Tovább bővül a felfüggesztett útvonalak száma Ferihegyen, a Budapest Airport több légitársasággal tárgyal a forgalomból kivont repülőgépeik hosszabb távú tárolásáról.
Újabb útvonalakon szűnik meg a közlekedés a budapesti repülőtérről a következő napokban – adta hírül a repülőtér üzemeltetője.
Március 21-től például felfüggesztik a Ciprusra közlekedő járatokat, ezért előreláthatólag két hétig nem közlekednek majd a Budapest-Lárnaka és a Budapest-Páfosz útvonalakon a légitársaságok.
A Turkish Airlines felfüggesztette a Budapest-Isztambul járatait március 21. és április 17. között, és március 24-től április 26-ig nem közlekednek az Ural Airlines Budapest és Moszkva (Zsukovszkij) közötti járatai sem.
A Wizz Air arról értesítette utasait, hogy 2020. március 21-től április 20-ig törli a Budapest és Kutaiszi, valamint március 23-tól április 3-ig a Budapest és Tirana közötti járatait, miután a grúz, illetve az albán kormány új intézkedéseket hozott a koronavírus-járvány fékezésére.
A Budapest Airport egy másik tájékoztatása szerint a Ryanair csökkentett menetrenddel közlekedik március 21. és 24. között több budapesti útvonalán, a járatokkal első sorban az itt ragadt külföldieket, vagy a külföldön ragadt magyarokat igyekeznek hazaszállítani.
Amint korábban megírtuk, az Emirates és a Wizz Air is felfüggesztette üzemelését Budapest és Dubaj között, nem közlekedik Budapestre az Aeroflot sem, a Qatar Airways pedig bár nem függeszti fel teljesen dohai járatait, jelentősen kevesebb gépet közlekedtet Budapestre május végéig. A további járattörlésekről korábbi összefoglalóinkban írtunk.
Repülőgépek hosszabb távú tárolására készül a Budapest Airport
Az utasforgalom visszaesésével párhuzamosan a légitársaságok egyre több repülőgépe kényszerül a földre, hetekre vagy akár hónapokra. Több más repülőtérhez hasonlóan várhatóan Ferihegyen is megszaporodnak a használaton kívüli légi járművek, akár olyanok is, amelyek bázisa nem Budapesten van.
A Budapest Airport korábbi közleményében azt írta, hogy a vállalat jelenleg hosszú távú kedvezményes parkolási lehetőséget kínál a légitársaságoknak a kapacitáscsökkentés ideje alatt üzemelésből kivont repülőgépeik számára. A cég ezzel igyekszik hozzájárulni a légitársaságok logisztikai kihívásainak megoldásához.
Ferihegy ideális helyszín lehet a repülőgépek tárolására. Bár nem állnak rendelkezésre nagy számban kihasználatlan állóhelyek a forgalmi és a műszaki előtereken,
a forgalom drasztikus visszaesése lehetővé teszi, hogy akár az egyik futópálya és gurulóutak lezárásával tömeges tárolásra alakítson ki helyeket az üzemeltető.
A repülőtéren két nagy repülőgép-karbantartásra szakosodott vállalat működik.
Az Aeroplex of Central Europe (ACE) és a Lufthansa Technik Budapest többféle, gyakori repülőgéptípus (így például az Airbus A320 és Boeing 737 típuscsaládok) teljes körű karbantartására rendelkezik engedéllyel, valamint megfelelő infrastruktúrával és kiváló szakembergárdával.
A repülőtér üzemeltetője az AIRportal.hu ezzel kapcsolatos kérdésére megerősítette: több légitársasággal tárgyal, hogy hosszú távú parkolást biztosítson a partnerei számára. „A Budapest Airport mindent megtesz, hogy a felmerülő igényeket kielégítse. A kidolgozott új eljárásrend biztosítja, hogy a megfelelő karbantartási feltételek mellett hosszútávon repülőgépek parkolhassanak a repülőtér területén” – válaszolta a cég.
Arra a kérdésre, hogy mely légitársaságoknak hány repülőgépét tárolhatják Ferihegyen, az üzemeltető azt mondta: jelenleg még folynak az egyeztetések, így pontos számot nem tudnak adni.
Összetett feladat a repülőgépek tárolása
A repülőgépek már rövid távú tárolása is összetett műszaki és dokumentációs feladatokat ró a légitársaságokra és/vagy a repülőgépek karbantartásával foglalkozó alvállalkozókra. Az állásidő alatt is fenn kell tartani a gépek légialkalmasságát, hogy amikor annak eljön az ideje a gépek haladéktalanul újra forgalomba állhassanak.
A használaton kívüli gépeken le kell ragasztani a különböző nyílásokat és szenzorokat, ezek sértetlenségét rendszeresen ellenőrizni kell. A hajtóművek beömlő- és kiömlőnyílásait lefedik, ezzel védve az időjárástól, valamint a különféle állatoktól. Egyebek mellett az elektromos rendszereket megfelelő időközönként áram alá kell helyezni, az előírt ellenőrzéseket és karbantartásokat el kell végezni a gépeken.
Hosszú távú tárolás során, amennyiben a hajtóműveket a típusnál érvényes előírás szerint nem járatják meg a megfelelő időközönként, lekonzerválásakor először leengedik az olajat, amely helyett olaj és korróziógátló folyadék elegyét töltik vissza. A beömlőnyílásba páramentesítő zsákokat raknak, valamint egy páratartalom-mérőt is elhelyeznek itt.
A festetlen fém részekre is védőbevonatot kell felvinni a repülőgép karbantartási kézikönyve alapján. A kabint sötéten kell tartani, amit az ablakok napellenzőinek lehúzásával érnek el, míg a pilótafülke esetében az üvegfelületre alumíniumfóliát ragasztanak, amely az üveget is megvédi. A nedves környezetben tárolt gépek fedélzetén a kárpitokat ellenőrizni kell, hogy nehogy penészedés induljon meg. Meghatározott időközönként a szerkezet esetleges korrózióját is ellenőrizni kell.
Amint arról korábban beszámoltunk, a budapesti repülőtér 1-es (13R/31L) futópályáján március 23-tól április 5-ig előre beütemezett karbantartást végeznek, amely miatt le lesz zárva a forgalom elől.
Korábban megírtuk, a Wizz Air az elmúlt napokban több Airbusát is Debrecenbe repülte át lengyelországi, bosznia-hercegovinai és grúziai bázisairól, helyszíni fotók szerint péntekre már kilenc letárolt gépe állt Debrecenben.
Mint arról korábban beszámoltunk, egyre több repülőteret állítanak át részben arra, hogy a légitársaságok gépeit tárolják. Frankfurt, Berlin-Schönefeld és Zürich után a párizsi Charles de Gaulle légikikötőben a kiadott tájékoztató szerint a négy futópályából kettőt május 28-ig lezárnak, várhatóan az Air France pihenőre küldött gépeit tárolják majd itt. A párizsi Orly-n is lezárták az egyik futópályát hasonló céllal, Koppenhágában szintén háromból kettőt nem landolásra és felszállásra, hanem gépek tárolására fognak használni.
Korlátozták az éttermek nyitva tartását a ferihegyi terminálokon, lezártak egyes parkolókat
A Budapest Airport pénteken kiadott tájékoztatása szerint a március 17. óta hatályos rendeletnek megfelelően a repülőtéren található éttermek mintegy fele nyitva tart reggel 6 és délután 15 óra között.
Az előírt időintervallumon kívül az utasok a vendéglátó-egységekbe csak ételrendelés céljából léphetnek be, fizetés és az étel átvétele után nem tartózkodhatnak az étteremben.
A 2. terminál minden területén minimum egy vendéglátóegység üzemel – így például az utasfelvételi (check-in) csarnokban, az indulási csarnokban és a beszállókapuk területén.
A Budapest Airport a Business és a Holiday Lite parkolók működését felfüggesztette.
Az előbbi helyett a Terminál és a Holiday parkolókat, Holiday Lite parkoló helyett pedig ugyancsak a Holiday Parkolót ajánlja a Budapest Airport.
A Budapest Airport külön területet alakított ki azoknak a külföldi utasoknak, akik a március 17-én életbe lépett kormányrendelet szerint nem léphetnek be Magyarország területére. A tranzitban várakozó utasoknak az üzemeltető cég takarót, élelmet, ásványvizet, igény esetén arcmaszkot, illetve korlátlan Wi-Fi hozzáférést biztosít, és két, nyomtatási lehetőséggel ellátott számítógépet is üzembe helyeztek az utasok számára a tranzit területén. Az Operatív Törzs pénteki tájékoztatóján elhangzott információk szerint mintegy negyvenen várják Ferihegyen, hogy továbbutazhassanak, vagy hogy megkapják az engedélyt a belépésre.
Felkészült a forgalom átmeneti teljes leállítására a Budapest Airport