A súlyos pénzügyi gondokkal küzdő román légitársaság növeli a kapacitást budapesti útvonalán, kivonja flottájából az ATR-eket, Boeing 737 MAX-ekkel bővítene, sőt visszaállítaná a hosszútávú járatokat is. A cég szoros együttműködésre lépne a LOT-tal.
A román állami légicég a LOT lengyel légitársasággal lépne valamilyen, a „codeshare megállapodásnál szorosabb” partnerségre, de hogy pontosan mit értenek ez alatt, egyelőre nem árulták el a felek.
A románok a kelet-közép-európai útvonalak és azok üzemeltetésében való együttműködésben, vagy a hosszútávú, tengerentúli járatokban lehetnek érdekeltek, de egyelőre nem közöltek részleteket a formálódó együttműködésről.
A Tarom a korábbi tervek szerint 2019-től újraindítaná tengerentúli járatait, ehhez még keresik a megfelelő típust, lízingbeadót és az partner cégeket.
Mint arról beszámoltunk, a légitársaság már tavaly kiírta a tendert három darab szélestörzsű, 225 és 270 utas szállítására alkalmas gép lízingelésére, amelyekkel a 2016-ban kivont Airbus A310-eseket szeretnék helyettesíteni.
MAXimális flottafejlesztés
A román légitársaság szeretné leváltani kiöregedő, átlagosan már tizenhét évnél is idősebb ATR 42-esekből és 72-esekből álló regionális flottáját.
Bár ebben a szegmenseben sem neveztek még konkrét lehetséges váltótípust, az eggyel nagyobb kategóriában már érdeklődését fejezte ki a légitársaság az új generációs hajtóművekkel felszerelt Boeing 737 MAX típus iránt.
Az esetleges rendelés leadásáig azonban nem marad el a flottabővítés, a napokban került ugyanis román lajstromba két, korábban a Malaysia Airlinesnál szolgáló, használt Boeing 737-800-as, amelyek hamarosan szolgáltba is állnak.
A cég piaci helyzete és pénzügyi eredményei korántsem mutatnak túl szép képet, hiába növelte ugyanis huszonkét százalékkal, 520 ezerre utasai számát a cég az idei év első hónapjában, a piacvezető diszkont légitársaságok, például a Wizz Air így is kenterbe verték.
Emellett az elmúlt kilenc évben a cég egyetlen egy évben sem tudott nyereséget termelni, a becsült veszteség 1,6 milliárd lej (108 milliárd forint). A helyzet pedig annyira rossz, hogy a 2018-ra készített pénzügyi terv is csak nullszaldósra jött ki, haszon termelésére az emelkedő olaj és üzemanyagárak mellett szinte egyáltalán nincs esély.
Lehetséges, hogy a Tarom lesz az elsők között lesz azon cégek sorában, amelyek áldozatául esnek a növekvő olajárnak – erről több légitársasági vezető is beszélt az elmúlt hetekben, és elhangzott a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) sydney-i közgyűlésén is.
A budapesti járaton kapacitást bővít a Tarom
A Tarom foglalási rendszere szerint a Bukarest – Budapest útvonalon közlekedő járatok nagy részén is a légitársaság Airbus A318 és Boeing 737-300/700 repülőgépei közlekednek majd július 15-től az eddigi ATR turbólégcsavaros repülőgépek helyett.