Nagy arányban kompozit anyagokból készülő, új generációs hajtóművekkel és szárnyakkal felszerelt, akár a jelenleginél is nagyobb óriásgép megvalósítására próbálja rávenni az Airbust Tim Clark, mert szerinte a mintegy 400 utas szállítására képes A350-1000 és Boeing 777-9 nem elég nagy.
Az utasok imádják, a személyzet és a légitársaságok is kedvelik az ikonikussá vált A380-as óriásgépeket, amelyből jelenleg 118 példányt birtokol a dubaji légitársaság. Ezek közül a járvány enyhülésével már 80-at állított ismét forgalomba, és 70 példány fedélzetét teljesen fel is újítja a cég.
Ám a nagy szerkezeti tömeg és a négyhajtóműves kialakítás miatt a típus ma már nem számít versenyképesnek az üzemeltetési költségek, az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás terén az új genrerációs hajtóművekkel felszerelt, nagy arányban kompozit anyagokból épülő szélestörzsűekkel szemben.
A típus legnagyobb megrendelője és üzemeltetője az Emirates, amelynek elnöke, Tim Clark már korábban is megpróbálta rávenni az Airbust az óriásgép „neósítására”, azaz, hogy a gyártó takarékosabb hajtóművekkel és egyéb módosításokkal korszerűsítse a típust, ám ezek a próbálkozások technikai akadályok és gazdasági okok miatt nem valósultak meg.
Miután a megrendelések szinte teljesen leálltak, a használt példányokra pedig gyakorlatilag nem lehet új üzemeltetőt találni, az európai gyártó úgy döntött, hogy végleg leállítja a hatalmas veszteséget generáló programot.
Tim Clark iparági veterán most a CNN-nek adott interjújában vázolta elképzeléseit az óriástípus jövőjével kapcsolatban, erről elmondása szerint már folytatott is egyeztetéseket a most leginkább az új generációs A320neo és A350 család fejlesztésére fókuszáló európai gyártóval, amely az elmondása szerint érdeklődést mutatott az ötletek iránt.
Alaptétele, hogy a pandémia lecsengésével a légiközlekedés visszatér az évi 4-5 százalékos növekedéshez, így 10-15 év múlva másfélszeresére bővül. Ezt Clark álláspontja szerint a nagyon lassan fejlődő reptéri infrastruktúra és az A380-asnál kisebb kapacitású új generációs kéthajtóműves típusok nem tudják majd megfelelően kiszolgálni, főleg, hogy a 2030-as évek közepére kikopnak a flottákból a kétszintes óriásgépek.
Az Emirates vezetője szerint megvalósítható lenne egy olyan típus, amely a környezetvédők összes elvárásának megfelel, mert ma már elterjedtek a könnyű, kompozit anyagok és az új generációs hajtóművek, amelyek az A380-as fejlesztésekor még nem álltak rendelkezésre.
Tim Clark az új generációs óriásgépnél számos olyan nagyobb léptékű módosítást lát szükségesnek, ami már inkább egy teljesen új típus fejlesztését, és nem a ma ismert A380-as „neósítását” jelentené.
Az új óriásgép törzse szerinte nagy arányban kompozitból készülhetne, a szárnyakat pedig ugyancsak teljes mértékben ilyen anyagokból kellene gyártani, a szerkezetet aerodinamikai szempontból is módosítani lenne szükséges, és akár a gép befogadóképességét is megnövelhetnék.
A típusra teljesen új technológiájú, akár nyitott ventilátoros (open fan) hajtóműveket szerelhetnének, amelyek a mai új generációs erőforrásoknál 20-25 százalékkal kevesebbet fogyasztanak. (Mint korábban megírtuk, tesztelnek majd ilyen technológiájú hajtóművet az A380-as prototípusán.)
Az Emirates vezetője ugyanakkor azon a téren már kevésbé optimista, hogy az iparági szereplők, köztük a légitársaságok támogatnának-e egy ilyen fejlesztést. A CNN által megszólaltatott független iparági elemző szerint pedig az Airbus és a Boeing pedig inkább az A350-esből és a 777X-ből fejleszthet a maiaknál nagyobb befogadóképességű változatokat, mintsem hogy belevágjanak egy új óriástípus fejlesztésébe.
Mint Tim Clark megjegyezte, az óriásgépekre azért is szükség lenne, mert a repülőtéri infrastruktúra nem tudja követni a kereslet fejlődését. Heathrow esetében évek óta egy helyben toporog a harmadik futópálya fejlesztési projektje, Amszterdamban pedig korlátozzák a gépmozgások számát a környezetvédelmi szempontok miatt. A vezető újra kiemelte: az idén nyáron tapasztalt, munkaerőhiány miatti káosz pedig jövő nyárig tart majd.