is talált.
Az etióp hatóság a 737 MAX irányítási rendszerének felülvizsgálatát kérte a Boeingtől, miután közzétette a március 10-i katasztrófájáról szóló előzetes jelentést, amely szerint a pilóták az utasításokat követték.
Az Ehiopian Airlines lezuhant 737 MAX gépének pilótái lekapcsolták a vízszintes vezérsík állásszögét mozgató elektromos rendszert, ezzel hatástalanítva a MCAS-t, ahogyan azt a gyártó és az FAA a tavalyi indonéz katasztrófa utáni utasításában is szerepel.
Még 4-6 hét kell a Boeingnek, hogy elvégezze a módosításokat 737 MAX típus repülésirányító szoftverén és a kapcsolódó oktatási dokumentációkon, ezt követően szigorú hatósági jóváhagyási folyamat indul.
A The Sydney Morning Herald szerint a hatóságok két évvel a Lion Air lezuhanása előtt már tudták, hogy a Boeing 737 MAX állásszögének módosítása a korábban megszokotthoz képest hatástalan lehet bizonyos körülmények között.