Ötven Airbus A321XLR-t rendelt az American Airlines és ugyancsak ötvenet az Indigo Partners, amelynek részeként húsz A321XLR-t érkezik a Wizz Airhez 2023-tól. A Boeing pedig 12 darab 777-est értékesített a Paris Air Show harmadik napján. Összefoglaló.
Az IAG keddi, 200 darabos Boeing 737 MAX 8 és MAX 10 repülőgépekre szóló szándéklevelét nem követték más légitársaságok. Hiába tett hitet Willie Walsh a Boeing mellett, nem tört meg a jég, nem érkezett további MAX-üzletkötésről hír.
A Boeing a 777-esekből, azon belül is főleg az áruszállító változatból adott el több légitársaságnak a Paris Air Show harmadik napján.
Az Airbus az A320neó-családra koncentrálta az erőit, amelyből szerdán több mint 180 példányt adott el (opciókkal és szándéknyilatkozatokkal együtt), ezen belül is a hétfőn bejelentett nagy hatótávú XLR-ből fogyott a legtöbb. A korábban kiszivárgott információknak megfelelően ötven Airbus A321XLR-t rendelt az American Airlines és ugyancsak ötvenet az Indigo Partners. Az Airbus nem adott el szerdán sem szélestörzsű repülőgépet, sem A220-ast.
A repülőgépgyártók összesen 826 darab repülőgépről kötöttek üzletet a Paris Air Show első három napján, beleértve a szándéknyilatkozatokat, opciókat és konverziókat is. Ebből mindössze 135 gépre érkezett kötelező érvényű megrendelés.
A legtöbb repülőgépet az Airbus adta el, szám szerint 348-at, a Boeing pedig 232 darab gépre szóló kötéssel zárta az első három napot. Az ATR 145, az Embraer 78, a Mitsubishi 15, a De Havilland Canada 6, a Viking 2 repülőgép eladásáról kötött megállapodást.
Az üzletkötések 63%-a keskenytörzsű gépekre, 8%-a szélestörzsű gépekre, 11%-a regionális jetekre, 19%-a pedig turbólégcsavaros gépekre szól a Flightglobal összesítő táblázata szerint.
Ötven Airbus A321XLR-t rendelt az Indigo Partners, ebből húsz a Wizz Airhez kerül
Az Indigo Partners amerikai befektetőcég bejelentette, hogy 50 darab A321XLR-re ad megrendelést szándéknyilatkozat formájában az érdekeltségében álló légitársaságok számára.
Az 50 darab A321XLR-ből 32 példány lesz az új megrendelés, 18 darab pedig konverzió a korábbi megrendelésekből.
Az A321XLR változatokból 20 példány kerül a Wizz Air-hez, 18 a Frontierhez és 12 a JetSmarthoz.
A témáról részletesen külön cikkben is beszámoltunk!
Ötven A321XLR-t rendelt az American Airlines
Ötven darab Airbus A321XLR megrendeléséről állapodott meg az American Airlines és az Airbus.
A szerződés szerint az American meglévő A321neo megrendeléséből 30 példányt konvertál a nagy hatótávú XLR változatra, húsz példány pedig új megrendelés.
Az új Airbus-változat nagyobb hatótávja lehetővé teszi, hogy a légitársaság az USA keleti partjáról közepes méretű európai városokba üzemeltessen járatokat.
A texasi központú légitársaság a világ legnagyobb Airbus-üzemeltetője, jelenleg 422 darab európai gyártmány repül a flottájában, és a mostani megrendeléssel még 115 darab A321neo-ra és A321XLR-re rendelkezik megrendeléssel.
Airbus A321XLR-rendelt a Qantas-csoport
Harminchat Airbus A321XLR megrendeléséről állapodott meg a Qantas Airways az európai repülőgépgyártóval – ezt a Paris Air Show 3. napjának reggelén jelentették be.
A 36 darabos megrendelésből tíz darab az új, kötelező érvényű kötés az A321XLR típusra, a maradék pedig a Qantas meglévő A320neo-típuscsaládra szóló rendeléséből 26 konverziója a Paris Air Show első napján bejelentett extra nagy hatótávú változatra.
Azt egyelőre nem jelentette be a légitársaság, hogy a most megrendelt XLR-ek közül hány gép kerül majd a low-cost Jetstar leányvállalat flottájába.
Húsz Boeing 737-800-as áruszállítóvá alakítására írt alá szándéknyilatkozatot az ASL Aviation
Húsz darab Boeing 737-800 BCF (Boeing Converted Freighter) megrendeléséről írt alá szándéknyilatkozatot a magyar leányvállalattal is rendelkező, ír ASL Aviation Holdings DAC. A megállapodás tíz kötelező érvényű megrendelést és tíz vételi jogot tartalmaz.
A Boeing 737-800BCF átalakítási program ezzel már 120 megrendelést tudhat magáénak nyolc ügyfél részéről.
Az ASL-csoport elsősorban a nagy csomagküldő cégek számára teljesít áruszállító járatokat, a 737-800-as mérete és akár 23,9 tonnás teherbírása 3750 kilométeres hatótáv mellett ideális ehhez a feladathoz. A típussal a 737 Classic flottáját modernizálja az ASL-csoport, sőt új piacokra is beléphet a vállalat ennek köszönhetően.
A közlemény nem részletezi, hogy a Boeing 737-800BCF repülőgépek mikor érkeznek az ASL flottájába, és az sem, hogy melyik leányvállalathoz és bázisra kerülnek majd.
25 Airbus A321neo repülőgéppel újítja meg keskenytörzsű flottáját a China Airlines
Tizenegy Airbus A321neo megrendeléséről írt alá egyetértési nyilatkozatot a tajvani China Airlines az európai gyártóval. A légitársaság további 14 példányt lízingkonstrukcióban állít forgalomba, ezzel összesen 25 A321neo kerül a flottájába, a meglévő 23 A330-as és 14 A350 XWB mellé.
Hat Boeing 777F áruszállítóról írt alá szándéknyilatkozatot a China Airlines
Szintén a tajvani légitársaság akár hat darab Boeing 777F áruszállító repülőgéppel bővítheti cargo-flottáját, amennyiben véglegesíti a Boeinggel a Paris Air Show harmadik napján aláírt szándéknyilatkozatát.
A Boeing 777F-ek a China Airlines kiöregedő, négyhajtóműves 747F repülőgépeit helyettesítik majd a flottában.
Még öt Boeing 777F-et rendel a Qatar Airways Cargo
Listaárakon számolva 1,8 milliárd amerikai dollár értékben öt Boeing 777F áruszállító repülőgép megrendeléséről állapodott meg a Qatar Airways az amerikai gyártóval. A megrendelés a szerződés véglegesítésekor kerül majd be a Boeing könyveibe. A Qatar Airways Cargo flottájában jelenleg 23 áruszállító repülőgép teljesít szolgálatot, ebből 16 a Boeing 777F. A légitársaság fokozatosan cseréli le Airbus A330F repülőgépeit a nagyobb befogadóképességű és hatótávolságú Boeingekre.
Egy Boeing 777-200LR-t rendel a Turkmenistan Airlines
A Boeing és a Turkmenistan Airlines bejelentette, hogy a türkmén légitársaság egy újabb Boeing 777-200LR (Long Range) megrendelésével négygépesre bővíti hosszútávú flottáját.
A listaáron 346,9 millió dolláros megrendelés a szerződés véglegesítését követően kerül be a Boeing megrendelésállományába.
A Boeing 777-200LR 15 843 kilométeres utak megtételére képes, kétosztályos elrendezésben 317 utas szállítására alkalmas fedélzettel.
Húsz A320neo rendelését jelentette be az Accipiter Holdings lízingcég
Húsz darab Airbus A320neo megrendeléséről állapodott meg az írországi központú, de Hong-Kong-i tulajdonú Accipiter Holdings repülőgéplízinggel foglalkozó cég az európai gyártóval.
Az üzletet már márciusban megkötötték a felek, azonban eddig a megrendelő kilétét nem hozták nyilvánosságra. A hajtóműválasztást később hozza nyilvánosságra a cég.
Embraer E195-E2 üzemeltető lesz a KLM CityHopper
Tizenöt Embraer E195-E2 repülőgép kötelező érvényű megrendeléséről állapodott meg a KLM a brazil gyártóval. A szerződés szerint a holland légitársaság további 20 példányra szerzett vásárlási jogot.
Amennyiben a légitársaság a teljes mennyiséget lehívja 35 darab kerül az Embraer E-195-E2 típusból a KLM regionális leányvállalatához, a KLM CityHopperhez. A megrendelés teljes értéke listaárakon 2,48 milliárd amerikai dollár.
Tizenöt Mitsubishi SpaceJet M100-ast adott el egy titokzatos észak-amerikai vevőnek a japán gyártó
A Mitsubishi Aircraft Corporation bejelentette, hogy 15 darab Mitsubishi SpaceJet M100 repülőgép megrendeléséről írt alá szándéknyilatkozatot egy meg nem nevezett észak-amerikai vásárlóval.
A megállapodás szerint amennyiben a szerződést véglegesítik, még csak papíron létező repülőgépek átadása 2024-től esedékes.
Amint korábban megírtuk, az M100-as tervezésébe az elmúlt évek piackutatási eredményei alapján fogott bele a Mitsubishi, ezek alapján egy 76 ülőhelyes, háromosztályos elrendezésű géppel lehet a regionális légitársaságok igényeit a legjobban lefedni. Nem mellesleg az amerikai légicégek is – amelyek a legnagyobb vevőknek számítanak – hasonló méretű gépet keresnek, mivel a pilótákkal kötött megállapodások tiltják a 76 székesnél nagyobb, 39 tonna legnagyobb felszállótömegnél nehezebb repülők üzemeltetését a regionális útvonalakon.
Tíz ATR 42-600S repülőgépet rendel az Elix Aviation Capital, két darabot az Air Tahiti
Tíz ATR 42-600S megrendeléséről írt alá szándéklevelet a dublini központú, turbólégcsavaros regionális repülőgépek bérbeadásával foglalkozó Elix Aviation Capital lízingcég a francia-olasz gyártóval.
Az ATR szintén a show harmadik napján jelentette be, hogy két példányt rendelt az ATR 42-600S új változatából az Air Tahiti.
A megállapodás az ATR 42-600 új, ‘S’ változatára szól, amely rövid, 1050 és akár 800 méteres futópályával rendelkező repülőtereken is képes fel- és leszállni. Az új változattal több száz olyan kis repülőtér is elérhetővé válik az ATR-repülőgépekkel, ahol a típus eddig nem tudott üzemelni a futópálya rövidsége miatt.
Ezzel az Elix és az Air Tahiti az ATR 42-600 STOL (Short Take Off and Landing) változatának indító vevői lettek. A típusváltozat fejlesztését még nem hagyta jóvá az ATR igazgatósága, de a gyártó már kiajánlhatja a típust az ügyfeleknek. A hivatalos programindítás még az idei évben várható, a repülőgépek 2022 és 2024 között állhatnak forgalomba.
Az ATR ezzel le is zárta jelenlétét a Paris Air Show-n ami az üzletkötéseket illeti. Összefoglaló közleményükben azt írták, hogy összesen 75 repülőgép megrendeléséről állapodtak meg ügyfeleikkel, amelyből 35 darab a kötelező érvényű megrendelés, amelyet a 2. napon a Nordic Aviation Capital adott részükre. Az ATR listaárakon 1,7 milliárd dollár értékben kötött megállapodásokat a légi szalonon.
Kapcsolódó:
Csendes kezdés utáni izgalmak a Paris Air Show második napján