A Farnborough Air Show első napján az előzetes várakozások ellenére a Boeing számos megrendelést nyilvánosságra hozott, az Airbus csak néhány újabb eladást jelentett be, Ausztria és Hollandia együtt rendel kilenc Embraer C-390-est.
Az amerikai gyártó múlt héten azt közölte, hogy csak minimális kereskedelmi aktivitást tervez Farnborough-ban, helyette a repülésbiztonságra és a gyártási minőség javítására fókuszálja erőforrásait, ennek ellenére mégis több szerződés ismertté vált az első napon.
A Korean Air szándéknyilatkozatot írt alá 20 darab 777-9-es és 20 darab 787-10-es megrendeléséről, utóbbiból további 10 darabra vonatkozó opcióval.
A tervezett megrendelés a flotta növekedését és megújítását támogatja a közlés szerint, valamint növeli a dél-koreai légitársaság globális hálózatának rugalmasságát az Asiana Airlines-szal való várható egyesülés előtt.
A 777-9 kétosztályos konfigurációban 426 utas befogadására alkalmas, hatótávolsága 13 500 km (7285 tengeri mérföld), a 787-10 pedig 336 utast szállíthat, maximális hatótávolsága 11 730 km (6330 tengeri mérföld).
Tíz 787-9-est rendel a JAL
A Japan Airlines (JAL) tíz darab 787-9-est megrendelését jelentette be, a megállapodás további tíz Dreamlinerre tartalmaz opciót. A nagy hatótávolságú gépekkel az Észak-Amerikába, Ázsiába és Indiába tartó útvonalain tervez bővítést a japán légitársaság.
A legnagyobb MAX-ból is kér a Luxair
Két Boeing 737-10 (MAX 10) repülőgép megrendelését jelentette be a luxemburgi légitársaság és az amerikai gyártó, a megállapodás további két példányra tartalmaz opciós vásárlási jogot.
A Luxair egy évvel a 737-7 és 737-8 változatok megrendelése után jelentette be igényét a típus legnagyobb befogadóképességű, még tanúsítás előtt álló változatára.
A Boeing a hírek szerint végzett a Boeing 737-7 hajtóműveit jégtelenítő rendszer áttervezésével, így a típusváltozat hatósági tanúsítása a jövő év elején vagy legkésőbb közepén várható, a -10-esre azonban még tovább kell várni. A Luxair a 737-7-es első üzemeltetője lesz Európában.
Triplahetesekre cseréli 747F gépeit a National
Az amerikai National Airlines négy Boeing 777F áruszállító repülőgép megrendelését jelentette be. A legfeljebb 107 tonna áru szállítására képes, 9200 kilométeres maximális hatótávolsággal rendelkező kéthajtóműves áruszállítók a légitársaság jelenleg kilenc 747-400-asból álló flottájához csatlakoznak.
A most bejelentett üzletkötések majd a véglegesítésükkor kerülnek be a Boeing rendelésállományába.
Mint megírtuk, a Boeing még a légiszalon előtt jelentette be, hogy az Emirates öt Boeing 777F áruszállítót rendelt, az Aviation Capital Group (ACG) lízingcég pedig 16 darab 737-8-asra és 19 darab 737-10-esre vonatkozó megállapodást kötött.
Az Airbus is ünnepelt
A Vietjet húsz Airbus A330neóra vonatkozó korábbi szándéknyilatkozatát változtatta a kötelező érvényű megrendeléssé, listaárakon 7,4 milliárd dollár értékben. Az A330-300-asok leváltására vásárolt gépek közül az első 2026-ban csatlakozik a flottához a tervek szerint.
A Drukair – Royal Bhutan Airlines három A320neo és két A321XLR vételéről írt alá szándéknyilatkozatot az európai gyártóval. Az új repülőgépek 2030-tól érkeznek a jelenleg három A319-est és egy A320-ast számláló flottába.
Az Airbus és az SMBC Aviation Capital bejelentette, hogy a lízingcég 22 Pratt & Whitney GTF-hajtóműves A320neo családba tartozó repülőgépre szóló opcióját hívta le.
Az Airbus, a Pratt & Whitney és a Cebu Pacific Farnborough-ban megünnepelték a légitársaság július elején bejelentett 152 darabos neo-rendelését. Mint akkor megírtuk, ebből 102 darab a nagyobb befogadó képességű A321neo kötelező érvényű megrendelésére vonatkozik, a megállapodás emellett további 50 A320neo családba tartozó repülőgépre szóló vásárlási jogot tartalmaz. A légitársaság a Pratt & Whitney GTF hajtóműveket választotta a repülőgépekhez. Ez a Fülöp-szigetekről érkező valaha volt legnagyobb repülőgép-rendelés.
Hollandia és Ausztria együtt rendel kilenc C-390-est
Az Embraer brazil repülőgépgyártó közleménye szerint a holland védelmi minisztérium kilenc C-390 Millennium megrendeléséről írt alá szerződést Ausztriával együttműködve. A korábban már bejelentett hírek szerint Hollandia öt, Ausztria négy példányt állít hadrendbe a többcélú katonai típusból. A típusból még korábban hazánk kettőt rendelt, az első példány már járt tesztelésen Magyarországon is, a C-390-esről bővebben korábbi cikkeinkben olvashatsz.
Felújított gépeket értékesített a De Havilland Canada
A De Havilland Canada bejelentette, hogy két, a gyártó által felújított Dash 8-400-as turbólégcsavaros repülőgépet adott el a norvég Widerøe légitársaságnak, egyet pedig a kenyai Skyward Express-nek.
A kanadai gyártó bejelentette azt is, hogy megállapodott az Advantage Air Travel Limited céggel egy Quick Change (QC) készlet eladásáról egy Dash 8-400-as repülőgéphez, amelynek segítségével a repülőgép gyorsan át- és visszaalakítható utasszállítóból áruszállítóvá.
A japán ANA Holding bejelentette, hogy hét használt Dash 8-400-assal bővíti flottáját, a repülőgépeket a megállapodás szerint a gyártó De Havilland Canada szerzi be, majd újítja fel, az átadások 2025-ben kezdődnek.
A Dreamlinerek fedélzeti berendezésének módosítását is elvégezheti a Lufthansa Technik
A Boeing és a Lufthansa Technik bejelentette, hogy a német cég lesz az első gyártói tanúsítással rendelkező szolgáltatóközpont (Boeing Licensed Service Center, BLSC), amely a 787 Dreamliner repülőgépek fedélzetének átalakítását és módosítását végezheti.
A Lufthansa Technik az ügyfelek kívánságainak megfelelően új kabinbelső tervezését, valamint a kapcsolódó mérnöki munkát és az integrációt is végezheti, emellett módosítási projektek tanúsítását is vállalhatja.