A Dubai Airshow második napján is az Airbus szerezte a nagyobb volumenű üzleteket, a Boeing csak két 777F vevőjének kilétét árulta el, és az utasszállításból kiöregedett 767-300-asok áruszállítóvá alakítására kötött szerződéseket. Az Emirates az izraeli IAI-vel építteti át cargo-géppé több Boeing 777-300ER gépét, az ATR 42 és 72 típusok pedig modernebb hajtóműveket kapnak.
A Dubai Air Show első napjáról szóló összefoglalónk itt,
a rendezvénnyel kapcsolatos összes hírünk pedig itt olvasható.
Udvar-Házy lízingcége lett az A350F első megrendelője
Szándéknyilatkozatot írt alá az Air Lease Corporation (ALC) összesen 111 repülőgép, köztük 25 A220-300, 55 A321neo, 20 A321XLR, négy A330neo és hét A350F megrendeléséről. A szerződést a következő hónapokban véglegesíti az Airbus az egyik legnagyobb vevőjével.
Azt egyelőre nem hozták nyilvánosságra, hogy az A350F-eket mely légitársaság(ok)nak adja majd bérbe a lízingcég.
A magyar származású Steven F. Udvar-Házy által 2010-ben alapított, Los Angeles-i központú ALC eddig 496 Airbus-repülőgépet rendelt.
Az A350F típus paramétereit a Dubai Airshow előtt hozta nyilvánosságra az Airbus, erről bővebben itt írtunk.
Új 777F-eket és áruszállítóvá alakított 777-300ER-eket rendelt az Emirates
Két Boeing 777F megrendelését hozta nyilvánosságra a Boeing és az Emirates, bár az üzlet már szerepelt a gyártó könyveiben, eddig névtelen ügyfélnél. Az új példányok az Emirates SkyCargo meglévő tíz 777F gépéhez csatlakoznak majd, listaárakon az üzlet értéke 704 millió USA-dollár.
Ennél még érdekesebb hír, hogy az Emirates és az Israel Aerospace Industries (IAI) megállapodást írt alá a légitársaság négy Boeing 777-300ER repülőgépének áruszállítóvá alakításáról.
A gépeket az IAI nem Izraelben, hanem az Abu-Dzabiban, az Etihad Engineering karbantartó cég telephelyén létrehozott új üzemében alakítja majd át cargo-géppé. Az első példány módosítása 2023 elején kezdődik.
A megállapodás szerint az Emirates jelenleg 134 Boeing 777-est számláló utasszállító flottájából kiöregedő példányok közül akár további gépek átalakításáról is megállapodhatnak a felek.
Még több átalakított 767-es csatlakozik a DHL flottájához
Kilenc, a Boeing által utasszállítóból cargo-géppé alakított 767-300BCF (Boeing Converted Freighter) repülőgépet rendelt a DHL Express. A német csomagszállító cég már korábban rendelt nyolc példányt a típusból, amelyből hetet már forgalomba is állított közel-keleti és latin-amerikai partnereinél, az ottani regionális hálózatán.
Az újabb megrendeléssel a DHL az interkontinentális hosszútávú flottáját kívánja megerősíteni, hogy ki tudja szolgálni a légiáru-szállítási kapacitások iránt világszerte megnövekedett keresletet. Az amerikai gyártó eddig már több mint száz, 6190 km hatótávolságú, 51,6 tonna áru szállítására képes 767-300BCF-re szerzett megrendelést.
Modernebb hajtóműveket kapnak az ATR-ek, az Air Corsica lesz az első üzemeltető
A francia-olasz ATR bejelentette, hogy újfajta és modernebb szériájú hajtóművekkel szereli fel típusait. Az ATR 72-es és 42-es repülőgépeket a Pratt&Whitney Canada PW127XT típusú erőforrások hajtják majd, amelyek új fejlesztésű anyagok és technológiák felhasználásával készülnek. A gyártó lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a PW127XT nagyjavításának intervalluma húszezer óra lesz, amely 40 százalékkal hosszabb a korábbiakénál, ez 20 százalékos megtakarítást jelent a hajtóművek karbantartási költségei terén.
Az új erőforrások üzemanyag-hatékonysága 3 százalékkal jobb, és 2025-től teljesen SAF-kompatibilisek lesznek, tehát hígítás nélkül működhetnek fenntartható forrásból előállított üzemanyaggal.
Az újfajta hajtóművekkel felszerelt ATR-ek első üzemeltetője az Air Corsica lesz, amely a légi szalon második napján öt PW127XT-hajtóműves ATR 72-600-as kötelező érvényű megrendeléséről állapodott meg a gyártóval, az első 2022 novemberében áll forgalomba.
Áruszállítók gyártásába vagy átalakításába kezdhet az Embraer is
Az Embraer Dubajban tartott sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy fél éven belül dönthetnek az E190 és E195 áruszállítóvá alakítási programjának elindításáról, sőt a cég azt sem zárja ki, hogy a kereslet függvényében gyárilag cargo-gépként épülő változatokat is felvegyen a kínálatába. Az átalakítási programot a brazil gyártó akár házon belül, akár erre szakosodott cégek bevonásával is elindíthatja, az első gépek a starttól számított 2 éven belül állhatnak forgalomba az Air Insight helyszíni beszámolója szerint.
A cég piaci előrejelzése szerint a legfeljebb 150 fős kereskedelmi repülőgépek szegmensében összesen 10 900 gépre lesz kereslet 2040-ig, ebből 8640 sugárhajtású, 2260 turbólégcsavaros lesz, illetve 10 200 utasszállító, 700 pedig áruszállító.
Az Embraer a show második napján bejelentette azt is, hogy három, 88 utas szállítására képes E175 megrendeléséről állapodott meg a nigériai Overland Airways-zel, a légitársaság további három példányra pedig vásárlási jogot szerzett. A gépeket 2023-tól adja át a brazil gyártó.