A Boeing akkori fő tesztpilótája még 2016-2017-ben, a bevezetés előtt üzeneteiben „fékezhetetlennek” és „elképesztően rossznak” értékelte a 737 MAX átesésvédelmi rendszerét, valamint arra utalt, hogy az MCAS működésének leírását felsőbb nyomásra ki kellett venni a kézikönyvekből – derül ki hivatalos tájékoztatásból. A Szövetségi Légügyi Hivatal aggasztónak tartja, hogy ezt csak most közölte a gyártó, amely azt állítja, „néhány hónapja” fedezték fel az üzenetváltást, és akkor a „megfelelő nyomozóhatóság” tudomására hozták.
Nyilvánosságra hozta pénteken az USA Kongresszusának közlekedési bizottsága a Boeing 737 MAX körüli ügyeket vizsgálva, hogy milyen üzeneteket váltott a gyártó egykori fő tesztpilótája a típusváltozat forgalomba állítása előtt – derül ki az aero.de és a Flightglobal összefoglalóiból.
A beszélgetésekben, amelyeket a tesztpilóta az egyik kollégájával, illetve az FAA egyik munkatársával 2016-2017-ben, tehát még a forgalomba állítást megelőző tesztprogram idején folytatott, a repülési karakterisztikát javító (MCAS) rendszerről van szó. Ez lényegében az átesést hivatott megakadályozni, és az eddigi eredmények alapján ennek viselkedése a két 737 MAX-légikatasztrófa egyik oka. A rendszer működésének kockázatosságát maga a Boeing-vezér is elismerte tavasszal.
Az üzenetek szerint a tesztpilóta a szimulátoros repülések alapján „fékezhetetlennek” és „elképesztően rossznak” ítélte az új átesésvédelmi rendszert (MCAS), amelynek megfelelő leírását állítása szerint a kézikönyvekből ki kellett vetetnie.
Ez utóbbinál arra utal, hogy a 737 MAX-program vezetősége felől nyomás volt érezhető. Az FAA-munkatárssal folyatott levelezés alapján az is kiderül, hogy az üzemeltetési és a Next Generation típusváltozatról való átképzést meghatározó dokumentumokból azért került ki az MCAS magyarázata, mert úgy vélte a Boeing, hogy csak extrém repülési helyzetekben lehet lényeges a működése.
Az amerikai gyártó sajtóközleménye szerint „néhány hónapja” fedezték fel az üzeneteket, amelyeket „a megfelelő nyomozóhatóság” tudomására is hoztak akkoriban, bár nem nevezik meg, mely testületről van szó.
Arról is szól a Boeing közleménye, hogy mindenben együttműködnek a vizsgálatoknál, ezért hozták pénteken a kongresszusi bizottság tudomására az információkat.
Az FAA közléséből kiderül, hogy nem nekik küldte el néhány hónapja a Boeing az információkat, ugyanis tájékoztatásuk szerint „aggasztó” az üzenetek tartalma, és nehezményezik, hogy a gyártó ezekről miért csak most pénteken értesítette a Közlekedési Minisztériumot.
A kongresszusi bizottság elnöke, Peter DeFazio a Flightglobal másik írása szerint megdöbbenésének adott hangot, miután pénteken kiderült az ügy. Szerinte a Boeing vállalati kultúrája csődöt mondott, elfogadhatatlan az a túlzott nyomás, amely az alkalmazottakon volt, mindezt a biztonság rovására, a profit érdekében.
A fejlemények hatására a Boeing-részvények nagy mértékben, mintegy 7 százalékot vesztettek értékükből a tőzsdén pénteken.
Mint arról beszámoltunk, már a tavaly őszi első katasztrófa után rangos amerikai légitársaságok, így a legnagyobb számban MAX-ot üzemeltető Southwest, valamint az American Airlines pilótaszervezetei is felháborodtak, mondván, nem volt teljes képük az MCAS-rendszer működéséről.
A második baleset után kiderült, hogy addig már számos amerikai pilóta panaszokat adott be a légügyi hatóságnak, rendellenes működést tapasztalva.
Nemrég pedig a világhírű pilóta, Sullenberger kapitány írta meg blogján, hogy szimulátoros repülései alapján „halálcsapdának” tartja a 737 MAX átesésvédelmi rendszerét, amely a Boeing eredeti állításaival ellentétben egyáltalán nem volt jól kezelhető. Az új generációs típusváltozatot a második, márciusi katasztrófa után földre parancsolták világszerte, a remények szerint a javítások után most is zajló újbóli tesztelés és ismételt engedélyezés ez év végéig zajlik le.
A minap kiderült, hogy a legnagyobb MAX-üzemeltető, a Southwest 2020. február 8-ig, az Air Canada február 14-ig, az American pedig január 16-ig hosszabbította meg a típusváltozat repülési tilalma miatti járattörléseket, tehát ez előtt nem számítanak a visszatérésre.