Nyártól már tartalékgépe is lesz a Wizz Airnek, a légitársaság svájci székhelyet tervez és még az idei évben is 30%-os forgalombővülést érhet el – nyilatkozta a cég vezérigazgatója, Váradi József a Figyelőnek adott interjújában.

Az elmúlt napokban többször is a figyelem középpontjába került a Wizz Air, ugyanis többórás járatkésésekről érkeztek hírek. A cég üzleti modellje rendkívül hatékony, de ez veszélyeket is hordoz. A gépek gyakorlatilag egész nap úton vannak és a feszített működés következménye, hogyha egy gép nem tud valamilyen okból repülni, akkor borul az összes aznapi járat menetrendje. Júniustól azonban a Wizz Airnél is lesz tartalékgép – közölte a vezérigazgató a Figyelőnek adott interjújában.

A légitársaság vezetője szerint a cég most éri el azt a kritikus tömeget, amikor a tartalékok gazdaságilag biztonságosan kiépíthetők a rendszerben. Ez a szint körülbelül 25 gépnél alakul ki és az idei főidényben már tartalékgéppel működik a Wizz Air.

A válság hatásaival kapcsolatban Váradi József nem tagadja, hogy a cégnél is jelentkeznek negatív hatások. Csoportszinten az angliai bejegyzésű Wizz Air Ltd.-ben konszolidálják a számokat euróban, de a bevételek nagy része közép-kelet-európai valutában keletkezik, így ezek gyengülése nagyon kedvezőtlen a társaság számára. Pozitív viszont, hogy az emberek továbbra is utazni akarnak, csakhogy olcsóbban, mint eddig, így van leáramlás a hagyományos légitársaságoktól a diszkontcégek irányába.

A vezető szerint a jelenlegi válság rosszabb, mint a 2001 szeptember 11-ét követő időszak, most ugyanis a finanszírozási források is beszűkültek, amit általános recesszió tetőz. Azonban a Wizz Air még így is dinamikusan tud növekedni, az első három hónapban évesítve csaknem 30%-os volt a növekedés és az egész évre is ilyen mértékű bővülésre számít a társaság. Eközben Európában 5-10%-kal csökkent átlagosan az utasforgalom.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Krízishelyzetben előjönnek a különbségek a légitársaságok között és azzal, hogy a Wizz Air a SkyEurope utolsó bástyáján, Prágában nyit bázis, nagy csapást mér a légitársaságra. Mindig van ugyanis egy átlagos árszint, amit az utasok hajlandóak fizetni egy jegyért és nem valószínű, hogy a SkyEurope-nak az utasok hajlandóak lennének prémiumot fizetni – írja a Figyelő. Azonban a Wizz Air költségszintje alacsonyabb és ha krízis van, abban az esetben az árszint lefelé mozdul el. A vállalat el tud menni a nullszaldós működésig, de ez a versenytársnak ez már nagyon fájhat. Ha kivonulnak, akkor beszűkül a piac és valamelyest feljebb lehet nyomni a jegyárakat.

Váradi szerint a társaság várható pénzügyi teljesítménye még a mostani helyzetben is biztosítja a tervezett növekedést, de ha a válság tovább mélyül és a regionális valuták gyengülnek, akkor mindent át kell értékelni. Hamarosan öt géppel bővül a flotta, ugyanis bár három gép lízingszerződése lejár és azokat visszaadja a cég, ugyanakkor jön helyette nyolc másik.

Az ukrán piaccal kapcsolatban a vezérigazgató kiemelte, hogy az országban olyan értéket teremtettek, amelyért megkapta a megfelelő politikai támogatást. Az ukrán piac nem állt túl messze az összeomlástól, a flották elavultak, a jegyek túl vannak árazva, a növekedési potenciál pedig szűk. Ezzel szemben a Wizz Air új gépekkel jelent meg, alacsony árakkal tört be a piacra és új infrastruktúrát teremtett.

A közelmúltban felröppentek a híresztelések, miszerint a társaság azt tervezi, hogy Svájca költözik, de egyelőre döntés még nem született a cégnél – olvasható a Figyelőben. De igaz, hogy a társaság a kezdeti években felhalmozott veszteségei után nettó nyereséges pozícióba kerül, így optimalizálni kell az adó tekintetében is. A Wizz Air megpróbál minden költséget optimalizálni, de ha a részvényesi értéket tekintjük, akkor az adózást is figyelembe kell venni. Nem mindegy, hogy egy vállalat adózási rátája 5% vagy 30%. A jelentősebb európai versenytársak ezen adóskála alsó felén találhatók, így nem engedheti meg magának a Wizz Air, hogy ebből a szempontból versenyhátrányba kerüljön.

Váradi József azt is nyilatkozta a Figyelőnek, hogy hosszú távon tőzsdei vállalatként látja a Wizz Airt, azonban még hatalmas előnye van annak, hogy magáncégként működik. Így nincs olyan nyomás és beszámolási kényszer alatt, hogy a profitot maximalizálni kelljen. A szükséges minimum profitot célozza meg a társaság és ehhez képest próbál növekedni.

Forrás: Portfolio.hu

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!