A Qatar Airways-szel folyó per és az Oroszországgal szembeni szankciók miatt hírek szerint késlelteti az A350-es gyártósor felpörgetését az Airbus. A dohai légitársaság szerint a festési hibák az üzemanyag begyulladásának kockázatát is növelik, a vitában a gyártó egy újabb példányra szóló megrendelést törölt.

Az Airbus az idén február elején ismertetett célkitűzése szerint azt tervezte, hogy már 2023 elején havi hatra emeli az A350-esek gyártási rátáját a jelenlegi ötről.

Az elmúlt másfél hónapban bekövetkezett események miatt azonban már kevésbé optimista az európai konszern, amely csak a jövő év végére számol a gyártás felpörgetésével a Bloomberg magukat megnevezni nem kívánó, de jól értesült forrásai szerint.

A dolog hátterében az Ukrajnában zajló háború miatt Oroszországgal szemben meghozott, a repülőgépek eladását és lízingjét is tiltó szankciók, valamint a hosszútávú utazások iránti keresletet negatívan befolyásoló gazdasági kilátások, illetve a légiközlekedés járvány utáni felépülését lassító egyéb hatások állnak.

Forrás: Airbus

Emellett befolyásolja az átadott gépek számát a Qatar Airways-szel egyre inkább elmélyülő, már bíróság előtt zajló vita is, amely az A350-esek festési hibái miatt indult. A gyártó szerint csak esztétikai hibák a légitársaság és a katari hatóság szerint légialkalmassági problémákat jelentenek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Qatar Airways a korábbi 700 milliós helyett már 1 milliárd USA-dolláros kártérítést követel, a felületkezelési hibák a légitársaság múlt héten előterjesztett álláspontja szerint megnövelik a kockázatát az üzemanyagtankokban tárolt kerozin esetleges begyulladásának, villámcsapás esetén.

Az Airbus eközben a Qatar Airways egy újabb A350-900-asra szóló megrendelését törölte, mivel a légicég, amelynek már 23 meglévő gépe áll földön, a probléma felfedezése óta nem hajlandó újabb példányokat átvenni.

Illusztráció. (Forrás: Qatar Airways)

Korábban az Airbus a legyártott gépek átvételének és vételáruk kifizetésének megtagadását szerződésszegésnek minősítette, és emiatt visszaperelte a Qatar Airwayst, sőt a légitársaság 50 A321neóra szóló megrendelését is törölte, bár a brit bíróság egyelőre megtiltotta az európai vállalatnak, hogy az ügy lezárásáig ezeket a gyártási slotokat más ügyfélnek adják el.

Az oroszországi szankciók miatt az Aeroflot 13 darab A350-esre szóló megrendelése került bizonytalan státuszba, míg a Qatar Airways korábbi megrendeléseiből még 23 példány várna átadásra a következő években.