Több mint 600 nappal a földre parancsolása után a USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) visszavonta a két katasztrófában is érintett Boeing 737 MAX repülési tilalmát, így bár egyelőre csak az ország területén, de a szükséges módosítások és pilótaképzés után ismét üzemeltethető a típusváltozat.
A Boeing javaslatára az amerikai hatóság a többi szervhez képest később, tavaly március 13-án rendelte el a gép repülési tilalmát, miután két nappal korábban az Ethiopian Airlines egyik gépe nem sokkal a felszállás után lezuhant. Ez volt a második katasztrófa a típusváltozattal.
A hatóság amellett, hogy visszavonta a repülési tilalmat, légialkalmassági direktívát adott ki az elvégzendő módosításokról, és a pilótaképzésről.
Steve Dickson, az FAA vezetője, aki saját maga is kipróbálta a módosított MAX-et, újságíróknak a Reuters szerint azt mondta, minden elvárhatót megtettek azért, hogy a géppel még egyszer ne történjen olyan katasztrófa, mint az előző kettő.
Hozzátette: a Lion Air és az Ethiopian Airlines járataival történt balesethez vezető okokat feltárták és a hibákat kijavították, ezért „száz százalékig biztos” abban, hogy a gép biztonságos.
A Boeing lapunkhoz eljuttatott közleményében úgy reagált: a bekövetkezett katasztrófák, és a leckék, amelyeket megtanultak, átalakították a céget, és a jövőben az eddiginél is nagyobb figyelmet fordítanak majd a biztonságra.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) korábbi nyilatkozatok szerint nem sokkal az FAA után adja majd ki az engedélyeket, a kínai, kanadai és brazil szerv még nem közölt dátumot. A nagyobb országok hatóságai ugyanis mind önállóan vizsgálták be az új típust, felhagyva a korábban bevett gyakorlattal, amelyben lényegében csaknem automatikusan átvették az FAA jóváhagyását.
Az engedély újbóli kiadása nem jelenti azt, hogy azonnal járatokat lehet teljesíteni a gépekkel, mivel a pilótáknak elméleti és szimulátoros képzésen kell átesniük, a repülőgépeken pedig el kell végezni bizonyos műszaki módosításokat.
Az American Airlines december végére időzítette be a 737 MAX változattal újból teljesített első járatokat.
A gyártó azonban az előírt módosítások elvégzése után megkezdheti a már legyártott gépek átadását. Számos helyszínen több száz ilyen letárolt MAX várja sorsa jobbra fordulását. A Boeing csak idén több mint ezer példányra szóló megrendelést vesztett, arról nincsenek információk, hogy hány már elkészült gépet tudnak átadni.
A Boeing 737 MAX-hez köthető első légikatasztrófa 2018 októberében történt, akkor a Lion Air JT 610-es járata zuhant a tengerbe nem sokkal a felszállás után. Fél évvel később történt az Ethiopian Airlines ET 302-es járatát teljesítő MAX balesete. A két eseményben összesen 346-an vesztették életüket.
Később a vizsgálatok kiderítették, hogy a katasztrófákban nagy szerepe volt a Boeing új átesésvédelmi (MCAS) rendszerének. Ez több tervezési hiányosság következtében, az egyik állásszög-jeladó meghibásodása miatt (mivel csak egy érzékelőből vette a jelet) esetenként úgy vélte, hogy átesésközeli helyzet alakult ki, így indokolatlanul lefelé nyomta a gép orrát a vízszintes vezérsík (stabilizer trim) kitérítésével.
A jelenséget a pilóták nem mindig tudták megakadályozni vagy korrigálni, főleg hogy amerikai pilótaszervezetek szerint az üzemeltetési és képzési kézikönyvekben sem tájékoztatott megfelelően a Boeing erről a rendszerről. Még maga a tekintélyes Sullenberger kapitány (a hudsoni vízreszállás végrehajtója) is úgy nyilatkozott, miután szimulátoros repülésen vett részt, hogy „halálcsapda” alakulhat ki a típusváltozat működésében.
A dolog ügyében a fejlesztésben résztvevő pilóták is aggódtak, de a Boeing a rivális A320neo piacra dobása miatt több egyszerűsítés mellett döntött az engedélyeztetés és a képzés folyamatában is, hogy a 737-es előző, Next Generation szériájához képest ne kelljen komolyabb oktatásban részesülnie a MAX változat pilótáinak.
Sőt, a Boeing a hatóságok előtt is elhallgatta az információkat, de az FAA is elismerte, hibáztak, majd a szervezetet a Boeinggel együtt elmarasztalták a hibás engedélyeztetési eljárás miatt.
A Boeing több milliárd dollárt költött a gép áttervezésére, az MCAS-t úgy alakítják át, hogy egy helyett kettő, később egy harmadik állásszög-jeladóból is kap majd adatot, frissítették a veszélyhelyzeti eljárásrendet és ellenőrzőlistákat is. A pilóták képzése is módosult, szimulátoros és elméleti oktatáson is át kell esnie a személyzetnek.
Felmerült korábban az is, hogy a Boeing elhagyja a MAX márkanevet, és inkább egyszerűen a 737-7, -8, -9 és -10 megjelölést használná (hasonlóan más, új generációs típusaihoz), de a gyártótól hivatalos állásfoglalás még nem érkezett.